Krabben vooruit aan de binnenkant, wat nu?

Gelukkig treedt de lente weer aan en zal ik de komende tijd geen last hebben van krabben voordat we vertrekken van huis. Dit jaar had ik voor de eerste keer de noodzaak om te krabben aan de binnenkant. Dat had waarschijnlijk te maken met de sneeuw, maar volgens mij ook met de raamrubbers of lekkage. Vaker heb ik namelijk last van een beslagen voorruit aan de binnenkant.

Reeds heb ik het voorruit al goed schoongemaakt met sterke ontvetters als brandspiritus of glassex. Doch helpt dit niet volledig.

Nu irriteer ik mij mateloos aan het beslaan van het voorruit aan de binnenkant. Immers kan ik niet direct weg en sta ik zo een paar minuten te wachten. Mijn vraag is, wat nu? Wat zijn adviezen?

Ikzelf denk aan het vervangen van de raamrubbers. Maar ik vraag mij af of dit een eenvoudige klus is. Zijn er bijvoorbeeld geijkte lekkagepunten van de Octavia II

Afijn, graag hoor ik van jullie!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het hangt ook een beetje van de omstandigheden af; bij onze Up! beslaat de ruit ook snel en 1 x ook idd ijs van binnen.
Meestal zorgt airco aan, aanjager gericht op ruit en op hoogste stand en temp op warm er wel voor dat het snel weg is
 

MarkN

Actief lid
Wij hadden in de Clio van mijn vrouw zo'n bouwkacheltje op een plank op de achterbank staan van 2 Kw, op een wcd en die geschakeld via een 'klik aan klik uit'. (blies precies tussen de voorstoelen door)
Als je wakker bent met de afstandbediening 'klik aan' en een halfuurtje later ontdooide en warme auto :D

Je moet alleen niet vergeten even de stekker eruit te halen voor je wegrijd anders is het :mad: .

Vocht in de auto is nagenoeg niet te voorkomen met vorst/sneeuw/mist en op deze wijze stook je hem steeds lekker droog ;)
 

Smeeuwis

Donateur
Bison vochtvreter bij de bouwmarkt, werkt prima. Alleen niet vergeten stevig vast te zetten of leeg gooien vóór het wegrijden…
 
Kan ook eventueel de deurrubbubbers checken, daar ik namelijk last van bij mijn Fabia. Verstopping bij de deur waardoor water binnen kwam.
 

Duijzer

Donateur
Je hebt ook van die kacheltjes/blazers die je in de sigarettenaansteker doet. Wel eerst ff starten, anders heb je een ontdooide ruit en kun je nog niet weg...
 

hemi24

Forumguru
Probeer de auto eens andersom te parkeren, kan ook helpen.

Maar controleer maar eens de deurrubbers en de uitstroomopeningen onderaan de deuren, want waarschijnlijk loopt er vocht in je auto.
 

Frup

Forumguru
Een vochtvreter werkt dan wel, maar neemt niet de oorzaak van het vochtprobleem weg.
Ik zou in ieder geval wel verder zoeken naar een oorzaak zoals @hemi24 aangeeft. Omdat het vocht misschien nog wel meer problemen kan veroorzaken dan alleen beslagen ramen.
 
Unit van de kachel kan ook lek zijn, of de paravaan verstopt..?
Wat is een paravaan?

een vochtvreter of blazer in de auto klinkt als een goed idee, maar als ik het zo lees is het eerst zaak te kijken naar mogelijke lekkages of verstoppingen van de uitstroomopeningen.

Voorheen had ik hier namelijk nooit last van, en was juist de Octavia de auto waarbij je snel mee weg kon...
 

MarkN

Actief lid
De paravan is de bak achter/onder de ruitenwissers, daar waar altijd bladeren op gaan liggen.
 
Bij onze passat hadden we dit probleem ook, bleek de paravan compleet vol te liggen en bij de bijrijder kwam het water zo naar binnen gelopen :tongue:
Schoongemaakt van alle bladeren en zooi, daarna nooit meer last gehad van natte voeten + vochtige auto!
 
Bovenaan Onderaan