Contactslot draait zwaar

Ik merk dat het contactslot vrij zwaar draait bij het in- en uitschakelen van de motor. Vooral het eerste stapje bij inschakelen en hetlaatste stapje bij uitschakelen, dan moet je serieus zwaar draaien. Hebben meer van jullie ook die ervaring? Auto is van 2019 en heeft de verlengde garantie en maar hopen dat het onder de garantie valt. Ik kan m natuurlijk wegbrengen daarvoor, maar ik ben ook geïnteresseerd wat de ervaringen van anderen zijn.
 

Tees

Donateur
Viezigheid in het slot is het eerste wat mij te binnen schiet. Volgens mij worden contactsloten niet heel vaak vervangen, en als het is, is dat vanwege de electronica (leesring) erin die t opgeeft.
 

Timmer

Donateur
Hangen er andere items mee aan je contactslot? (Andere sleutels, sleutelhangers,...)

Hoewel 2jr me redelijk snel lijkt, kan extra gewicht aan je autosleutel speling in de slotcilinder met zich mee brengen, waardoor het slot stroef gaat worden.

Anders vuil dat zich in de cilinder heeft opgehoopt zoals Tees reeds aangaf.

Zo direct kan ik niets nog iets bedenken.
 
Alleen de Skoda-sleutelhanger hangt aan de sleutel, dus door gewicht kunnen we uitsluiten. Vuil……lijkt me ook sterk want ik houdt zowel de auto als de sleutel schoon. Ook overmatig stof is bij mij geen issue.
 

dunc

Nieuw lid
Misschien simpel gedacht, maar had je al aan een druppel WD40 gedacht in het contactslot?
 

Tees

Donateur
Beter slotspray of siliconenspray dan, en beter eerst op de sleutel dan direct in het slot. Je weet nooit wat er aan electronica in het slot verwerkt zit dat spray niet leuk vindt
 

Cordoba

Forumguru
Normaal gesproken heb je dergelijke klachten bij een mechanisch versleten contactslot. Bij een auto van 2 jaar oud, lijkt me dit zo goed als uitgesloten (tenzij er een fabricagefout in zit).
 
Bovenaan Onderaan