Fabia 2 combi uitgevallen

Chrisjemol

Forumguru
Nou zaterdag de superb ingeruild op de fabia. Fabia voorzien van bijna alle opties en lekker zuinig

helaas vandaag, na 3 dagen woon werk stilgevallen en staat bij de garage…. In 3 jaar 0 problemen gehad met de superb en nu na 3 dagen problemen…

tijdens rijden met 105 in de 5 begon het brandstofverbruik op te lopen. Daarna stotteren in de 5 en snelheid minderen terwijl de cruise erop stond
Terug naar 4 ging wel, enkel met gasgeven tot max rond de 100 te krijgen.
Daarna oranje knipperend spiraal lampje op het dashboard
Stoppen bij stoplicht zorgde voor uitvallen vd motor. Wel te starten maar niet mee op te trekken. Stinken en rook vanonder de motorkap en geen toeren te maken….
Ben benieuwd wat dit kan zijn

JeSko

Forumguru
Dat is zuur! Bij zulke klachten denk ik bij een Diesel meteen aan

- EGR
- DPF (roetfilter)
- inlaatcircuit

Gezien het stinken zou het wel eens een oververzadiging van de DPF kunnen zijn, of een EGR die niet langer normaal functioneert. Wellicht heb je aankoopbescherming? Zou de verkoper zowiezo meteen contacteren.

Chrisjemol

Forumguru
Heb de verkoper (autobedrijf) gebeld maar die zei meteen ‘je hebt hem zonder garantie gekocht dus ik kan je niet helpen’
Ik gaf al aan dat het niet zo werkt in NL, daar heb je volgens consumenten recht wettelijk gezien de garantie dat je van een aangekocht product een redelijke levensduur mag verwachten. Dus na 3 dagen stukken moet niet kunnen

maar eerst eens laten kijken wat er nu aan de hand is…

heel balen en mis de superb al iig

JeSko

Forumguru
Klopt zonder garantie bestaat niet, is in BE ook zo, ookal "denken" ze zelf van wel. Zuur dat de verkopende partij nu al dwars doet, dat beloofd niet veel goeds en zelfs al aanvaard hij uiteindelijk de situatie zal het geen gezellig onderonsje worden, goed gevoel en vertrouwen zijn weg natuurlijk.

Tees

Donateur
Man, wat zuur! Dit mag idd niet gebeuren, garantie of niet, dit moet de verkoper oplossen. Vooral stevig voet bij stuk houden, heel kinderachtig dat de verkoper zo reageert (die ziet de euro-tekens natuurlijk ook...)
@JeSko elders stond 150k op de teller, bouwjaar heb ik niet gezien.

Chrisjemol

Forumguru
Ja ik baal verschrikkelijk natuurlijk, en vind het heel jammer dat de verkoper meteen moeilijk doet en loopt te schermen met garantie. Alsof het normaal is dat ik langs de snelweg sta na 3 dagen…

op de teller staat net wat meer dan 150k en bouwjaar is 2011.

de garage waar ik hem heb neergezet probeert er vandaag naar te kijken. Ik heb hem er natuurlijk tussendoor gefietst

JeSko

Forumguru
Dat is 13.000 km per jaar, grote kans dat er te frequent korte stukjes met gereden zijn, rond die km stand kan je dan vaak problemen hebben met DPF/EGR. Hopelijk is het opgelost met het reinigen van je DPF, dat zou denk ik de goedkoopste oplossing zijn, indien het probleem daar ligt uiteraard.

brepus13

Forumguru
Het is altijd een beetje dubbel dit soort situaties. We willen wel graag kopen met korting door van garantie af te zien maar vinden dan vaak wel dat we er recht op hebben als die gok mis gaat. (Ik koop meestal ook zonder garantie hoor begrijp me niet verkeerd)

Los daarvan is het erg zuur dat je nieuwe aanwinst zo snel al problemen geeft. Laten we hopen dat het meevalt en dat de kosten beperkt blijven.

Tees

Donateur
Het is altijd een beetje dubbel dit soort situaties. We willen wel graag kopen met korting door van garantie af te zien maar vinden dan vaak wel dat we er recht op hebben als die gok mis gaat. (Ik koop meestal ook zonder garantie hoor begrijp me niet verkeerd).

Klopt helemaal! Ik heb bij m'n recente aankoop ook in de onderhandeling afgezien van garantie (van een maand op draaiende delen, leek me weinig waard) om wat van de prijs af te kunnen doen. Maar bij m'n vorige auto had ik ook geen garantie maar wel wat problemen snel na aankoop, en toen heeft die garage dat héél netjes opgelost op eigen kosten. Je hoopt altijd dat alle verkopers zo zijn, helaas krijg ik soms t idee dat dat de uitzondering is...

Is de verkoper BOVAG aangesloten? Dan heb je sowieso 6 maanden garantie als ik me niet vergis.. Ik had bij mijn aankoop van de Fabia een heel "pluspakket", maar dit was echt weggegooid geld. Je betaalt er voor en je krijgt maar minimaal extra garanties.

