Verschil tussen Full led en Matrix led

sitechris

Donateur
Matrix biedt idd voordelen dat hij om tegenliggers heen blijft grootlichten. Dat doet de grootlichtassistent bij Full-led niet. Daarnaast bieden matrixkoplampen vaak een nog beter bereik (verder) dan LED. Ik heb er wel eens mee gereden (BMW) en ik was flabbergasted.

Als ik de keus heb zou ik altijd voor matrix gaan. In het donker echt heel fijn.
 

MRNX

Forumguru
Ik zie zeker de voordelen als je zelf rijdt, dan lijkt me matrix heel fijn en mooi. Als tegenligger vind ik het toch vaak vervelend en doet het zeker niet altijd wat het moet doen (of niet snel genoeg).
 

BigCheese

Forumguru
Mijn O3 heeft full LED met grootlichtassistent en ik ben er niet kapot van. Grootlicht gebruik ik echt handmatig en die assistent is hooguit handig als ik eens vergeet te dimmen bij een tegenligger. ik zou zeker voor matrix gaan.
 

MRNX

Forumguru
Ik heb erover getwijfeld, maar ik vond dat een dure optie. Zal er wellicht spijt van krijgen, maar goed.

Een groot licht assistent is echt waardeloos. Dat zal ik nooit gebruiken. Ik heb in de 30 jaar rij ervaring misschien alles bij elkaar 2 minuten groot licht gebruikt, dus niet nodig voor mij.
 

elsinga

Forumguru
Ik heb de Grootlichtassistent zelf gecodeerd op mijn Kodiaq. Achteraf blij dat ik er niet voor heb betaald... Zeker op de snelweg vaak onhandig, want de koplampen van de tegenligger vallen dan vaak weg achter de vangrail in het midden en dus gaat grootlicht niet uit. En daar heeft een tegenligger dan wel last van.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb de Grootlichtassistent zelf gecodeerd op mijn Kodiaq. Achteraf blij dat ik er niet voor heb betaald... Zeker op de snelweg vaak onhandig, want de koplampen van de tegenligger vallen dan vaak weg achter de vangrail in het midden en dus gaat grootlicht niet uit. En daar heeft een tegenligger dan wel last van.

Grootlicht voeren op de snelweg is sowieso verboden. Daar zet ik de assistent dus juist uit. Verder heb ik hem vrijwel altijd aan. Hier in de donkere polder erg nuttig.
 

BigCheese

Forumguru
@Smeeuwis Mag je mij vertellen waar in het verkeersreglement staat dat 'grootlicht voeren op de snelweg sowieso verboden is'.
Je mag grootlicht voeren als er geen straatverlichting is en er geen medeweggebruikers worden gehinderd. Dat kan ook op de snelweg zijn.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb weinig last van tegenliggers hun felle lampen, heb zelf ook felle Xenon, maar SUV's met LED lichten verblinden mij telkens weer!
 

Smeeuwis

Donateur
@Smeeuwis Mag je mij vertellen waar in het verkeersreglement staat dat 'grootlicht voeren op de snelweg sowieso verboden is'.
Je mag grootlicht voeren als er geen straatverlichting is en er geen medeweggebruikers worden gehinderd. Dat kan ook op de snelweg zijn.

Ik heb dit zo geleerd, zo'n 28 jaar geleden. Op de snelweg geen grootlicht. Instructeur was er erg duidelijk in toen. Ben er eens ingedoken en het blijkt inderdaad niet specifiek in de wet of reglementen te staan. I stand corrected...

Overigens ben ik wel van mening dat het gebruik op de snelweg niet direct nodig is en met het nodige drukke verkeer in NL ook gewoon hinderlijk zal zijn. Dus ik hou de assistent wel uit op de snelwegen. Maar dat is mijn mening.

On topic: vorige week met een Passat met LED Matrix gereden en dat is nog wel een forse verbetering ten opzichte van mijn Full LED met assistent. Als je veel in donker en op onverlichte wegen rijdt zou ik hier altijd voor gaan.
 

BigCheese

Forumguru
Een mens is nooit te oud om te leren :D
Ik moet bekennen dat ik door dit topic me ben gaan realiseren dat er een verschil is tussen LED en LED Matrix. Mijn zwager met zijn Audi is ontzettend enthousiast over zijn LED verlichting op donkere wegen, terwijl ik mijn LED helemaal niet zo geweldig vindt als ik dimlicht voer. Ik begin me af te vragen of hij LED Matrix verlichting heeft, dat zou het wel verklaren.

