EGR klep blijft storing geven

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn auto.
Ik heb in september mijn auto (Skoda Fabia 2011, 1.2 TDI, 192000) gekocht. Dit met volle tevredenheid.
Totdat in de winter mijn motor lampje begon te branden. Dit bleek na uitlezen de EGR klep te zijn die de storing gaf.

Aangezien het vervangen toch vrij duur was heb ik overwogen om hem uit te laten schrijven.
Maar ivm de mogelijk strengere wettelijke regelgeving in de toekomst heb ik me laten aanraden dit niet te doen.

Vandaar heb ik de klep laten vervangen met het oog van de problemen af te zijn.

Alleen nu wil het dat ik sinds 3 weken weer problemen met de klep heb, na uitlezen geeft hij aan dat de terugstroomdoorvoer te klein zou zijn.

Ik heb de code een paar keer weg laten halen maar hij blijft terug komen.

Wat zou ik het beste kunnen doen?
Toch uit laten schrijven, zodat ik in principe nooit meer last heb van de klep, of zou het iets anders kunnen zijn wat invloed op de klep heeft?

En kan een EGR klep al binnen een half jaar zo vervuild zijn dat hij weer vol zit?

Ik rijdt een uur per dag, geen snelweg wel veel 80 km wegen.
Ook regelmatig trek ik hem wat langer door in een versnelling.
Ik ben geen snelle maar ook geen trage rijder.

Of is het simpel maar helaas geen slimme keus geweest om een diesel met EGR te kopen met km stand rond de 200000.

Ik hoop dat er een goede (niet al te dure) oplossing voor is.
 

Tees

Donateur
Welkom (terug? ;)) Romke. Even voorstellen in de Meet & Greet wordt door velen hier gewaardeerd!

M'n eerste vraag is wat de foutcode was/is? Is deze dezelfde als eerst?
Het klinkt nu idd alsof het probleem niet in de klep zat maar elders in het systeem. Misschien een defecte sensor? De foutcode zerf kan meer info geven.

Edit: even gezocht, gok dat t P0401 is. Onze held Gerrit Speek zegt o.a. het volgende daarover:
"Als alleen de EGR wordt vervangen dan komt in 75% van de gevallen het probleem terug omdat waarschijnlijk de (DPF-)EGR sensor de oorzaak is"

Denk dat dit een stuk goedkoper is dan je EGR vervangen was... Wegschrijven kan vast, er zijn er hier velen die dat graag doen/gedaan hebben, maar wat mij betreft mag dat morgen verboden (én gecontroleerd) worden
 
Laatst bewerkt:
Oke! Dank je voor je reactie. Ik heb de computer net weer uit laten lezen en idd deze code.
Ik heb nu besloten om sowieso de sensor te gaan vervangen. Idd een stuk goedkoper dan de EGR vervangen
Maar na 2 ton zal de EGR vervangen geen overbodige luxe zijn geweest gok ik.
 
Update:

Inmiddels de nieuwe sensor erin, maar de storing is helaas weer terug gekomen.
Ik had gehoopt dat dit het was maar helaas dus niet.
Eigenlijk wil ik de Egr niet wegschrijven omdat dat een beetje tegen mijn gevoel ingaat.
Alleen begint dit nu wel een vervelende storing te worden.

Iemand misschien nog een idee of tip?
 

Tees

Donateur
Dat is wel erg balen Romke!

Ik citeer maar even Gerrit Speek:
Mogelijke oorzaken:
De EGR heeft onvoldoende doorstroming (flow)
de EGR klep is defect (lekt, of wil niet voldoende open)
de EGR klep gaat niet open wegens gebrek aan vacuüm
vernauwing van / koolaanslag op het uitlaatgaskanaal
EGR elektrisch circuit: kortsluiting naar min of plus
DPF EGR sensor beschadigd of verkeerd gemonteerd
Regelmodule defect (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
Maak de EGR schoon
Gebruik een vacuümpomp en trek de EGR klep daarmee open terwijl je het toerental in de gaten houdt. Met de EGR klep open moet het toerental veranderen
Check alle bedrading en verbindingen naar/van de (DPF-)EGR
Check (meetwaardeblokken) / vervang de (DPF-)EGR
Check (meetwaardeblokken) / vervang de (DPF-)EGR sensor
Check bij de dealer of er een software update is
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule

Ik zou de bedrading naar de EGR en naar de sensor (laten) doormeten. Ook een naar die meetwaardeblokken (laten) kijken. Als dat het niet is, zou het nog de regelmodule kunnen zijn. Maar dat zou wel eens wat duurder kunnen zijn.

