Octavia 1.6FSI: resterend service interval geeft -25.500 km aan?

Beste allemaal,

Zie ook Meet & Greet.

Omdat ik onze recent gekochte 2008 Octavia eventueel nieuwe olie etc. wil geven, heb ik ontdekt dat er een "resterend service interval" display in zit. Mooi!

Dat heb ik gebruikt en dan zie ik: -25.500 (km) en enkele seconden later -255 dagen (klokje).

Dat "-" teken begrijp ik niet.

Zit ik nu al 25.000/255 over het Groot Onderhoud of betekent "-" iets als "nog zoveel km of dagen".
De eerste mogelijkheid is natuurlijk niet best, dan meteen nieuwe olie resp. grote beurt.

De KM-stand is ca. 65.000 km.

Dank voor elke verwijzing in de goede richting!

Bart
 

MarcoO2

Forumguru
Een negatieve interval interpreteer ik als "over tijd". Wil niet zeggen dat de beurt daadwerkelijk niet uitgevoerd is, de teller kan ook vergeten zijn te resetten.
 
Bij de meeste VAG auto's geeft ie een piep en een melding "service now!" of iets van die strekking in het display direct na het starten.
anders een paar dagen wachten en kijken welke kant het op telt...
 

Luckei

Lid
Er kan ook iets geks aan de hand zijn met de boordcomputer of display, 255 is het grootste getal wat in een enkele byte kan worden opgeslagen :tongue:

Maar inderdaad eerst maar kijken of er andere meldingen komen die te restten zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Bij nieuwere auto's zou je het digitale onderhoudsregistratiesysteem van VAG kunnen (laten) checken, maar voor bouwjaar 2008 werkt dat niet. (Overigens kunnen alle Bovaggarages in dat digitale systeem kijken, en onderhoud toevoegen)
In dit geval ben je dus afhankelijk van papieren bonnen of boekjes, om uitgevoerd onderhoud te achterhalen. Een km-stand van slechts 65k km is extreem laag voor een auto van 13 jaar oud, en het formaat van een Octavia (kleine auto's worden vaker als boodschappenauto gebruikt, en maken ook nieuw vaak niet zoveel km's per jaar).
 
Dag Cordoba,

We hebben dan ook lang moeten zoeken voor een echt laag km exemplaar. Het serviceplan zit erbij en dat laat tot 2017 normaal onderhoud zien. Van NL (VAG service stempels) naar D (ook weer VAG service stempels) - alleen niet zo veel, het is een QG1 auto - daar een tijd lang onderweg en in 2017 het laatste onderhoudstempel (52.985 km).

De auto is daarna inderdaad als boodschappenauto gebruikt door eigenaresse. Op 2 feb. 2021 door VAG dealer is een "voor de verkoop" Wartungsliste afgewerkt en afgevinkt. Zit ook bij het serviceboekje. Daarop staat "Service-Intervall-Anzeige: Zurücksetzen". En nog een hele waslijst.

Ik ga nu voor de zekerheid toch de olie/oliefilter verversen. De laatste verversing is veel langer dan 2 jr. geleden. Dan doe ik de reset van het serviceinterval - dat kan de gebruiker, staat in de handleiding - en anders even bij onze garage.

Daarna laat ik hier wel even weten wat het serviceinterval display laat zien.

Groet!
 
Bovenaan Onderaan