Vragen over mijn nieuwe Karoq 10-05-21

Nieuwe Karoq 2021 rijders met Admundsen,

1) Bij andere navigatiesystemen ben ik gewend dat de kaart bij nadering van op- en afritten, rotonden en kruisingen automatisch inzoomt zodat de situatie overzichtelijker wordt.
Helaas heb ik nog niet ontdekt of dit bij deze versie ingesteld kan worden, het functioneert in ieder geval niet. Je kunt wel met de rechtse knop inzoomen, maar dat is tijdens rijden niet erg handig.

Iemand een idee?

2) Bij mijn skoda connect krijg ik de melding bij ontgrendelen en vergrendelen dat ik eerst met een rijbewijs langs een dealer moet gaan om dit vrij te geven. Afspraak kan pas over 3 weken plaatsvinden.

3) Bij lichtschakelaar in AUTO zie je verder op het dashboard nergens, behalve in het donker of bij reflectie in ruiten, dat de verlichting onderweg aangezet wordt. Bij andere wagens kreeg ik een groen lampje te zien.
Je ziet het wel op de navigatie die naar nachtstand omschakelt, maar die heb ik op dagstand ingesteld.
 

Beauri

Forumguru
Antwoord van een Karoq 2019 rijder,

1 Heb ook het Amundsen systeem in mijn Karoq, denk het fijnste systeem, maar dat terzijde, heb het nog met de kaartjes lezer in het dasboardkastje. Bij de olieservice beurt van een paar weken geleden hebben ze me de laatste navigatiesoftware gegeven, dat was 1 van de weinige goede zaken die ze gedaan hebben. Waar ik niet blij mee was is dat ze ongevraagd ook een update hebben gegeven aan het multimedia systeem, iets waar ik absoluut zwaar tegen ben. Gevraagd of ze een update hadden gegeven omdat ik nu op iets andere wijze de bestemming moet invullen, het systeem stoppen is nog steeds k.. . maar kreeg ik wel een heel erg ontwijkend antwoord op de vraag of er nu wel of niet een update was uitgevoerd. Zeer boos over over deze ongevraagde actie die zonder mijn toestemming is uitgevoerd, maar dat terzijde.

Als je het systeem naar je wensen hebt ingesteld is het een naar mijn mening een heel fijn systeem, heb geen digitaal dashboard, maar nog de fijne klassieke meters, daartussen zit in mijn geval wel een kleuren matrix schermpje, hierop kun je ook de navigatie volgen, dat werkt prima. Op het scherm van de navigatie zitten bij mij aan de rechterzijde, bijna niet zichtbaar, 3 vierkante vlakjes, hiermee kun je de werking van het navigatie systeem beïnvloeden, dus ook het in en uitzoomen en ook instellen dat hij automatisch weer inzoomt, even proberen en je komt er wel achter.

2 Connect, lees er alleen maar een hoop narigheid over, heb het zelf niet en wil het ook absoluut niet. Vraag me wel eens af waarom mensen het willen. Lijkt me niets dat er allerlei belanghebbende met je privé gegevens omgaan en weten waar waar je auto staat, domme zaken meld of je je raampjes wel dicht hebt gedaan en hoeveel benzine er nog inzit en wanneer ie naar de garage moet, net alsof je daar zelf te dom voor zou zijn, maar goed.... toch wel fijn dat je 3 weken de tijd krijgt om je te bedenken:)

3 Ja, goed punt, vind de verlichting knop bij VW/Skoda ook niet erg duidelijk en was dan ook niet blij dat ze bij de laatste service beurt er mee hadden gespeeld en niet hadden teruggezet in de stand auto die eigenlijk best goed werkt. Had al snel door dat auto niet werkte, namelijk als de verlichte automatisch aangaat wordt ook je dashboard verlichting iets helderder, een indicatie dat je dimlicht werd aangezet, hoe het werkt bij een digitaal dashboard is mij niet bekend. Blij met mijn klassieke klokkenwinkel. Denk dat ze vergeten hebben een lampje/seintje te plaatsen waaraan je kan zien of je dimlicht brand.... ik kan het ook niet vinden en als het wel ergens mocht zitten..... ja,

Een nieuwe auto is altijd weer wennen en hoe meer extra's erop zitten.... op een gegeven moment krijg je het wel onder de knie, zeker als je af en toe hier wat rondleest en het instructie-boekwerk of de PDFdownload een beetje doorneemt.

Uitkijken voor dealers die ongevraagd dingen wijzigen aan je auto, vaak ga je er met zogenaamde software Updates niet op vooruit is helaas mijn ervaring in dit leven. Dealer heeft bij mij zijn naam reclame op het nummerbord verspeeld na het olieservice beurtje, zijn naam is zwart gemaakt:D

Heb je long life olie en rijd je weinig, moet je over een jaartje toch weer even je auto laten zien, ingebouwd door de fabriek om je weer wat centen uit de zak te kunnen kloppen, of hebben ze geen vertrouwen in hun produkt? Wie het weet mag het zeggen.