Succes, vervelend als de meest waarschijnlijke oplossingen niet werken...
 
Oke, dank je voor je reactie.

Ik kwam alleen net ergens achter.
De 2 slangetjes die vanuit de sensor lopen, daarvan is 1 niet aangesloten.
Mij lijkt dat dat niet helemaal de bedoeling is.
Klopt dit?

Als dit niet klopt lijkt het me een grote kans dat dit het probleem is.
 

Bijlagen

  • ABA42258-891B-4246-9B07-8CB4CD676D0B.jpeg
    ABA42258-891B-4246-9B07-8CB4CD676D0B.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 56
  • 7855C1F5-D37B-4AEA-8500-30E2CAD8054E.jpeg
    7855C1F5-D37B-4AEA-8500-30E2CAD8054E.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als ik 't goed begrijp uit ETKA (heb geen directe kennis over deze motor) lijkt wat je op de foto laat zien de magneetklep te zijn die de onderdruk regelt. Als ik het goed begrepen heb zit er in deze motor een EGR klep op basis van onderdruk, er zit een drukomvormer in die die onderdruk genereert, en een magneetklep die de druk dan doorstuurt naar de EGR klep (die ook nog gekoeld is).
Als dit inderdaad de magneetklep is, dan zou de ene slang naar de drukomvormer moeten lopen (via een T-stuk) en de andere slang naar de EGR unit. Ik zou dus even controleren waar die ene slang heen loopt, maar het klinkt mij aannemelijk dat dit een (het?) probleem zou kunnen zijn.

Maar even voor de goede orde: als je bij een garage de EGR klep EN de sensor hebt laten vervangen, dan is het hoog tijd om die mannen (evt vrouwen, maar die zie ik niet vaak bij een garage) eens even de mantel uit te vegen. Want als dit echt het probleem blijkt te zijn, dan hebben ze gewoon niks gecontroleerd en doen ze maar wat om lekker centjes te verdienen
 
Oke!
Maar is dit dan ook de DPF/EGR sensor?
Want deze is vervangen als zijnde de sensor door de garage.
Het is maar een heel klein blokje.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je hebt gelijk, dit is idd de EGR sensor, niet de magneet klep.
Ik heb nog eens opnieuw in ETKA gekeken, de enige sensor die ik kan vinden die verschildruk meet is die bij het roetfilter, die meet druk voor en na het roetfilter (dat is ook waar Gerrit Speek naar verwijst: DPF EGR sensor). Als dat dezelfde is als deze (en optisch is ie dat als ik bij onderdelenboeren zoek), zouden de slangen van die sensor naar de voor- en achterkant van t roetfilter moeten lopen.

Enfin, ik denk dat het geen gek idee is terug te gaan naar de garage waar je die sensor (en naar ik aanneem ook de EGR klep) hebt laten vervangen, en vragen waarom die slang in het luchtledige hangt. En ze zullen misschien zeggen dat dat zo hoort, dan doorvragen wat ie dan meet, en hoe dat de EGR aanstuurt. Als ze met een stotterend verhaal komen (of geen uitleg willen geven) dan is t tijd daar weg te wezen. Onze lokale Skoda- @Monteurtje kan overigens vast ook meer licht hierop schijnen.
 
Oke! Dank je voor het uitzoeken.
Mij lijkt het ook logisch dat ie nu niks kan meten, en dus aangesloten zou moeten zitten.
Ik ga zeker weer even langs de garage in de komende dagen.
:thumbsup:
 

Arjann

Forumguru
Dit is je verschildruksensor G450. En het klopt dat inderdaad dat het ene slangetje nergens aangesloten zit, dat hoort zo!
 
Update:

Ondertussen heb ik de dpf/egr/verschildruk sensor ingeleerd, aangezien ik las dat dat ook kan/nodig is.
En ik heb wel het idee dat hij wat soepeler loopt, ook stottert hij minder.
Lampje blijft wel gewoon branden.