Het hangt er natuurlijk van af of je vaak op donkere wegen rijdt en wat je ervoor over hebt. Zo zit ik er over te denken op op mijn camper een extra LED balk te zetten voor de donkere ritten in Zweden. Daar is het pas echt donker en komt groot licht echt wel van pas. En ze rijden daar niet voor niks allemaal standaard met verstralers.
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Ik heb dus wel LED Matrix koplampen. Het is echt een hele fijne optie, vooral hier op de oost NL’se en Duitse wegen. De dagrijverlichting van deze lampen geeft de wagen ook een mooi front, maar... als ik een Octavia besteld had waar het niet standaard op zat had ik het waarschijnlijk niet erbij besteld.

Overigens lijkt mij een systeem dat continu het grootlicht aan/uit schakelt ook irritant. Matrix LED schakelt alleen dat gedeelte uit waar een tegenligger in de lichtbundel is, de rest blijft grootlicht zoals @Tees, @hemi24 en @sitechris eerder al beschreven.
 

Carb

Lid
Heb zelf de Octavia 4 zonder de matrix besteld na lang overwegen. Maar heb niet het gevoel dat ik wat mis. Led was een vereiste na 5 jaar met een 308 te hebben gereden met full led. Maar de standaard led lampen van de octavia zijn echt weer een stuk feller dan die van de 308.

Woon in de randstad dus veel wegen zijn al goed verlicht, dat was wel de rede eigenlijk om niet voor de matrix te gaan en wat anders opties te kiezen. Daarnaast bood de dealer geen optie om het te testen in het donker.

Einge nadeel is de iets minder mooie indeling van de koplampunit en de led richting aanwijzers. Dat is nu gek genoeg gewoon een halogeen lamp.
 

JeSko

Forumguru
@Carb

Daar zit natuurlijk een hele verkoopstrategie achter, uiteraard willen ze zoveel mogelijk Matrix verkopen, dat tikt lekker aan. Zelfde reden als waarom commercials altijd top uitvoeringen, liefst nog in een sportpakketje gehuld, tonen aan het publiek. Bij veel mensen gaat het puur om het visuele. Ben er zelf ook gevoelig aan, moest ik het geld hebben en er stond een O4 Full LED of O4 Matrix LED voor me, zou ik ook die Matrix nemen, puur omdat het beter smoelt.
 

Majefloti

Forumguru
Probleem is gewoon dat een gemiddelde verkoper, nauwelijks weet wat hij verkoopt en het soms ook gewoon lijkt of het ze allemaal niet zo belangrijk vinden om op de hoogte te blijven van de produkten die ze verkopen. Door de jaren heen bij het bestellen van mijn auto's zo vaak verkopers moeten corrigeren omdat ze gewoon niet wisten waar ze het over hadden.

Sterker nog de meeste verkopers roepen met stellige overtuiging dat iets er wel of niet op zit, niet gehinderd door enige vorm van kennis of studie vooraf. Ofwel, gewoon blaaskaken. Op mijn superb sportline IV (net besteld) zou 100% zeker de zwarte Vega 19” zitten i.p.v. de antraciet. Bij navraag en extra twijfel uiten van mijn kant bleek hij zelfs 1000% zeker ervan te zijn. Geconfronteerd met het verzoek dit vast te leggen bij opdracht ging hij er zich in verdiepen en kwam erop terug. De meeste verkopers denken echt de meest gave en belangrijkste commerciële baan te hebben die er bestaat. Oh ja, mails beantwoorden maar dan niet ingaan op de vraag is ook zo’n mooie. Begrijpend lezen is ook voor de meeste erg lastig. Ach ja, als je je niets verbeeld ben je ook niets. Ik schaar ze allemaal in de categorie prutsers 1e klas...
 

Vinny

Forumguru
ik zou ze toch niet allemaal over diezelfde kam scheren.
ik heb 21 jaar met Honda gereden 6 auto's daar gekocht en geen enkele keer dat ze me verkeerd info gegeven hebben.
Dat zal ook wel zijn omdat ze wisten dat ik van alles goed op de hoogte was/ben.
Daarna overgestapt naar Mercedes daar wist de verkoper niet wat hij verkocht, wat was wel een totaal nieuw model.
ik wist veel meer over die wagen dan hijzelf. Toen Mazda gereden en daar wist de verkoper ook heel goed waarover hij sprak.
Je en dan naar Skoda waar de verkoper mij verzekerde van de LED achterlichten en bij aanvang er geen LED was/is achteraan. Toen ik hem hierover aansprak zie hij dat het zijn wordt is tegen dat van mij, en dat het niet op de bestelbon stond. Nu ja het is dan ook mijn eerste en laatste wagen dat ik koop in Kruisem.
 
Bovenaan Onderaan