Slingeren bij gebruik Travel Assist

Sinds begin September heb ik een Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI Greentech 110 kW 150 pk 7 versn. DSG. Na 5 Skoda Octavia's toch eens een ander model.

Nu beschikt mijn auto over Travel Assist, echter mijn ervaring is dat deze een beetje "zoekend" stuurt, alsof hij van links naar rechts tussen de lijnen heen en weer stuurt. Is dit normaal gedrag en/of herkennen anderen dit ook? Ik had verwacht dat het systeem de auto redelijk strak tussen de 2 lijnen zou houden. Vind het gewoon niet prettig rijden zo.

Ook als ik file rijd gaat de auto heen en weer tussen de lijnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Laat je dan het stuur los? Daar is travel assist m.i. niet echt voor bedoeld namelijk - het moet de bestuurder waarschuwen en helpen corrigeren als deze te dicht naar de belijning stuurt.
 

Zwapp

Forumguru
Even in de instellingen zoeken en het vinkje dynamisch aan zetten, wordt het een stuk prettiger van!
 

marco_b

Forumguru
Heb het ook op de T-Roc zitten. Daar heet het lane assist. Auto positioneert zich netjes tussen de strepen en blijft daar rijden. Kan niet te lang want dan begint de auto te piepen. Heb ik te lang de handjes van het stuur dan trapt de auto kort op de rem.

Vorige auto was een Focus waar het ook op zat. Maar daar gedroeg de auto zich als een pingpongbal tussen de witte lijnen. vroeger waren die spelletjes op de computer wel leuk maar in de auto iets minder. :nono:
 

CharlesTucker

Forumguru
Heb ik te lang de handjes van het stuur dan trapt de auto kort op de rem.
Really, fijn voor diegene die achter je rijdt. Doet je auto dat op een redelijk drukke snelweg, heb je dankzij het harmonicaeffect zo maar een file achter je, met eventueel een kop-staart botsing. Voor de zekerheid, @marco_b, geen kommentaar op jou, maar wel op degene die het wel een goed idee vond om dit in een auto in te bouwen.

Ik vraag me wel eens af wie de mensen zijn bij een fabrikant die dit soort dingen bedenken, rijden die zelf wel eens met hun creaties, en rijden ze wel eens in het verkeer met hun creaties om zich heen? Op zich niet verkeerd dat je er op de een of andere manier voor zorgt dat de veligheidssystemen gebruikt en niet misbruikt worden, maar hou dat wel in de auto, en niet daarbuiten. Flinke stem uit het dashboard, "he gast, zelf sturen!" of zo. Hoe meer ik op dit forum lees over de nieuwe hulp- en veiligheidssystemen, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de intenties weliswaar uitstekend zijn, maar dat ze nog niet klaar zijn voor grootschalig gebruik.
 

marco_b

Forumguru
Ik kan je vertellen dat er dan heel wat waarschuwingen aan vooraf gegaan zijn. Het werd mij verteld dat dit zo zou werken en heb het uitgeprobeerd op een rustig stukje snelweg.

ik zie het dan ook als een middel wat ingrijpt wanneer een bestuurder onwel is geworden of aan het dutten is. Zoals jij het beschrijft zou het zijn voor de bestuurder die een krantje leest in de drukke ochtendspits.

Dus wie bedenkt dit? De mensen die de auto veiliger willen maken. En er zullen altijd mensen zijn die het systeem op de verkeerde manier gebruiken, dat ben ik met je eens.

ik vind dus dat het wel grootschaliger gebruikt kan worden. Denk nl dat er nog geen file is ontstaan door een krantlezende (of anders afgeleide) bestuurder van een auto met lane assist.
 

CharlesTucker

Forumguru
Daarom denk ik ook dat de intenties uitstekend zijn, maar ik lees hier toch net iets te veel over vreemde situaties, waardoor ik de indruk krijg dat dergelijke systemen op dit moment nog net iets meer problemen veroorzaken dan het voorkomen. Zo lees je hier ook over auto's die op 60 km/wegen (met die strepen aan de zijkant voor fietsers) je auto naar het midden sturen, ook als er een tegenligger aankomt. Natuurlijk, als je je auto en de systemen goed kent, zoals jij kennelijk, dan zal het wel helpen. Maar ik denk dat er zeker buiten een forum als dit heel veel mensen zijn die niet de moeite nemen de auto en de systemen te leren kennen, in de folder gelezen hebben dat die systemen helemaal geweldig zijn, en zich dan toch meer laten afleiden en erop vertrouwen dan zou mogen, toch maar even appen en zo. En ik heb letterlijk eens op de A15 gezien dat iemand zich 's morgens in de auto zat te scheren (nat, met schuim en een mes), in langzaamrijdend maar niet stilstaand verkeer. Uiteraard heb ik geen idee of die persoon bewust maar onterecht op z'n veiligheidsystemen vertrouwde, of dat het gewoon een totaalidioot was (misschien beide).
 
