15 dingen die je niet wist over Skoda

moniquevos

Nieuw lid
Ik wist niet eens dat de Skoda imperium met fietsen waren gestart. Leerrijke video om naar te kijken. Vooral voor mensen die de geschiedenis van Skoda niet kennen, waaronder ik :pieker:Echt een prestatie om 122 jaar in operatie te zijn. Als ik mij niet vergis, was 1 van de andere automerken ook eerst met fietsen begonnen.
 

JeSko

Forumguru
Skoda en de Tour zijn ook onlosmakelijk verbonden, helemaal niet zo gek, als je de historie kent.
 

ertromp

Forumguru
Ik wist niet eens dat de Skoda imperium met fietsen waren gestart. Leerrijke video om naar te kijken. Vooral voor mensen die de geschiedenis van Skoda niet kennen, waaronder ik :pieker:Echt een prestatie om 122 jaar in operatie te zijn. Als ik mij niet vergis, was 1 van de andere automerken ook eerst met fietsen begonnen.

Peugeot is ook zo'n merk. In 1886 was onderstaand de eerste

grandbi_3.jpg
 

philippe bakker

Forumguru
Skoda en de Tour zijn ook onlosmakelijk verbonden, helemaal niet zo gek, als je de historie kent.
Ik vond het een hele schok dat de tour een 10 jaar geleden plots skoda nam voor de tour caravan en niet meer Franse merken. Skoda gaat daar veel geld voor op tafel gelegd hebben. Maar qua publiciteit ongelofelijke return denk ik.
 

Captain Hook

Forumguru
Wisten jullie dat de Maeslantkering letterlijk en figuurlijk draait op een Škoda Holding kogelgewricht?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering

De scharnierpunten van de twee deuren vormden voor de bouw een grote technologische stap: ze moesten niet alleen toestaan om de deuren open en dicht te draaien, maar moesten ook in staat zijn om de deuren omhoog en omlaag te laten gaan. Uiteindelijk zijn hiervoor de grootste kogelgewrichten ter wereld gemaakt; de kogels hebben een diameter van 10 meter. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda Holding. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren.
 

Cordoba

Forumguru
:pieker: Ik zit nog steeds te wachten op de 15 dingen die ik niet wist, met het filmpje kom ik niet veel verder dan 10. :D

Meest bijzondere is volgens mij een feit dat niet klopt: het eerste model dat Skoda op de markt zette nadat VW eigenaar was geworden was de Skoda Felicia in 1994. de Octavia was een paar jaar later, dus niet het eerste model onder VW-vlag.
 
Bovenaan Onderaan