Velgen maat en winterbanden voor Karoq

Slavia

Lid
Welke maat wintervelgen is het beste en of mooiste voor de Karoq.
Ikzelf was aan het denken aan 18 of 17 inch.
Volgens verschillende op internet gevonden info zou het 215/50-18 of 215/55-17 kunnen zijn.
Af fabriek zit er 225/45-19 op.
 

Slavia

Lid
Heb ik gedaan, maar niet gevonden wat ik zocht. Er staat wel iets bij Superb en Octavia, maar niks Karoq specifiek.
 

Beauri

Forumguru
Zelf gebruik ik geen winterbanden, nooit gedaan, maar ik ga dan ook niet in de winter naar het buitenland/op wintersport. Het weer is hier ook niet echt heel winterachtig en sneeuw valt hier aan de kust ook niet zodanig dat ik sneeuwschoenen hoef aan te schaffen.

Je schreef dat je af fabriek al 19 inch velgen hebt..... scout/4x4?

Ga je op wintersport en naar gebieden waar sneeuwkettingen verplicht zijn? Kijk dan in je instructieboekje, in mijn boekje staat:

Sneeuwkettingen verbeteren het rijgedrag bij winterse omstandigheden.
Vóór het monteren van de sneeuwkettingen de wieldoppen verwijderen.
Alleen sneeuwkettingen gebruiken waarvan de schakels en sloten niet groter
zijn dan 12 mm.
De sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd en
zijn alleen te gebruiken bij de volgende velg-bandcombinaties.
Velgafmeting Inpersdiepte ET Bandenmaat
6J x 16 43 mm 215/60 R16

ATTENTIE
De kettingen niet gebruiken op sneeuw- en ijsvrije trajecten - het rijgedrag
kan worden beïnvloed en er is gevaar voor bandschade.

Het beste? dat is voor iedereen persoonlijk, je zult dan een afweging moeten maken tussen comfort en weggedrag, vind je comfort belangrijk, dan kies je voor een kleinere velgdiameter, minder herrie en iets meer comfort, een grotere velgmaat geeft iets minder comfort, iets strakkere wegligging en kans op meer herrie. BTW! dit is een beetje algemeen gesteld, eea is ook afhankelijk van de gekozen band, niet alle banden zijn even stil of even stug, maar men zou kunnen stellen dat een hogere wang wat meer geluid dempt en iets minder strak op de weg ligt dan een lagere band die wat meer herrie kan geven en een wat strakker gevoel bij de wegligging geeft. Alles is wel een beetje betrekkelijk, immers de één wil super zuinig rijden en pompt zijn banden super strak op(wel kans op meer slijtage in het midden) en weer een ander geeft niet zo erg om het verbruik en rijd iets minder hard opgepompt rond.

Het mooiste? Dat is iets dat je volgens mij helemaal zelf uitmaakt, want ook al zou je een bepaalde maat kiezen en je neemt die in een kleur die niet echt bij de auto passen, dan is dat al weer minder en ook al zou de kleur goed zijn, en de vorm is minder gelukkig gekozen..... ja, wat wat is mooi en niet mooi, de één vind dit en de ander vind dat. Er zijn mensen die zichzelf niet zo vertrouwen op het gebied van vorm en kleur en dan kun je altijd nog een second opinion vragen.

Of gewoon praktisch? Er zijn ook mensen die het helemaal niet boeit hoe het eruit ziet, moet vooral praktisch zijn en makkelijk schoon te maken en in het geval van sneeuwkettingen.... zwarte stalen velgen zonder doppen.

Oh.... rijd nu zelf rond op 18 inch, vond de 17 inch, waarop hij af fabriek kwam, wat stiller en comfortabeler.
 
als ik mag meeliften op dit onderwerp, want ik heb een soortgelijke vraag....excuus op voorhand;)
ik heb standaard 215/55/R17 zomerbanden onder mijn Karoq zitten. Ik heb echter nog een set winterbanden van mijn Octavia liggen met maat 205/55/R16. Steek is hetzelfde en vlgs mij de ET-waarde ook.

Gaat dit passen naar jullie mening? want ik lees alleen iets over 215/60/R16 in de handleiding
Of is dit qua belasting oid een probleem

Wellicht dat iemand hier een antwoord op heeft
 

064harry

Donateur
Tellerafwijking heb ik ook ... effe in de gaten houden maar daarna ben je er gewoon aan gewend
 
Kortom: afgezien van wat tellerafwijk zijn er geen technische bezwaren in de zin dat ie gaat aanlopen of minder gaat rijden oid
 
Ik heb nog even goed gekeken, ik zie nu dat de ET-waarde van mijn winterbanden op stalen velg 42 is.
Als ik goed lees dan zou de Karoq een ET-waarde hebben (standaard velg) van 43
Geeft dit nog problemen?
 

hemi24

Forumguru
Die 1mm geeft geen problemen, zeker niet als je er de baby-bandjes van de Octavia onder zet...
 

064harry

Donateur
Maar ligt dat er niet aan wat je standaard velg is?
Ik bedoel bij de Clever Edition zitten er standaard óf 16" Castor velgen óf 17" Ratikon velgen onder.
De eerste heeft een ET waarde van 38 en de andere een ET waarde van 40.

Ik zie trouwens dat mijn 18" BBS een ET waarde heeft van 45....

En als ik het goed begrijp hoe hoger het getal hoe verder naar binnen ze staan?
Dat vraagt om een setje spacers!
 

064harry

Donateur
Vandaag mijn zomerwielen er weer onder gezet.
Meteen effe lateen checken voor een paar spacers. Maar ik ben bang dat ‘t ‘m niet gaat worden. De wielen steken dan te ver uit.
 

064harry

Donateur
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen .... spacers of andere wielen.
Nu heb ik een ET van 45. En met spacers komt het net iets te ver naar buiten denk ik.

Deze vind ik ook wel mooi.
Kan ook met ET 30 of ook met ET 45



$_86.JPG
 
Bovenaan Onderaan