[video] Koelvloeistof lekt, koppakking?

diyJohn

Nieuw lid
Ik heb plots verlies van koelvloeistof, ca liter per 20 km rijden. De motor heeft nog geen 100k op de teller en komt uit 2014.

Nu zag ik koelvloeistof liggen bij de motor, als je ervoor staat, aan de rechterkant (de kant waar ook de accu zit). Het lijkt uit het blok te komen, maar ik zie niets uit de koppakking komen. Wel lijkt er een 'scheurtje?' te zitten in de kop van het blok, en het 'lijkt' er vochtig. Maar heb lang zitten kijken, en zag niets eruit druppelen.

Daarna stofzuiger alles droog gezogen. Motor stationair laten lopen, kwam geen koelvloeistof na +- 10 min stationair. Vervolgens 2 minuten rijden, stoppen en kijken, weer vol koelvloeistof.

Zie de video, heb m`n best gedaan zo stil mogelijk te houden mijn hand, maar het zit niet op een fijn plekje om mijn telefoon naar toe te brengen,

Iemand enig idee? Volgens mij zit de waterpomp aan de andere kant. Twijfel of aan deze kant de thermostaat zit.


 

Fmoon

Forumguru
Kan het niet je waterpomp zijn? Die zijn alle een keer aan de beurt bij de O3 geloof ik (bij mij na 20dkm al)

mij ben verder niet technisch, dus wat ik op uw filmpje zie is misschien niet waar de waterpomp ongeveer zit
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad dat lijkt een lekke waterpomp.

Hier nog een uitleg en voorbeeld hoe te vervangen. Door Robert Bosch. Geweldige kerel met leuke YouTube filmpjes

 

diyJohn

Nieuw lid
Wat leuk zeg die video!! Lijkt inderdaad waterpomp, dat zou weer meevallen.
Even goed kijken nog en dan bestel ik eerst een complete unit waterpomp.
 

Fmoon

Forumguru
Oh u doet dat zelf? Dat is wel handig. Ik heb dat destijds onder garantie nog laten vervangen en dat was geloof ik een €1800,-.
 

brepus13

Forumguru
Als alles zo nat is zou ik een complete distributieriem wissel overwegen. alles
Moet toch los voor de waterpomp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zou ik zeker doen! Een distributieriem die helemaal nat is geworden van de koelvloeistof is er bepaald niet beter van geworden
 

ertromp

Forumguru
Bij de 1.4 TSI zit de distributieriem aan de andere kant van het blok dus niet nodig die te verwisselen
 

diyJohn

Nieuw lid
Als alles zo nat is zou ik een complete distributieriem wissel overwegen. alles
Moet toch los voor de waterpomp.
Zou ik zeker doen! Een distributieriem die helemaal nat is geworden van de koelvloeistof is er bepaald niet beter van geworden

Huh de distributie riem zit aan de andere kant. Of bedoelt u de riem van de waterpomp? Want die wordt meegeleverd bij bestellen van de complete pomp unit.

Deze pomp-set wil ik bestellen, dat is een complete unit met pomp, thermostaten en riem.

https://www.winparts.nl/koelsysteem.../c650/waterpomp-xt-professional/p1138740.html
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad je hebt alleen een complete set nodig en denk aan de riemspanning van het snaartje van de pomp
 

brepus13

Forumguru
Had het filmpje over de 1.4 gemist :bloos:
En 9 van de 10 waterpomp lekkages gaan over de 1.6tdi.... my bad.

fijn dat het relatief makkelijk op te lossen is dan!
 
Bovenaan Onderaan