Skoda duwt de Volkswagen Passat over het randje

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoblog

De aankomende Volkswagen Passat komt, met één versie die eruit geschopt wordt, met dank aan Skoda. Ook de Arteon gaat een sombere toekomst tegemoet.

Men denkt wel eens dat de rollen binnen VAG een beetje omgedraaid zijn. Het was altijd simpel: Volkswagen is de betaalbare auto, Audi zit daar als ‘premiummerk’ boven. Nu de prijzen bij Audi omwille van concurrentie de spuigaten uitlopen, kan Volkswagen inspringen als een soort Jan Modaal Extra-merk. Een vleugje Audi her en der voor hoger gepositioneerde auto’s, wat het nodige doet met de prijzen.

1.jpg

Skoda

Vervolgens is Volkswagen niet echt meer de auto voor het volk: voor een goed aangeklede Golf of Passat moet je dieper in de buidel tasten dan voorheen. De rol van een betaalbaar alternatief lijkt Skoda op zich te nemen. Als een Passat net buiten bereik is, is een Superb een prima alternatief.

2.jpg

Kannibalisme
Dat werkt min of meer averechts. De eerste generatie Superb was een Passat met een ander neusje, maar vanaf de tweede generatie werd de auto wat meer Simply Clever. Vooral het ruimteaanbod werd de kracht van de Superb. De derde generatie zet die lijn door. Klinkt leuk, maar onder het mom kannibalisme gaat dit de Passat de kop kosten.

3.jpg

Hommeles
Nou was het al een beetje onzeker hoe het zou gaan met de fabrieken van VW. Ze wilden in eerste instantie een fabriek in Turkije, maar door de spanningen met Syrië werd dat net even te zwaar beladen. De oplossing is de fabriek in Bratislava, waar ook plannen zijn om de Superb heen te verhuizen. Dit vergt een investering van 1 miljard euro in de fabriek. De relletjes op politiek gebied zijn daar mee opgelost, maar nu zijn er dus relletjes binnen de merken van VAG zelf.

4.jpg

Passat exit
Volgens bronnen die zich meldden bij Automotive News Europe mag de Volkswagen Passat sedan eruit. De reden daarvoor is dus Skoda. De Superb is niet meer het goedkopere alternatief maar gewoon een betere auto, door betere binnenruimte en het is een liftback. Men kiest sneller voor de Skoda en de Passat blijkt niet genoeg zoden aan de dijk te zetten om die keuze te beïnvloeden. Tegen 2023, wanneer de Passat (NMS) in de VS eruit gaat, zouden we ook wel eens het einde van de Passat tegemoet kunnen lopen.

5.jpeg

Variant blijft!
En dat alles terwijl we rond augustus nog zo zeker waren dat de Passat zou blijven. Gelukkig hadden we toen deels gelijk. De Volkswagen Passat Variant heeft namelijk weinig last van kannibalisme. Dat is namelijk één van de ruimste keuzes in zijn segment en je hebt weinig last van tekorten als je die kiest boven een Superb Combi. De Passat B9 wordt dus een ding, maar in Europa waarschijnlijk enkel als Variant.

6.jpg

En de Arteon…?
Om even als voorbeeld te pakken dat men vaak zegt dat er een ‘Audi RS6 Sedan moet komen!’, terwijl die er stiekem al is in de vorm van de RS7. Datzelfde zou je kunnen zeggen bij VW: als je dan een ‘Passat Sedan’ wil, kun je een Arteon nemen. Dat is tevens een liftback, dus dan los je dat probleem ook gelijk op. Helaas noemt ANE ook een nieuw plan van VW waar de EV- en SUV-hypes de koers van het gamma moeten bepalen. Er gaat flink gesneden worden in het aanbod en naast de Volkswagen Passat sedan gaat ook de Arteon – zowel de liftback als de Shooting Brake – eruit. Die zal het maar één generatie volgehouden hebben en gebrek aan fans had de auto niet. Helaas blijkt maar weer dat een mooie auto niet altijd kopers kan overtuigen.

Nog even een laatste gedag zeggen dus aan de Passat sedan, voordat hij eruit gaat. Dan maar uitwijken naar een Superb, dan heb je min of meer een veel betere versie van de Passat.
 