Veel plezier met je Karoq, de mijne bevalt mij prima, rijd heerlijk en heeft gelukkig geen kraakjes, rammeltjes of andere onhebbelijkheden die mij ergeren of het moet zijn dat je het navigatie systeem niet eenvoudig even kan uitschakelen.
 

Rallye

Forumguru
Het systeem heet Amundsen, naar de bekende (???) ontdekkingsreiziger: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen Waarom zo ongeveer de helft van de gebruikers dat niet uit zijn toetsenbord krijgt, is mij een raadsel.;)

1) Heb je het instructieboekje erop nageslagen? Zie https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nl_NL/welcome Helaas geen .pdf en vreselijk traag en slecht werkend op de iPad. Ik herken niet dat dit mijn mijn MIB2 Amundsen kan inzoomen bij kruisingen, maar heb het ook nooit gemist. Ik gebruik ook meestal de maxidot tussen toerenteller en snelheidsmeter - die weer de onhebbelijk heeft om juist dichtbij een kruispunt geen afstanden tot de afslag meer weer te geven…….

Ik heb overigens @Beauri geen problemen om het de navigatie te stoppen (twee klikjes: volgens mij “Doelen- geleiding stoppen”). Waar zit bij jou het probleem? Ik heb geen problemen met updates (mijn ervaring is datje er meestal wel op vooruit gaat), al is het wel netjes om daar als garage toestemming voor te vragen - en duidelijk te maken wat dan de wijzigingen zijn. Wat vindt jij het nadeel aan de update die je gehad hebt?

2) Connect kan handig zijn. Privacy-overwegingen moet je vooral zelf over beslissen. Mij valt wel op dat dit soort zaken snel verouderen en dat functies gewoon verdwijnen. Apps verschijnen en verdwijnen weer en werken soms slecht. Probeer het eens, zou ik zeggen. Vreemde dealer overigens. Zoiets hoeft maar een paar minuten te kosten (en hort eigenlijk te worden geregeld bij de overdracht van de auto.

3) Als het licht op auto staat maak ik me niet druk over of het ingeschakeld is of niet. Pas bij omstandigheden waar de automaat soms de fout in gaat (mist) zet ik de lamp zelf aan. Overigens geen idee of je dan wel een lampje in je dashboard krijgt……… Het ontbreken van een aanduiding bij de automaatstand lijkt me wel een bewuste keuze van Soda trouwens.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt desgewenst 100% zekerheid hebben over welke verlichting er precies brandt.
Vergeet dan de automaatstand en neem het heft in eigen hand - oftewel zelf in- en uitschakelen... :pardon:
 
Nieuwe Karoq 2021 rijders met Admundsen,

1) Bij andere navigatiesystemen ben ik gewend dat de kaart bij nadering van op- en afritten, rotonden en kruisingen automatisch inzoomt zodat de situatie overzichtelijker wordt.
Helaas heb ik nog niet ontdekt of dit bij deze versie ingesteld kan worden, het functioneert in ieder geval niet. Je kunt wel met de rechtse knop inzoomen, maar dat is tijdens rijden niet erg handig.........

Weet niet waar het vandaan komt, maar de zoomfunctie functioneert ineens wel
 

Beauri

Forumguru
Voor de update had ik dat ook niet, het weigeren van het zoomen. Mocht het weer gebeuren, de 3 doorzichtige vlakjes aan de rechterzijde op het scherm tijdens het navigeren zijn voor de instellingen

Wat vindt jij het nadeel aan de update die je gehad hebt?

O.a. dat dus, had het ook dat hij zomaar niet meer meedraaide en inzoomde, nooit last van gehad voor dat hij bij de garage was geweest voor de update, daarom nog steeds zeer narrig over de ongevraagde bemoeienis en aanpassing aan MIJN auto. Zou veel van die softwareverprutsers wel eens ........ en ook de dealers die ongevraagd maar dingen aan je auto verprutsen eens vreselijk .......

Gebruik het infotainmentscherm niet veel, heb het in het begin helemaal ingesteld zoals ik het wilde en me er daarna niet veel meer om bekommerd, waarom zal je immers gaan prutsen aan het scherm en de instellingen als het allemaal naar het zin werkt? Na de update was er denk ik nog een instelling bijgekomen en iets weggehaald bij de navigatie mbt het invoeren van de reisbestemming. De beurt is nog niet echt heel lang geleden en het zal me niet verbazen als ik nog een onhebbelijkheid zal tegenkomen, zoals gezegd heb ik er een bloedhekel aan als men updates uitvoert zonder vragen en toelichting van wat er wel en niet is/wordt aangepast en het waarom daarvan.

Naam van dealer zwartgemaakt op de rand van het nummerbord en het staat ook nog eens een stuk beter dan die witte tekst die er eerst opstond, was de laatste verbetering die het uiterlijk van MIJN auto ten goede kwam:jaja:

Dealer wilde een 10 of toch nog tenminste een 9 verdienen voor de uitgevoerde werkzaamheden, ik heb ze de uitslag van dat klantentevredenheidsonderzoek maar bespaart door het niet in te vullen, ze weten ondertussen wel wat ik wel op prijs stel en dat een zeer kritische consument ben die het niet fijn vind als men ongevraagd dingen wijzigt waar niet om gevraagd is.
 