Gaat als het probleem weg is, het lampje automatisch zelf uit, of moet je hem dan alsnog resetten?

Zou het ook kunnen dat bijvoorbeeld de slang die van de sensor naar het roetfilter loopt, verstopt zit of iets dergelijks?

Na het vervangen van de EGR klep kwam de storing er niet meteen blijvend in. Eerste paar keer bleef de storing maar even en ging daarna weer weg. Pas na 1/2 weken bleef hij erin zitten. Dus in feite was het probleem even weg toen de klep vernieuwd was.

Als mensen tips hebben, graag!
 

Tees

Donateur
Ik zou denken dat je de fout wel actief moet verwijderen. Hij reset vanzelf ook wel een keer, maar dan moet er geloof ik een x aantal dagen of ritten geen fout meer gegeven worden (en x was best hoog meen ik me te herinneren). @Cordoba zei jij dat een keer?
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Dat hoge aantal is niet voor het resetten, maar het wissen van een storingscode uit het geheugen. Als je een auto gaat uitlezen op foutcodes, heb je normaal weinig interesse in foutcodes van 100.000 km of 5 jaar terug. Er zijn 2 verschillende intervallen voor het automatisch wissen van storingscodes, en dat verschilt een beetje per modeljaar en per model, bij de ene auto van het Vagconcern is dat interval 50 starts/ritten, bij de andere auto 100 starts/ritten. Onder een start wordt verstaan dat de auto daarvoor minstens 2 uur stil gestaan moet hebben, en ook een bepaalde afstand moet rijden (ik dacht min. afstand iets van 1 km). Als gedurende 50/100 opeenvolgende ritten/starts een foutcode niet opnieuw optreedt wordt deze automatisch gewist uit het foutcode geheugen, komt die foutcode tijdens één van die ritten terug, dan gaat de teller weer opnieuw lopen vanaf nul.

Het (handmatig )resetten betekent dat je de foutcode wist, en eventueel ook zaken weer naar de fabrieksinstelling reset (inleren) dat geldt bijvoorbeeld voor een gasklephuis dat schoongemaakt is, of voor elektrische ramen die de open- of dicht-positie kwijt zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
@Cordoba en @Tees bedankt voor de reactie!

Update:

2 dagen geleden de foutcode gewist maar toch is de storing weer terug… :nono:
Dus toch verder kijken.

Nog even een vraag over de EGR uitschrijven, want stel als ik dat zou doen hoe zeker ben ik dan dat de storing weg is?

Aangezien de klep en sensor al vervangen zijn en het dus waarschijnlijk in de bedrading of misschien de regelmodule zit of ergens anders.
Of maakt dat niet uit en is de storing er dan sowieso uit?
Anders geef ik geld uit om hem weg te laten schrijven en heb ik nog steeds storing.

Ik heb gelezen dat afdoppen alleen hoeft als de klep dusdanig kapot is.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als de storing terug is, heb je dus nog steeds de storing. Bij een EGR-storing kan het klepje zelf kapot zijn en daardoor storing geven, maar als het pijpje vóór of na de EGR-klep dicht zit door vervuiling krijg je dezelfde melding. Mogelijk dat bij het vervangen van de EGR, alleen domweg het klepje is vervangen, zonder de bijbehorende leidingen te checken, of mogelijk dat de bedrading van de EGR-klep niet in orde is. Zoals ik het zie is dit een klus voor een echte monteur, en niet iemand die een foutcode uitleest, en dan domweg een onderdeel vervangt, zonder verder te kijken/checken of zelf na te denken.

Als ik me niet vergis, gaat dit jaar of volgend jaar de EGR-check als onderdeel van de APK van start, ik weet niet precies voor welke bouwjaren dat gaat gelden, maar als je langer met de auto wil blijven rijden, lijkt wegschrijven mij niet de juiste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb ook t idee dat je eens naar een écht goede garage moet gaan. Misschien wel een VAG specialist. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in den lande wel een paar goede VAG specialisten die erg goed zijn in dit soort complexe probleemoplossing.
 
Bovenaan Onderaan