JeSko

Forumguru
Een Passat delft ook in alles het onderspit, behalve afwerking, die is in het interieur iets beter, maar de verschillen zijn zo miniem dat wellicht enkel echte autofanaten ze opmerken. Een Audi voelt ruikt en ademt premium, dat merkt elke leek op wanneer hij of zij instappen, degene die dat gevoel zoeken zijn vaak ook op zoek naar dat beetje status, en met een Passat of Superb heb je die status niet, bijgevolg zit je met twee soorten mensen die een keuze maken, zijnde degene die enkel een goede ruime luxe auto willen maar daarvoor niet financieel willen bloeden als een rund, die categorie zal tussen een SuperB of Passat doorgaans de SuperB kiezen, en dan heb je de categorie die echt die Audi wilt rijden, en die zullen doorgaans als het ook kan een Audi boven een Passat kiezen. De Passat zit in een grijze zone. Ik moet wel toegeven dat een Passat variant in R line of Highline mij kan bekoren, zeker sinds de nieuwe FL modellen er zijn, zo ééntje heb ik van naderbij mogen aanschouwen in de toonzaal van VW ( met de terugroepactie knipperlichten ) en dat vond ikzelf een mooi afgewerkte auto, en als je er echt wel met bezig bent merk je dat de Passat zijn interieur degelijker is dan dat van een Superb, maar zoals eerder gezegd gaan de meeste niet auto mensen die subtiele verschillen niet opmerken, en die groep gaat dus eerder de Skoda kiezen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben 3 jaar geleden noodgedwongen met een Passat Variant op vakantie geweest, prima auto. Ik weet niet exact wat voor uitvoering, het was een huurauto, door de dealer geregeld omdat m'n Octavia een dag voor vertrek kapot ging. Ik kan 'm dus eigenlijk alleen met een Octavia vergelijken, en dan was het allemaal net was luxer, fraaier en comfortabeler. Van m'n dochters op de achterbank had ik wel begrepen dat ie daar wat ruimer was. Maar, dat is een Superb ook allemaal (ruimer dan een Octavia, luxer, relaxter).

Wat me wel direct opviel, eigenlijk al op het eerste gezicht, de bagageruimte. Op papier hetzelfde als de Octavia, maar ik had toch meer moeite om de spullen erin te krijgen, op de een of andere manier toch minder efficient. Ik heb toen ook het oproldoek thuis gelaten, terwijl het me bij de Octavia eigenlijk altijd wel lukt om het zelfs dicht te trekken, alle bagage eronder. Net als @JeSko kan de Passat mij ook zeker wel bekoren, maar ben uiteindelijk toch voor een nieuwe Octavia gegaan, en dat zou ik denk ik de volgende keer weer doen.
 

JeSko

Forumguru
En dat oproldoek vind ik wel belangrijk @CharlesTucker , het bevalt me niks dat bepaalde mensen zien wat er eventueel in de koffer ligt, en al helemaal niet op vakantie of onbekend terrein.
 

Captain Hook

Forumguru
imho maakt dat voor het al dan niet jatten van spullen c.q. openbreken van je auto bar weinig uit.
Boefjes interesseert het weinig of JIJ al dan niet op vakantie bent en/of op bekend terrein...;)

Een volgeladen auto, met afdek/oproldoek, valt al op omdat 'ie aan de achterzijde wat dieper ligt. Dan zou ik nog eerder het oprolscherm open laten, juist om te laten zien, dat er niks bijzonders inligt.:pieker:
 

Rallye

Forumguru
Overigens was de eerste (moderne) Superb geen “Passat met een ander neusje”, maar was de de wielbasis langer (en dus de binnenruimte groter) dan bij de toenmalige Passat. De Superb had de wielbasis van de Chinese versie van de Passat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Boefjes interesseert het weinig of JIJ al dan niet op vakantie bent en/of op bekend terrein...
Een zichtbaar kenmerk dat een auto ver van huis is, is bij die boefjes wel degelijk een van de "selectiecriteria".
Daarom heb ik ook altijd zo'n pesthekel gehad aan dealerreclame op de auto in welke vorm dan ook: stickers, kentekenplaathouders of zelfs op de spatborden geschroefde (!) bedrijfslogo's, zoals een BMW-dealer in de Randstad dat in de jaren '80 presteerde.

En van "doorzakken wegens vakantiebagage" heb ik trouwens ook geen last, dankzij de hulpveren.
 

haassie

Forumguru
Er zullen altijd mensen blijven die een VW boven een Skoda verkiezen, puur branding en marketing. Met het laatste type superb worden de verschillen echter steeds minimer ...bv door toepassing van virtual cockpit (optioneel natuurlijk) t.o.v. de wat gedateerd ogende klokken bij het voorlaatste type (v.a 2015/2016). Ik heb nog steeds een superb II, en die klokken staan mij b.v. meer aan dan die standaard klokken van het 2016 model, oogde te goedkoop voor de luxe van de wagen imo. De rest van mijn Dashboard begint wel wat gedateerder te ogen bij mij haha en wat ook opvalt is het enorme verschil in de snelheid van het multimedia/nav systeem. Mn neef heeft laatst een 2019 passat gekocht, mooie wagen, betere materialen en strakkere afwerking, mss net wat stiller.