Chrisjemol

Forumguru
Verkoper is wel aangesloten bij de bovag, maar op de bovag site zie ik dat de 6 maanden enkel gelden wanneer dit ook echt in de koopovereenkomst is opgenomen dat je bovag garantie wilt (en dan zal het wss wel wat extra moeten kosten schat ik in)

Tees

Donateur
Volgens mij geldt BOVAG garantie alleen standaard boven een bepaalde prijs (dacht 5000 euro), anders alleen bij bijbetaling.

brepus13

Forumguru
In artikel 15 van de BOVAG-voorwaarden staat vermeld dat de verkoper op gebruikte auto’s met een aankoopbedrag van € 4.500 of meer, dan wel met een aankoopbedrag dat meer is dan 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde automatisch zes maanden BOVAG Garantie verleent. Dit tenzij u als koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard hiervan af te zien. Ziet u in een advertentie ‘meeneemprijs’ of ‘handelsprijs’ staan, dan is dat de prijs zonder BOVAG Garantie. Aangesloten bedrijven zijn echter verplicht om in de tekst ook altijd de prijs inclusief BOVAG Garantie te vermelden, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

bron: oving.nl

verder nog van de Bovag site:

Auto's: Vraag bij de aankoop van uw gebruikte auto om BOVAG Garantie. Als u een auto mét garantie koopt, legt het autobedrijf dit vast in de koopovereenkomst.
Een bedrijf kan er ook voor kiezen de auto aan te bieden zonder BOVAG Garantie. Je ziet dit veel op internet, dan staat er bijvoorbeeld ‘meeneemprijs’. Wij adviseren altijd om BOVAG Garantie te vragen.

resumé: ja Bovag garantie kan van toepassing zijn maar dan moet het wel op je koopcontract staan. Zie je er om financiële overwegingen vanaf dan staat dit ook nadrukkelijk op het koopcontract.

Chrisjemol

Forumguru
Op mijn koopovereenkomst staat met pen ‘meeneemprijs zonder garantie’
Maar ik had dus in mijn hoofd dat consumentenrecht altijd een wettelijke garantie heeft

achteraf is dus iedereen wijs, vandaag is garage niet toegekomen om ernaar te kijken

brepus13

Forumguru
Laten we hopen dat het meevalt. Een EGR of turbo is nog wel een kostbaar geintje bij de 1.2 TDI.

Op mijn koopovereenkomst staat met pen ‘meeneemprijs zonder garantie’
Maar ik had dus in mijn hoofd dat consumentenrecht altijd een wettelijke garantie heeft

achteraf is dus iedereen wijs, vandaag is garage niet toegekomen om ernaar te kijken

Nou, ik kan je verklappen dat je altijd wettelijke garantie hebt, daar gaat en aantekening op papier niets aan veranderen.
Maar om de verwachtingen wat te temperen. Er wordt wel gekeken naar o.a. leeftijd auto en aanschafprijs. Want hetgeen dat je eist moet wel redelijk zijn.

Ik heb in ieder geval wel voor elkaar gekregen om na aansprak te maken op non conformiteit een nieuwe katalysator te krijgen bij een Micra van 2012. Was gekocht voor 4,5k zonder extra garantie.

Ik moest wel een lange adem hebben maar uiteindelijk brief van de advocaat namens de garage gekregen die door had dat ze fout zaten..

Chrisjemol

Forumguru
Deze artikelen heb ik wat aan.
De auto was aangeboden voor €4500,- en komt uit 2011, heeft 155000km

ik heb een skoda superb 1.6tdi met 220000km uit 2014 ingeruild en €2500,- bijgekregen.

ik heb een proefrit gemaakt, waar die prima reed, garage was netjes en had veel nette wagens staan.
Ben ermee van goes naar Geertruidenberg gereden en daarna 2 dagen van Geertruidenberg naar rosmalen en terug (+-250km totaal) tot hij ermee stopte.

verkopende partij zegt dus ‘geen garantie dus kan niet veel voor je doen’, na mijn opmerking over wettelijke garantie zei hij dat hij al 20 jaar in de handel zit en weet dat wettelijke garantie niet zo zit en ik ‘niet zo moet dreigen’….
Hij gaf ook aan dat de superb doffe plek op de motorkap had en dat hij die moet laten spuiten en dat hij dat ook niet op mij verhaald.

ik vind een doffe plek op de motorkap, die hij had kunnen zien wel een wezenlijk verschil met een auto die na 3 dagen rijden niet meer kan rijden…

ik zal morgen de rechtsbijstand eens bellen, en hoop dat de garage waar hij nu staat morgen een analyse heeft die ik dan met de verkopende partij kan opnemen… hoop dat die zich schappelijker gaat opstellen en ook dat het maar een goedkope reparatie is maar ik vrees ervoor

Bovenaan Onderaan