Skoda fabia 1.2 tdi greenline brandstof verbruik

hussin17

Nieuw lid
Hallo,

Laatste tijd verbruikt mijn auto meer brandstof in de stad. Momenteel is de verbruik 15 km/l. Voorheen was het tegen de 20 km/l. De weg en mijn rijstijl is hetzelfde. Wat kan de oorzaak zijn?
 

Sjoerdb

Forumguru
Oeh diverse opties:
Vervuilde brandstof wat in een filter zit
Luchtfilter verstopt
Sensor luchtmassameter vervuild
Verstuiver defect
Banden spanning te laag
Versnellingsbak loopt te zwaar
Wiel lagers versleten
Remmen die aanlopen
Teveel je airco aan
Meer rijden met je ramen open

Tja begin bij het goedkoopste en ga vooral iets controleren.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Wat is 'laatste tijd'? Ik merk ook een hoger verbruik sinds het -gelukkig- weer warmer is.
Wat ook wel kan kloppen omdat koude lucht meer zuurstof heeft en dus beter verbrandt.
Reed ik volgens de boordcomputer op de snelweg bij gelijke snelheid 1: 22 op de ACC, nu nog geen 1:20. Een andere reden dan de temperatuur kan ik niet vinden.
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Donateur
Sinds het warmer is en ik mijn winterwielen weer geparkeerd heb, verbruikt mijn wagen ook weer meer.
Lucht is dunner, bredere banden eronder, airco draait soms wel eens of al men vensters en dak staan open...
 

PizzaPieter

Forumguru
En de subwoofer moet harder werken met lekker weer en de ramen open.

En met ramen open rijden kost ook meer energie.
 

Cordoba

Forumguru
Hogere temperatuur betekent lager brandstofverbruik (tenzij de airco extreem hard moet werken): de motor komt eerder en beter op temperatuur (dunnere olie), en vooral het eerste stukje is een wereld van verschil. Ik denk dat de meeste mogelijke oorzaken wel genoemd zijn, met uitzondering van drukker verkeer en harde (tegen)wind.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba , dat eerder en beter op temperatuur komen zal zeker kloppen. Maar dat maakt op een rit van 200km toch weinig uit? Dan komt de motor toch altijd wel op de max. bedrijfstemperatuur?
Vooral als je van huis naar snelweg maar een kleine afstand af te leggen heb met maar één stoplicht bij de oprit die meestal nog op groen staat.

grtss
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba , dat eerder en beter op temperatuur komen zal zeker kloppen. Maar dat maakt op een rit van 200km toch weinig uit? Dan komt de motor toch altijd wel op de max. bedrijfstemperatuur?
Vooral als je van huis naar snelweg maar een kleine afstand af te leggen heb met maar één stoplicht bij de oprit die meestal nog op groen staat.

grtss

Die eerste 500 meter en de start hakken er ongelooflijk hard in. Bij mijn eerste auto waar ik het brandstofverbruik op het display kon volgen was ik verbijsterd, dat ie het eerste stukje zo'n 40(veertig) liter per 100 km verbruikte, dus 1:2,5 en dat met een gemiddeld verbruik van 1:17. Dus ook op een rit van 100 of 200 km is dat eerste verbruik wat er inhakt, en als de auto er dan 2x zo lang over doet om op bedrijfstemperatuur te komen, telt dat ook mee. Ik zie ook al jaren dat ik in de wintermaanden een hoger verbruik heb dan in de zomer
 

Tees

Donateur
Ik was ook al verbaasd hier te lezen dat mensen in de winter een lager verbruik dan in de zomer zouden hebben. Mijn ervaring is ook dat in de winter t verbruik een stukje hoger is dan in de zomer.

Het argument van 'dikkere lucht' is ook niet echt valide, de lucht/brandstofverhouding wordt behoorlijk nauwkeurig geregeld door de ECU, en als de verbranding niet naar wens is wordt die bijgestuurd. Modernere auto's (vanaf ~F2 denk ik, m'n F1 heeft t volgens mij niet) hebben bovendien ook een thermometer voor de inkomende lucht, zodat daar ook aan de voorkant al voor gecorrigeerd wordt).
De dichtheid van de lucht zou hooguit een effect kunnen hebben op het maximale vermogen, aangezien dan de doorvoer van lucht beperkend kan zijn.
 

andrehj

Forumguru
@Tees De dichtheid van de lucht heeft wel degelijk invloed op het verbruik, en wel via de luchtweerstand. T.o.v. 0°C is die bij 27°C zomaar 10% lager, en dus ook zoveel minder verbruik.
 

Tees

Donateur
Goed punt @andrehj, had ik nog niet aan gedacht. Overigens geldt dat natuurlijk alleen bij verder gelijk blijvende omstandigheden, dus luchtdruk en luchtvochtigheid moeten dan ook helemaal gelijk zijn. Ik weet niet hoe dat gemiddeld in de winter tov zomer is, maar ik vermoed dat dat het temperatuurseffect niet opheft.

Overigens pleit dat er wel des te meer voor (sterker nog, vermoed dat jouw punt de voornaamste reden is) dat het verbruik in de winter hoger is dan in de zomer, zoals mijn ervaring ook is. Blijft de vraag wat het hogere verbruik van TS nu veroorzaakt...
 

Sjoerdb

Forumguru
En de brandstof is ook warmer, dus zet uit, wat ook weer resulteert in minder energie per liter.

Zullen we even rustig wachten op een bericht van @hussin17, kijken wat hij met al onze tips heeft gedaan en waar we hem verder mee kunnen helpen.
 
Bovenaan Onderaan