Voor de prijs hoef je in ieder geval geen skoda meer te kopen ook die begint steeds dichter naar elkaar te kruipen. Skoda is allang geen budget merk meer.....het persoonlijke gevoel,emotie en de touch and feel gaat de doorslag geven en ik denk dat bij velen Volkswagen nog steeds een een hoger "aanzien" heeft in merknaam dan Skoda, ddor velen gezien als een budgetmerk. Misschien niet terecht maar toch.

Eerste wat mn buurman zei toen ik met de auto 3 jaar geleden de straat inreed: "een skoda-tje??? waarom geen A6 of passat"....reed zelf overigens n.b. in een astra-tje hahahaha...niets ten nadele daarvan.
 

haassie

Forumguru
Ik keek hem alleen verbaasd aan, met een blik van lazer op man....soms zegt zwijgen meer dan woorden, @Captain Hook , waarom wel?....status denk ik....maar die streef ik totaal niet na, if at all, door het rijden van een dikke(lees duurdere) auto. Hetgeen voor hem niet begrijpelijk was haha. Niet wegnemende dat mn auto niet goedkoop was in aanschaf en onderhoud/reparaties over de laatste jaren haha. Problemen waar ik met een Audi wss ook tegenaan zou zijn gelopen waarschijnlijk en nog meer kwijt zou zijn. Tuurlijk vind ik een auto als een A6 geweldig om te zien en rijdt het serieus beter, next level....was ik met twintig jaar minder ervaring en hetzelfde huidige financiele plaatje wel voor een audi gegaan, nu zou ik dat minder snel doen. Maak andere keuzes die ook geld kosten, maar waarbij er veel meer overblijft voor dingen die er wél toe doen en waar ik meer plezier uit haal. Sommige mensen leven hun leven helaas en volledig voor de buitenwereld.....al bleek dat iig niet uit zijn auto. Ik leef liever mn eigen leven i.p.v te moeten voldoen aan een bepaald beeld.:koffie:
 

JeSko

Forumguru
Volkswagen nog steeds een een hoger "aanzien" heeft in merknaam dan Skoda, ddor velen gezien als een budgetmerk. Misschien niet terecht maar toch.

Dat is echt niet meer van deze tijd, ik ken ook geen mensen van mijn leeftijd die zo nog denken over Skoda, een knappe S3 is gewoon een mooiere snedigere verschijning dan een dikke Passat, de reacties in mijn omgeving op mijn Skoda zijn allemaal dezelfde, wauw wat een knappe bak! Nonkels, tantes, neven, broers, vrienden ze kunnen hem allemaal smaken. Geen enkele keer is boven gekomen ; het is maar een Skoda. Ik denk dat mijn generatie en jonger heel anders tegenover Skoda staat, ik ken er zat die een O3 rs als droomwagen zien, of nu de nieuwe O4 rs, ik voel mij ook totaal niet tekortgedaan als er een A6 of wat dan ook me passeert, ik ben trots op mijn Skoda Superb die werkelijk SuperB met de dikke B is, een A6 is mooi en in S-Line trim nog veel mooier, maar een dikke Sup ( vooral de nieuwere S3 ) doet daar echt minimaal voor onder. Neen, ik denk niet dat "wij" nog altijd zo denken. Ik ken mensen met centen voor een dikke A6, die kozen onlangs voor de nieuwe Octavia in mooie trim, waarom? Omdat ze die Skoda net zo mooi vonden, dan praat ik over kennisen die samen 5000 euro per maand binnenrijden.

Wat betreft VW, die hebben veel schade gelopen, velen weten trouwens niet dat Skoda van VW is en onderhuids VW is, maar Skoda heeft totaal geen merkschade gelopen, VW wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerste wat mn buurman zei toen ik met de auto 3 jaar geleden de straat inreed: "een skoda-tje??? waarom geen A6 of passat"
Tot en met de laatste generatie Audi 80 waren de Audi's 60-80-100-200 vooral kwalitatief goede en mooi afgewerkte auto's die opvielen door een soort van sjieke terughoudendheid bij een strakke en vanaf ca. 1988 ook zeer moderne vormgeving.
Er is van 1974-78 ook nog een Audi 50 geweest, maar die was kennelijk te duur voor het marktsegment waarop Audi zich toen richtte en dus al snel uit het Audigamma verdwenen; in de goedkopere uitvoering als VW Polo verkocht deze beter.