Laat je dan het stuur los? Daar is travel assist m.i. niet echt voor bedoeld namelijk - het moet de bestuurder waarschuwen en helpen corrigeren als deze te dicht naar de belijning stuurt.

Nee, in principe niet, maar ik houd het stuur 'losjes' vast. Ik moet het stuur ook wel vasthouden, sterker nog ik moet af en toe zelfs een stuurbeweging maken anders denkt ie dat ik het stuur niet vast heb. Ik zou eigenlijk verwachten dat je het stuur weliswaar vast moet houden, en dat travel assist ervoor zorgt dat de auto strak tussen de lijnen blijft. Nu lijk ik wel aangeschoten als ik rijd.

Heb het ook op de T-Roc zitten. Daar heet het lane assist. Auto positioneert zich netjes tussen de strepen en blijft daar rijden. Kan niet te lang want dan begint de auto te piepen. Heb ik te lang de handjes van het stuur dan trapt de auto kort op de rem.

Vorige auto was een Focus waar het ook op zat. Maar daar gedroeg de auto zich als een pingpongbal tussen de witte lijnen. vroeger waren die spelletjes op de computer wel leuk maar in de auto iets minder. :nono:

Nou, wat je beschrijft over de Focus ervaar ik nu. Gedrag wat je beschrijft over de T-Roc verwacht ik ook.

Kom even langs en we lossen dit op. Contact me op whatsapp op onderstaand nummer

Ben al bij je geweest, kon je niet aanpassen of stond al goed ingesteld :)
 

CharlesTucker

Forumguru
Ja, inderdaad. Ik kan me een sketch herinneren van mr. Bean waarin ie in de auto z'n tanden poetst (en z'n mond spoelt met water uit de ruitensproeier). Misschien dat deze totaalidioot dat ook gezien heeft en dacht dat het een documentaire was in plaats van een comedy.
 

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk, als je je auto en de systemen goed kent, zoals jij kennelijk, dan zal het wel helpen. Maar ik denk dat er zeker buiten een forum als dit heel veel mensen zijn die niet de moeite nemen de auto en de systemen te leren kennen, in de folder gelezen hebben dat die systemen helemaal geweldig zijn, en zich dan toch meer laten afleiden en erop vertrouwen dan zou mogen, toch maar even appen en zo.
Bedenk ook dat auto's met die systemen erin meegegeven worden als vervangend vervoer aan klanten. Die kennen de systemen uberhaupt niet. Wordt ook niet uitgelegd.
 

Stevala

Actief lid
Lane assist, assisteert maar naar mijn gevoel rijd hij redelijk links in de rijstrook. Soms krijg ik ook korte trekjes aan het stuur, ik vermoed dat de rijstrook lijn niet goed wordt herkend. Bij een goede herkenning rijdt hij 1 minuut autonoom dan krijg je de melding het stuur over te nemen.. Kodiaq 2020
 
Mocht je het systeem langer dan 1 minuut willen gebruiken kan je een halfvol flesje water in je stuur klemmen (linker of rechterkant). Het klotsen geeft het systeem het idee dat je wel zelf zit mee te sturen.

Dit is natuurlijk het meest belachelijke advies wat er te geven is, dus eigenlijk moet je het niet doen ;) Mijn ervaring is dat tijdelijke wegmarkeringen en spitsstroken met afritten echt levensgevaarlijk zijn, zelfs als je wel oplet.
 

Rallye

Forumguru
Punt van deze systemen is dat ze faciliteren dat je niet actief rijdt. Sommige systemen helpen mee door dingen te doen die een bestuurder zelf niet kan, zoals ABS en ESP. Dit soort systemen, en zelfs ACC waar ik zelf ook mee rij, zorgen ervoor dat de gemiddelde bestuurder nog meer afleiding zoekt dan zonder. Niet handig. En ze werken nog slecht ook…..
 

hemi24

Forumguru
In mijn Kodiaq (2020) heb ik ook het idee dat het systeem adaptief is; elke keer als mijn vrouw een tijdje met de auto heeft gereden lijkt de rijstrookassistent haar licht slingerend stuurgedrag overgenomen te hebben.
Na een poosje rijden lijkt de auto zich dan weer aan mijn rijgedrag aan te passen en wordt het systeem stabieler tussen de lijnen.
Kan tussen de oren zitten, maar het is me al een aantal keren opgevallen…
 
Bovenaan Onderaan