2018 Skoda Octavia 1.4TSI 150pk

Luke

Forumguru
Hallo

Na mijn Citroën ZX en Octavia 3, brei ik een vervolg aan het Skoda-verhaal.
Dit was dus mijn vorige Octavia:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/2010-skoda-octavia-combi-gl.8528/

En nu staat er al eventjes een nieuwe onder de carport...

Ik ga uitzoeken hoe ik weer foto's kan uploaden want ben eventjes weggeweest van het forum.

Alleszins heeft deze Octavia de 1.4TSI benzinemotor met 150PK. Fijn ding, rijdt goed en comfortabel.
De wagen heeft 126.000km op de teller staan en voorlopig nog zijn er nog geen problemen voorgekomen.

Al moet ik wel zeggen dat sinds het laatste onderhoud in juli '21 (nieuwe banden, nieuwe gloeilampen,...) de wagen steeds trilt op de snelweg vanaf 120km/u.
In het begin dacht ik dat het de nieuwe banden waren maar da's nu wel uitgesloten (banden hebben alweer enkele 1000-en kilometers gevreten). Dus ik ga volgende week proberen een afspraak te maken voor een uitlijning/balancering.
En sinds een week ofzo hoor ik ook een gek gezoem dat duidelijk hoorbaar is wanneer ik de gas los laat. Alsof er een oud elektrisch motortje afgebeuld wordt...

Benieuwd waar deze wagen ons brengt (en of dat zover mag zijn als de vorige :jaja: )

Luke

Forumguru
Vanmorgen naar Brussel gereden, het geluid is eigenlijk meer dat van een klein sportvliegtuigje dat boven je huis hangt te brommen/zoemen. De tonaliteit verandert ook met de snelheid. Vanaf 65km/u is het hoorbaar tot 120km/u, dan komen het geluid van de motor en de rolgeluiden erbovenuit.

Ik heb het geluid succesvol kunnen opnemen. Ik zal trachten het in te voegen later, samen met foto's van de wagen.
Ter info, ik heb een half jaar terug marterschade gehad in de motorruimte: een draadje aan het reservoir van de koelvloeistof was op 2plaatsen bijna helemaal doorgeknaagd. Ik heb dat draadje terug aan elkaar gesoldeerd en er een krimpkous overgekrompen. Meteen daarna is er een foutmelding gekomen over het start-stopsysteem, dat werkt nu niet meer. Maar goed, dat gebruik ik toch niet (hoofdzakelijk snelwegkilometers). En in de garage hebben ze het blijkbaar over het hoofd gezien in juli...
Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Start-stopmotor die in de soep draait ofzo? :pieker:

Rallye

Forumguru
Een foutmelding is wel iets om naar te laten kijken - ook gebruik je het betreffende systeem niet. Zo kan een foutmelding over start/stop iets zeggen over je accu. Dat wil je misschien ook weten als je geen start/stop gebruikt.

Overigens is start/stop een systeem. Auto stopt. Motor uit. Auto gaat rijden. Motor aan. Je hebt daar geen “Start-stopmotor” voor nodig: de auto stopt en de startmotor slingert hem weer aan. Als er iets mis zou zijn met je startmotor start je auto niet of, mocht hij vast slaan, dan ruik je een brandluicht.

• Leuk
Waarderingen: Luke

Mies75

Forumguru
Is het zoemend geluid geen wiellager?

Toen ik mijn octavia had gekocht dacht ik ook eerst aan mijn banden maar het bleek toch een wiellager te zijn...

• Leuk

Luke

Forumguru
Morgen wordt de wagen aan de computer gehangen. Gaan we eens kijken wat er allemaal scheelt.
Gaan we proberen volgende dingen uit te pluizen:

-Dat rolgeluid zou inderdaad wel eens de wiellagers kunnen zijn. Dat zou een easy fix zijn.
-De foutmelding start-stop kunnen we ook ineens verhelpen misschien (nieuwe sensor of eerder oplapwerk professioneel repareren ofzo?).
-De unit waarin de snelheidsmeter en dergelijke staan, komt na een wat tijdje los - weersafhankelijk - en maakt dan piepjes en kraakjes. Bij de garage vertelden ze me eerder dat dat langs de achterkant (de motorruimte, dan?) vast kan worden gezet, wat ze ook al 2x hebben gedaan. Maar nu is het weer zover. Misschien kunnen ze het ditmaal definitief vastlijmen ofzo.
-Wanneer ik met stationair toerental (dus gewoon stilstaand, niet rijdend), de wielen draai, hoor ik ook krakende geluiden. Dat kan misschien te maken hebben met die wiellagers.
-Bij het nemen van een hogere vluchtheuvel (en ik neem die meestal heel zacht) hoor ik de ophanging wel eens kraken. Kan te maken hebben met bepaalde rubbers die ingedrukt worden. Had ik bij de vorige Octavia ook en dat was meestal bij koud en nat weer. Een beetje teflon sprayen en het was weer weg. Totdat die plekjes terug opgedroogd waren en dan kwam het geluid weer terug... Misschien hebben die krakende wielen bij het draaien ook te maken met dit euvel.

Niet slecht voor een wagen van 3.5jaar oud en 126k op de teller, he.. :cool::thinking:

Canon-Eye

Forumguru
Vluchtheuvels "nemen"? Waarom eigenlijk?
Zoals de benamig al suggereert, zijn die toch vooral bedoeld om er OMheen fe rijden, niet OVERheen? :pieker:

• Leuk

HarrieSkoda

Forumguru
Vreemde foutmeldingen/storingen heb je allemaal zeg, voor zo’n relatief nieuwe auto.

Staar je niet blind op een wiellager. Is goed te controleren door de auto op te krikken en het wiel te bewegen, in breedte en hoogte richting. Als er speling op zit kun je de wiellager verdenken.
Als het je banden zijn, zie en voel je dit meestal aan het profiel, dit is dan van links naar rechts niet meer allemaal even hoog.

Je start stop probleem is op te lossen door er een eliminator kabeltje tussen te zeggen denk ik? Ik ervaar het als prettig, dat dat ding het niet meer vanzelf doet.

Krakend geluid bij het nemen van een drempel is normaal. Dat ervaart iedereen wel eens..

PizzaPieter

Donateur
@HarrieSkoda , een wiellager kan toch ook problemen geven ook al merk je dit níét als je hem opgekrikt heen en weer wiebelt?

Aan TS: wiellager laten vervangen bij dealer is veel geld uitgeven. Denk dat SKF wiellager via internet ca 50-100 kost en bij dealer richting 300 (ex montage).

Mies75

Forumguru
Toen ik mijn wiellager verdacht heb ik mijn auto opgekrikt en aan het wiel getrokken maar er zat geen mm speling in.

Als ik het wiel rond draaide hoorde ik wel een afwijkend geluid.

Na vervangen wiellager was het probleem opgelost

Sharky

Actief lid
-Wanneer ik met stationair toerental (dus gewoon stilstaand, niet rijdend), de wielen draai, hoor ik ook krakende geluiden. Dat kan misschien te maken hebben met die wiellagers.
-Bij het nemen van een hogere vluchtheuvel (en ik neem die meestal heel zacht) hoor ik de ophanging wel eens kraken. Kan te maken hebben met bepaalde rubbers die ingedrukt worden. Had ik bij de vorige Octavia ook en dat was meestal bij koud en nat weer. Een beetje teflon sprayen en het was weer weg. Totdat die plekjes terug opgedroogd waren en dan kwam het geluid weer terug... Misschien hebben die krakende wielen bij het draaien ook te maken met dit euvel.

Het kraken van de ophanging tijdens het rijden over verkeersdrempels is een veelvoorkomend euvel, inderdaad bij koud weer en in de winter.
Vaak is dit (mede) te wijten aan het draai/bevestgingspunt van de stabilisatorstangen.
Er schijnt een special soort (wit) vet te zijn dat goed helpt tegen het kraken.
Teflonspray is vrij dun en werkt maar kortstondig.

• Leuk

Tees

Donateur
Toen ik mijn wiellager verdacht heb ik mijn auto opgekrikt en aan het wiel getrokken maar er zat geen mm speling in.

Als ik het wiel rond draaide hoorde ik wel een afwijkend geluid.

Na vervangen wiellager was het probleem opgelost
Dit is precies wat ze bij de APK ook doen:, voelen en luisteren, als er speling inzit of er is meer dan het normale geluid te horen, dan wordt de wiellager vervangen.