Met de introductie (in 1995 of zo) van de A4 zocht Audi kennelijk aansluiting bij het BWM/Mercedes marktsegment. De kont van die A4 leek rechtstreeks afgeleid van de toenmalige 3-serie - en de prijzen ook: mijn laatste Audi 80 van 1992 was een netjes uitgeruste 1.8N versie die ca. 51.000 guldens kostte. De opvolgende A4 in 1995 had een vanafprijsje van net geen 60.000 (!) gulden. Dat was voor mij één van de twee redenen om - na vanaf 1985 3x Audi 80 te hebben gereden - af te haken en over te stappen naar het nieuwe model Polo 1.6 van ca. 33k (guldens nog steeds): voor zo'n auto ook niet echt goedkoop, maar dan wel 5-deurs met alles erop en eraan. De tweede reden was trouwens de "BWM-kont" van die A4 - daar wilde ik niet mee over straat...
Die Polo heeft het bij mij 7 jaar en 196k km volgehouden. Toen kwam de F1 combi 1.4mpi - heerlijke no nonsense auto met veel value for money en geen enkel uiterlijk vertoon behalve de "Elégance"-markering - en die heb ik er ook af laten halen.

Overigens kan ik niet anders dan toegeven dat de verschuiving van een beschaafd/sjieke auto naar m.i. toch een beetje(?) een patserbak marketingtechnisch geen slechte greep is geweest. Dat concept spreekt kennelijk velen aan...
 

haassie

Forumguru
Dat is echt niet meer van deze tijd, ik ken ook geen mensen van mijn leeftijd die zo nog denken over Skoda

Gelukkig hoef ik ze niet allemaal uit te nodigen op de koffie.

Wat betreft VW, die hebben veel schade gelopen, velen weten trouwens niet dat Skoda van VW is en onderhuids VW is, maar Skoda heeft totaal geen merkschade gelopen, VW wel.

...Ik denk dat dit kwartje bij de meesten wel gevallen is hoor....VAG is Audi,VW,SKODA,SEAT dus als er een verkouden is niest de rest ben ik bang....tenzij skodarijders een mondkapje dragen haha....en als ze allemaal imagoschade hebben, staat die baseline alvast weer op nul.
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Ik krijg het gevoel dat in Dld het imago van Skoda nóg dichter bij VW ligt dan in NL. Onder Duitsers wordt Skoda inmiddels gezien als een 'Duits' merk terwijl dat onder Nederlanders iets minder is, wel steeds meer.

Zelf hebben we een A4 en Passat overwogen, maar dat kwam boven ons gestelde budget als we én vermogen én opties (uitstraling/comfort) wilden. Aangezien de Octavia ons goed was bevallen hebben we besloten er weer een te kopen.

Verschil Passat vs SuperB en Golf/Jetta vs Octavia zijn niet zo groot, maar het verschil tussen een Polo en Fabia vind ik wel enorm. Ik ben daarom benieuwd wanneer de nieuwe Fabia komt. Als dat te lang duurt wordt het anders een Polo.
 
Laatst bewerkt:

Bulletdodger

Senior Member
Titel is IMO wel subjectief, zou mijn Passat nooit inruilen voor een Superb, gewoon omdat ik hem niet mooi vind.
 

EdK

Forumguru
Tot en met de laatste generatie Audi 80 waren de Audi's 60-80-100-200 vooral kwalitatief goede en mooi afgewerkte auto's
Wel daar was mijn vorige werkgever het geheel niet mee eens.
Hij ruilde zijn audi ? in voor een Quatro meen 100.
De dag dat hij hem op de amstedijk in A'dam kon ophalen kreeg hij netjes een uitleg en uiteindelijk de sleutels.
En toen hij van het parkeerterrein de weg op wilde rijden moest hij stoppen voor naderend verkeer en lag zijn voorraam op de motorkap.
Hij is uitgestapt en de deuren op slot gedaan en naar de verkoper gestapt en vroeg aan de beste man of het normaal was dat als je remde dat de voorruit dan op de motorkap viel ?
Uiteraard was het antwoord "nee" .

Wel heren dan hebben jullie wat werk te doen !
Geef mij de sleutels van me oude wagen maar weer...
Verkoper begreep er in eerste instantie niets van tot hij de wagen zag staan zonder raam en een boel glas op de grond, want ja die was natuurlijk al van de motorkap afgegleden....:D
 
Bovenaan Onderaan