EdK

Forumguru
3) Bij lichtschakelaar in AUTO zie je verder op het dashboard nergens, behalve in het donker of bij reflectie in ruiten, dat de verlichting onderweg aangezet wordt. Bij andere wagens kreeg ik een groen lampje te zien.
Je krijgt nog steeds een groen lichtje te zien hoor !!
Alleen niet meer in het dashboard...
Kijk maar naar de schakelaar zelf in auto stand overdag zal hij oranje branden en zodra het donker word dan zie je daar het groene lampje gaan branden !!

Of het handig is op de plek ??? Tsja voor een ieder is dit persoonlijk.
Ik stoor er me verder niet aan, maar de meest handige plek vind ik het niet met mijn goddelijke "lange" lichaam dat in een verdraaiing moet om het te zien...
 

hemi24

Forumguru
Gewoon achterlichten laten meeprogrammeren, of altijd lichten aan doen, dan is er ook geen reden om je druk te maken over de stand van de lichtschakelaar…
 
4) Karoq heeft een af fabriek wegklapbare trekhaak. Tijdens gebruik van de richtingaanwijzer krijg ik een geel knipperend controlelampje te zien met 2 pijlen en een cijfer 1. Zou een fout zijn in de aanhanger.(richtingaanwijzer)
De richtingaanwijzers functioneren normaal en de snelheid van knipperen is ook normaal.
Wat kan er aan de hand zijn? De aanhanger heeft normale lampen, geen leds.
Het betreft normale HELA armaturen met de standaard lampen en watt waarden.

In mijnskoda wagenstatus rapport is dit een defect onder comfort met de melding "controleer trekhaak"

Afspraak met dealer: Kan hier pas over 3 weken terecht. Simply clever?
 

hemi24

Forumguru
Weet je zeker dat het icoontje geel is en niet groen?
Want als deze groen is, is dat een normale indicatie dat de knipperlichten van de aanhanger normaal werken…
Lees de tekst nog maar eens goed, er staat het woordje "niet" tussen, dus volgens mij interpreteer je de tekst verkeerd!

upload_2021-5-19_20-5-48.png
 
Laatst bewerkt:
Dacht eerst ook dat het zo hoorde en vond het wel handig, maar waarom geeft de app "mijn Skoda" een probleem melding "controleer de trekhaak"? Dit strookt niet met deze uitleg.

Is ook inderdaad een groen symbool.
 
Wilde je een screenfoto doorsturen, echter de melding is in de app verdwenen en is niet terug te halen.
Mogelijk kan de dealer de history uitlezen.
Melding was "probleem in comfort" en daar was "controleer trekhaak" te zien

Nu nog onderzoeken of beide met elkaar te maken hebben. wordt vervolgd.........
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt nog steeds een groen lichtje te zien hoor !!
Alleen niet meer in het dashboard......................

Heb het groene lampje gevonden.
In de stand AUTO krijg je inderdaad bij ingeschakelde verlichting een extra groen lampje "stadslicht" te zien
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Zei ik toch !!!!


:D:yeah::yeah::cheers:


Begint die MOD nu weer te modden op citaat ???
Citaat was wel heel wat berichten terug beste man !!!
:mad::mad::mad::angry:
Mod edit:
Je citaat verwees naar hetzelfde (ingekorte) citaat dat in het bericht hierboven staat.
waarom zou "Zei ik toch?" niet voldoende zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
En nu krijgt meneer weer commentaar en verwijderd hij de berichten maar weer
Je bent weer lekker bezig kereltje !!
Dacht dat je het bijltje er bij had neergegooid ?
Maar je bent nu nog zieliger bezig !!!
Maar geeft niet hoor , zou zeggen zet je F*CK YOU handje maar weer terug bij de buren !!!

blahhhh

Ik weet 100% zeker dat ik geciteerd heb uit een bericht waar zeker een 5 berichten tussen zaten !
En wat voor jou persoonlijk geen toegevoegde waarde heeft kan voor een ander het wel zijn !
Ik heb volledig volgens de forum regels gehouden , maar niet aan jouw regels !!
En ik weet vanuit recent verleden dat je toch niet kunt relativeren dus dit bericht zal ook wel weer bot verwijderd worden om je gelijk te halen !!!

Maar evenzogoed een fijn weekend hoor..............
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij dealer geweest.
2) Er moest nog iets in de skoda portal ingesteld worden. Functioneert nu prima.
3) Achterlichten zijn aangepast, branden nu altijd bij ingeschakeld contact.
4) Extra controlelamp hoort mee te knipperen met de richtingaanwijzers op de trailer. De storing in myskoda is waarschijnlijk een gemist signaal tijdens gebruik. Advies is hier niet op te letten.
 
Bovenaan Onderaan