Claxon niet meertonig

Mitico

Actief lid
Gisteren de Enyaq op kunnen halen en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de totale afwikkeling van de dealer (A-Point Amsterdam).

Bij thuiskomst eigenlijk pas de claxon getest en was toch wel enigszins verbaasd over het iele en schrale geluid. Dit past totaal niet bij een dergelijke robuuste auto.

Op zijn minst een tweetonige claxon (bijvoorbeeld een Bosch EC 9) zou meer passen. Het zal via de dealer best mogelijk zijn om dit te kunnen realiseren, maar ik hoop dat het niet al teveel werk en moeite zal zijn om de originele claxon te vervangen voor eentje met een wat meer volwassener geluid.

Uiteraard is de uitlevering van de Enyaq recent pas op gang gekomen maar ben toch benieuwd of er al gebruikers zijn die iets tegen zijn gekomen. Ik ga vandaag ook de dealer maar eens bellen om te vragen wat het kost om een dergelijke aanpassing te laten doen. Als het een beetje schappelijk is dan ga ik zelf niet lopen rommelen.
 

jesse_s93

Donateur
Met de introductie van MJ2021 modellen (halverwege vorig jaar) moeten in ieder geval de Fabia, de Scala en de Kamiq het doen met een eentonige claxon, daarvoor was deze ook meertonig. Ik ging ervan uit dat dit kostenbesparing was aan de onderkant van de modellenrange. Voor de Karoq, Octavia, Kodiaq en Superb werd dit niet specifiek als aanpassing vermeld van MJ20 naar MJ21. Ik ga ervan uit dat dit dan nog een meertonige claxon betreft. Ik zou dit eerlijk gezegd ook niet helemaal bij zo'n dure auto verwachten.

Mocht het je storen, het is relatief eenvoudig aan te passen door een beugeltje, extra horn (laag) en de bedrading.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik rijd inmiddels mijn vierde VAG-auto, en heb er daarnaast aan vervangend vervoer ook heel wat gehad, maar ik heb nog nooit een meertonige claxon gehad.
 

Desperado

Forumguru
Ik monteer altijd een 2 tonige hoorn in mijn auto. Dat iele geluidje wat ze er standaard inhangen vind ik helemaal niks.
 

Mitico

Actief lid
@Aäron van den Boorn : dat is net zo’n teleurstelling als een bloedmooie vrouw zien en er vervolgens bij de eerste woorden erachter moeten komen dat ze een krijsende, schelle stem heeft met een ordinair accent…
I rest my case...hahahaha, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Zojuist gebeld door de dealer en ook zij zelf vonden het geluid tegenvallen. Het is geen tweetonige claxon en voor zover ze nu konden nagaan was het ook niet mogelijk om het door de dealer aan te laten passen. Op zich bijzonder, maar ik vermoed dat ze hun vingers er niet aan willen branden vanwege het volledige elektrische karakter van de auto, en de mogelijke gevolgen bij aanpassingen die niet standaard zijn.
 

emilio3333

Forumguru
Gewoon een andere dealer bellen die het wel durft.
Ik had het ook bij mijn Ateca. Leek wel een Suzuki Alto als ik op de claxon drukte.
Meerdere dealers gebeld en 1 durfde het aan.

De instap motoren bij VAG hebben steeds vaker een zielige claxon.
De 1.4/1.5 TSI hebben een mooie meertonige t.o.v. de 1.0 TSI.
Jammer dat ze dit nu ook doen bij de elektrische versies.
 

Frup

Forumguru
Mijn vorige en huidige Yeti allebei dubbel claxon. Vind ik fijn, want dan ben je tenminste te horen als het er op aankomt.
Toen één van de twee claxons stuk was, klonk het alsof m’n neefje met z’n driewieler eraan kwam. Dat maakt geen indruk. Dus gewoon een extra toetert erbij (laten) zetten.
 

Okki

Donateur
Met een vorige VAG auto had ik ook maar 1 toetertje. Verschillende dealers gebeld, maar of het kon niet of ze wilde er geen 2e bijzetten.
VAGe verhalen over canbus en zo.....

Geen idee of dat ook zo is.
 

hemi24

Forumguru
Zelfs de Up van m’n vrouw heeft nog de luxe variant toeter erin zitten; klinkt in ieder geval een stuk beter dan zo’n zielig ééntonig 2CV-toetertje..!

 
Bovenaan Onderaan