Start/Stop werkt niet meer

Hallo,

Onlangs is mijn Skoda Fabia 1.2 TDI combi Greenline uit 2012 door een lokale vag specialist garage voorzien van een nieuwe koppeling na 200.000 gelopen te hebben. Auto rijdt perfect, garage heeft het netjes en vrij rap gefixt. Complimenten daarvoor.

Helaas merkte ik dat hierna het start/stop systeem niet meer werkt: Error start stop bij starten auto. De garage gaf aan dat omdat de accu eruit gelegen heeft, de auto weer moet inleren en je eigenlijk wel wat km’s gemaakt moet hebben alvorens dit weer werkt. Momenteel heb ik ca 300 km gereden, maar de storing nog steeds in beeld. Zou dit veroorzaakt kunnen zijn door de koppeling reparatie of echt inderdaad met de accu die eruit heeft gelegen? Weet niet of iemand anders dit ook heeft meegemaakt?

Ik gebruik het regelmatig, voornamelijk bij langdurige stoplichten in de stad.
 
Ik kan het wel vragen of het uitgezet kan worden. Alleen ben ik zelf altijd een beetje huiverig als iets na een reparatie niet meer functioneert.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk niet dat het kwaad kan, maar daar kunnen anderen hier wellicht beter over oordelen. De dealer mag het niet uitschakelen, dacht ik. Ik heb het gelijk met de tuning laten doen.
 

Tees

Donateur
Of je die foutmelding uit kan zetten is een vraag, maar of je die moet willen uitzetten is een andere vraag.
Je kan s/s uit laten schakelen, maar TS gaf aan t vrij vaak te gebruiken en het werkt nu niet. Dus dan zou ik zeggen: als de wiedeweerga terug naar die garage, want het is sinds de reparatie zo, dus een direct gevolg van zijn handelen.

Het kan zijn dat de accu eraf dit heeft veroorzaakt, maar dan zal ie toch eerst ff wat foutcodes moeten wissen. Ik denk eerlijk gezegd dat er meer aan de hand is, tenzij de accu toen ook echt vervangen is, hoeft ie niet ingeleerd te worden, tenzij de hele ECU gereset is doordat de accu er héél lang afgeweest is. Maar volgens mij werkt zelfs dat niet meer bij moderne auto's (vroegah nog wel).
 

CharlesTucker

Forumguru
Even een gokje, maar ik lees dat de auto uit 2012 is. Als de eerste accu er nog in zit kan het zo maar zijn dat die wat minder begint te worden. Als dat zo is zal het start/stop systeem ook niet meer werken. Alvorens het systeem de motor uit zet wordt een hele rits aan parameters gecontroleerd, je wilt uiteraard wel dat de accu voldoende energie kan leveren om de startmotor een tik te geven.

"Inleren" lijkt me vreemd, maar misschien hebben er tijdens de vervanging van de koppeling een of meer stroomverbruikers aangestaan waardoor de accu flink ontladen is. Wat kilometers maken zou de accu wel weer op moeten laden. Maar als die op leeftijd is komt ie misschien niet meer in een toestand waarbij het S/S systeem nog werkt.

(en leuk om te lezen dat er buiten mijzelf hier nog iemand is die wel blij is met het start/stop systeem, meestal wordt er gevraagd hoe het uit te zetten is :D)
 

Tees

Donateur
Als de F2 hetzelfde heeft als de O2, dan zou je niet mogen starten zonder de koppeling in te drukken. Kvinnet een rare keuze van Skoda, maar goed.
 

ertromp

Forumguru
Die snap ik niet helemaal @Tees
Je zet de auto in vrij en de koppeling laat je opkomen en de motor slaat af.
Als je de koppeling in drukt start de motor en je kunt de auto in versnelling zetten. Hoe zou je het anders willen doen?
 