Luke

Forumguru
Dank voor de reacties allemaal.
Ik ben gisterenavond bij iemand gegaan die de wagen eens op de brug heeft gezet. Heeft er ook mee gereden. Wiellagers zijn besteld maar de mekanieker was niet helemaal zeker. Gaan dus eerst eens andere velgen en banden opzetten om uit te sluiten of het de rubbers zijn die 't rolgeluid maken.

Zat een beetje speling op de velg toen de mekanieker de bouten los had gedraaid (een bout moest met pneumatische slaghamer -of hoe noem je dat ding- eraf. Die waren in de garage duidelijk niet met een momentsleutel bevestigd.). Bleek de ring te zijn die over de naaf van de remschijf zit om de velg te centreren. Was duidelijk niet OEM.
Volgende keer gaat hij kijken of die ringen terug zijn verschoven en dan bestellen we er eventueel nieuwe.

@HarrieSkoda ja, als het die wiellagers zijn dan vinden wij dat ook vrij vroeg. Pech, zeker? Dat start-stopprobleem is puur marterschade die we hebben gebricoleerd. Dus daar hebben we misschien zelf voor gezorgd. ;)
@Sharky Ivm met dat gekraak kan ik eens vragen naar dat wit vet. Dank je.

Luke

Forumguru
:nailbiting::nailbiting:Update; het zijn de lagers van mijn versnellingsbak. :nailbiting::nailbiting:
Bij het aflaten van de olie zag die er zwart uit en was de hoeveelheid olie meer dan een liter te weinig.
Ik heb nooit een lek gehad, tijdens de 128000km die ik heb gereden heb ik altijd bij mijn dealer het onderhoud laten doen. Er is ook nooit iets aan de versnellingsbak gedaan in de garage, alleen de gewone onderhoudsbeurten.

Dus heb ik weer pech gehad dat die wagen zo uit de fabriek is gekomen en ik nu met de gevolgen zit.

Enkele opties;
-nieuwe bak erin
-2e hands bak erin
-gereviseerde bak erin.
-verkopen aan de dealer en hopen op een mooie overname.

Als klant trek ik toch altijd aan het kortste eind en ik heb mijn wagen nodig voor mijn werk. Dus gaan klagen bij de dealer of bij D'ieteren heeft geen zin, denk ik, alhoewel het probleem duidelijk niet bij ligt.
Ik wil er niet licht overgaan want ik voel me momenteel bekocht maar ik ben wel realistisch over wat ze zullen gebruiken als argumenten:
garantie verlopen
128k
...?

Mag ik jullie opinie, aub?

Groetjes

JeSko

Forumguru
Versnellingsbak lager kaduuk na 3.5 jaar, u hebt zeer zeker recht op enige coulance hier! In zulke gevallen hoor je vaak dat de dealer een groot deel of de helft van de kosten op zich neemt. Want dit is allesbehalve normale slijtage, ik zou het ze eens netjes gaan voorleggen, en zeggen dat je dit uiteraard niet normaal vind en hoopt dat ze een goede klant hier uit de nood helpen, zonder hem te pluimen.

Bakboord1

Forumguru
Dan mag je van geluk spreken dat je belg bent. Hier in nederland krijg je van pon vast nul op rekest.

Maar zoals gezegd netjes voorleggen dat je toch op zijn minst mag verwachten dat je auto het na deze periode en bij deze kilometerstand nog doet. Dit is echt verre van normaal en banden en remmen zijn slijtagedelen maar een versnellingsbak zou je niet nu al moeten hebben. Sterker nog. Er zijn genoeg auto's met vier ton die dit nog niet hebben.

JeSko

Forumguru
@Bakboord1

Denk dat ook Pon dit wel zou erkennen als abnormale slijtage, dit kunnen ze echt niet maken. 3.5 jaar, net geen 130.000 km... Dat is niet normaal.

EdK

Forumguru
Heren jullie zitten weer een stap te ver !!
Dieteren of PON hebben wij als consument niets mee te maken.
Bij de dealer moeten wij zijn ! En wat zij doen om de kosten te verhalen is hun probleem.
Maar een coulance zou zeker op zijn plaats zijn.

Materiaal kosteloos en arbeidsuren betalen bijvoorbeeld.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan