Binnenverlichting werkt niet meer bij openen deuren.

Stimpy68

Actief lid
Ik kwam gisteravond tot de ontdekking dat mijn binnenverlichting niet meer aan gaat als ik de deuren open doe. Schakelaars staan goed, is niets aan veranderd, aan uit zetten met de schakelaars werkt prima, dus de zekering is het niet. Open deuren worden gewoon weergegeven in de maxi dot display als open.
Met VCDS uitgelezen, geen fouten gevonden.

Iemand een idee waar het in zou kunnen zitten?

Betreft Octavia II Combi 1.6TDI
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat de open deur in het display wordt aangegeven lijkt me niet maatgevend, dat gebeurt ook als een deur niet goed in het slot zit zonder dat dit de verlichting activeert. Als het verschijnsel zich bij een bepaalde deur voordoet, dan is het betreffende deurschakelaartje de eerste verdachte. Maar als het bij alle deuren gebeurt, dan zal er vermoedelijk toch iets niet meer 100% in orde zijn bij de 3-standen plafondschakelaar.
 

Tees

Donateur
Eens met @Canon-Eye dat de microswitch in het deurslot de eerste verdachte is. Bij deze generatie (en misschien ook nog nieuwere?) Skodas is dat een erg kwetsbaar onderdeel.

Als het idd meerdere deuren betreft, dan is t toch waarschijnlijk de schakelaar in de verlichting. Je zou eea nog even kunnen doormeten, of er spanning op de pinnen staat als de deur open is, en zo ja, of er vervolgens spanning op de lamp komt. Een nieuwe lichtunit is overigens voor een habbekrats bij de sloop te halen, mocht dat nodig zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Kijk eerst eens of de geschakelde spanning wel op de binnenverlichting staat (stekker kan losgeschoten zijn op de verlichtingsunit, maar ook de zekering voor de geschakelde spanning kan er uit liggen, en ook een draadbreuk in de geschakelde spanning is mogelijk).
 

Stimpy68

Actief lid
@Canon-Eye @Tees Geen enkele deur werkt (wel in display dus). En voor wat betreft de 3 standen schakelaar, ik heb 2 lichtunits in de combi, 1 voor in en 1 in het midden. beide met zo'n schakelaar, en beide doen het niet. Dus ik kan de schakelaar dan ook wel uit sluiten. Dan zouden beide kapot moeten, wat wel erg toevallig zou zijn.

Ik had ook ergens gelezen dat het een multifunctioneel relais zou kunnen zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volor zover ik me kan herinneren regelt de shakelaar in de achterste lichtunit alleen die unit (aan, wel meedoen als er een deur opengaat, of niet meedoen). Als deze op "meedoen" staat, dan wordt dat geregeld vanuit de schakelaar in de voorste lichtunit, zodat je als bestuurder alleen die voorste schakelaar nodig hebt om helemaal geen licht aan te laten gaan als er een deur opengaat ("privacyschakeling" heette dat vroeger).
Dus die voorste schakelaar is nog steeds verdachte - des te sterker omdat het blijkbaar niet aan een deurschakelaar ligt...
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is de bedrading van de voorste unit doorgetrokken naar de achterste. Als je op de voorste unit geen werkende geschakelde plus hebt, zal de achterste dus ook niet op een deur reageren. Gewoon even de complete unit demonteren, en beginnen met meten van de bedrading die op de unit aangesloten zit. Als het goed is heeft de unit de volgende aansluitingen:
- massa aansluiting
- geschakelde plus (die bijv. bij een open deur spanning op de unit zet)
- constante plus (zodat je bijvoorbeeld als de sleutel niet in contact zit, toch een lampje aan kunt doen om iets te zoeken, dus via de schakelaar 'constant aan'
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Stimpy68

Actief lid
Boel open gehad en doorgemeten, ik snap het niet meer

IMG_20210329_131837.jpg
IMG_20210329_131845.jpg

Bruin is massa, rood en blauw 12 V, maar geen van beide lijkt geschakeld, er staat sowieso 12V op beide. Als ik het contact aan doe, dan zou normaal gesproken de binnenverlichting uit moeten gaan, maar op beide blijft 12V :( Maar dan nog brand de boel niet bij openen deur.
Als ik logisch nadenk dan zou het de massa niet kunnen zijn, anders zouden de lampjes het helemaal nooit doen.

:pieker:
 

Stimpy68

Actief lid
Euh.... ok, het werkt weer.

Ik rommelde wat met het dashboard kastje, open dicht, en viel mij op dat het lampje daar ook niet werkte. En ineens floepte de binnenverlichting aan. De schakelaar van het lampje in het dashboard is niet helemaal lekker waardoor de accu beveiliging er misschien in kwam?

Edit: Ja dus, de schakelaar van het dashboardkast lampje lijkt gaar, blijft soms aan staan ook al is kastje dicht. Heb nu stekkertje er af gehaald.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Interessant. Dus zonder die schakelaar werkt het nu prima? Wat ik niet helemaal begrijp is waarom die schakelaar ervoor zou kunnen zorgen dat de geschakelde plus niet werkt :pieker:. Kortsluiting zou een doorgebrande zekering betekenen, en voor zover ik weet zit er geen 'beveiliging' op zoals je noemt. Anders zou bij elke kleine stroom de accu stoppen met leveren, en dat is niet wenselijk aangezien er dingen zijn die ook met gesloten auto moeten blijven werken (alarm bijv).

Ik dacht trouwens dat de verlichting pas uitgaat als je start? Maar dat kan een gebrekkige opmerkzaamheid van mij zijn hoor, dat zijn typisch van die dingen die je niet opvallen, totdat het een keer niet (goed) werkt :jaja:
 

Stimpy68

Actief lid
Tja, weet ook de details niet, maar er was geen zekering stuk. Lampje in dashboardkastje was uit, ik gaf wat tikken op die lampunit, lampje bleef uit, maar binnenverlichting sprong ineens aan... Hele unit er uit gehaald, en de schakelaar werkt beetje iffy.... DUs heb maar een nieuwe besteld en voorlopig de oude losgekoppeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik dacht trouwens dat de verlichting pas uitgaat als je start?
Ook zodra je (na het uitstappen) de auto afsluit, gaat de binnenverlichting vanzelf uit.
En ook als hij met de schakelaar is aangezet, na ca. 30 minuten (weet ik omdat ik wel eens in de auto zit te lezen terwijl mijn vrouw boodschappen doet); de radio gaat dan ook uit.
Dit was bij mijn Fabia al zo, bij de Octavia-2007 en ook nu weer bij de Leon.
 

Tees

Donateur
Dat wist ik idd @Canon-Eye, maar @Stimpy68 had het juist over dat de 12V niet eraf ging toen hij de sleutel op contact zette, daarom mijn opmerking dat ik dacht dat het pas bij starten uitging (en natuurlijk dus als je de deuren op slot doet)
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed heb is het 'fade out' als je het contact aanzet, dat betekent dat er dus nog even stroom op staat, en dit in 1 á 2 seconden uitgaat. Ik weet niet hoe snel Stimpy was met meten?

In elk geval heeft het dashboardlampje bij Skoda wel vaker rare fratsen: bij mijn Fabia III krijg ik een melding op het dash dat de achterklep open is, als ik het dashboardkastje tijdens het rijden open (en de verlichting van het dashboardkastje aan gaat).
 

Eltjo

Forumguru
Spanning meten betekend niet dat er voldoende stroom kan lopen; m.a.w. als je de spanning onbelast - zonder lampjes - meet, kan die er op blijven staan wat je de indruk geeft dat het daar niet aan ligt.
Meet je met belasting de spanning, dan zie je dat de spanning weg of (te) laag is.
En dat zou dus kunnen als dat contact in de schakelaar te hoog Ohm-ig is.

Mochten het microswitches in de bestuurdersdeur zijn, gebaseerd op mijn Passat uit 2000; dan gaat de verlichting wel aan met de ab. De slotunit was er lastig uit te krijgen, maar heb ik toen gerepareerd door de in de print los zittende switches te her-solderen.
 
Laatst bewerkt:

Stimpy68

Actief lid
Ik heb de meter er op laten zitten en na 30 sec nog steeds 12v op beide pinnen.
Maar goed, schuldige is dus blijkbaar het dashboardkastje op een of andere rare manier. Belast/onbelast was ik inderdaad ff vergeten, vroeg mij al af hoe fade out werkte. Maar nu je het zo zegt... Logisch.
MTS elektrotechniek gedaan, heel lang geleden, maar dat is alweer ruim 30 jaar geleden
Tegenwoordig meer verstand van IT
 
Bovenaan Onderaan