Tees

Donateur
@ertromp: Mijn O2 (2012, dus zelfde bj als TS, volgens mij zit dit erin sinds de FL) geeft bij contact aanzetten een melding 'Koppeling indrukken om te starten'. Als je dan wilt starten zonder de koppeling in te drukken (wat prima kan als de versnelling in z'n vrij staat) dan kan dat niet.

Jij doelt op hoe S/S werkt. Ik bedoelde te zeggen dat als de F2 van TS hetzelfde systeem heeft als mijn O2, het niet de koppelingspedaal schakelaar kan zijn, want dan zou je niet kunnen starten.
 
Ben het eens met @CharlesTucker dat de accu misschien domweg aan het einde van zijn levensduur is, een tijdje op contact aanstaan in de garage tijdens de werkzaamheden kan dan het laatste zetje zijn.
Dan is een nieuwe accu er in en die netjes aanmelden (5 min werk) de oplossing.
Wat betreft die schakelaar op de koppeling; denk niet dat die los moet bij het vervangen van de koppelingset en inderdaad werkt daar ook de beveiliging tegen onbedoeld starten (want dat is het) op.
De reden dat je niet in vrij kan starten zonder koppeling is dan ook dat daar domweg geen schakelaar / sensor voor is.
 

Marcooctavia

Forumguru
Een slechte accu geloof ik niets van, dit omdat als de spanning te laag is hij gewoon niet afslaat.
Er wordt gezegd Helaas merkte ik dat hierna het start/stop systeem niet meer werkt: Error start stop bij starten auto.
Dus de auto mist wat om te kunnen werken de auto uitlezen zal de uitslag geven.
Maar als ik het zo op afstand mag gokken denk ik aan een defect of niet aangesloten sensor op de min pool van de accu.
Deze kan zomaar niet aangesloten zijn of defect geraakt zijn tijdens werkzaamheden.
terug gaan naar de garage is de oplossing dit gaat niet vanzelf over.

Marco
 
Bedankt iedereen! Echt tof deze community :-) Het is de eerste keer dat ik ipv de Skoda dealer, naar een vag vakgarage ben gegaan ivm de zeer hoge uurtarieven en de leeftijd van de auto. De officiële dealer vroeg €1600,- voor een nieuwe koppeling. Wel een beetje teveel van het goede.

Ik wil hem gaan oprijden en er niet al te veel meer in investeren. De Faab is echt een heerlijke auto voor het geld. Als het echt niet werkt of teveel gedoe is om dit weer te herstellen is het niet dat ik het echt ga missen. Ik wil niet direct tegen de garage in gaan en de kans geven om de accu te laden zoals het hun advies was. Mocht het daarna inderdaad niet werken, dan moeten hun voor een oplossing zoeken of in ieder geval uitlezen/poging doen tot.

Wel lees ik een tweedeling in de meningen hierboven. De een zegt toch accu, ander niet. Maar het kan goed zijn dat de accu nog uit 2012 stamt, heeft inmiddels 202.000 gelopen en waarschijnlijk een hoop al voor zijn kiezen gehad. Maar de Faab rijd wel echt stukken beter met de nieuwe koppeling. Koppelt en schakelt als mes door de boter. Hij was voor de reparatie heel zwaar en slipte bij accelereren.
 

Tees

Donateur
Accu lijkt mij ook onwaarschijnlijk, vanwege de bovengenoemde redenen. Dat geeft normaliter geen foutmelding in S/S (tenzij de spanning zó laag wordt dat er allerhande foutmelding verspreid over verschillende modules komen).

Ik zou gewoon teruggaan naar de garage en de zaak voorleggen. De kans is m.i. groot dat zij iets verkeerd gedaan hebben, en het zou dan ook zonder meerkosten opgelost moeten worden. Laat ze eerst maar eens de foutcodes uitlezen (en als je wil dat we meehelpen, dan graag de codes vragen aan ze en hier posten, de beschrijving van de garage is vaak heel generiek).
 
Bovenaan Onderaan