Skoda Scala 18'' Vega(Aero) velgen set

Glenn_Scala

Nieuw lid
Ik wil voor mijn Scala na de winter kijken voor een mooie zomer set en dan wil ik graag een set ''Vega 18'' '' velgen van Skoda. Mijn huidige set Hoedus Aero 16'' word dan de winter set.

Nou zie ik ten eerste 2 verschillende uitvoeringen, de Aero en de non Aero versie.

Zit hier veel verschil in?

Ook op het moment dat ik via mijn kenteken (J-499-NX) zoek via de webshop van Skoda zelf valt dit type niet te bestellen op kenteken en kijk ik gewoon zonder kenteken kom ik overal eigenlijk zo'n beetje Octavia tegen. Maar ik zie toch echt heel veel Scala's met deze velgen rijden. Ook zie ik dan dezelfde set in 18'', 19'' en 20'', maar wat zou het mooiste staan onder de Scala?

Wie kan me helpen?
SUPERB-COMBI-velg-Vega-Aero.jpg 0045_FABIA_VEGA_18-1440x1300.jpg
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Volgens mij is die Aero, naam zegt het al een beetje, de "Tesla" versie, gericht op minder verbruik dankzij zijn dichtere design, hoe minder wind er kan opgevangen worden door de velgen ( dichtere velg ) hoe minder weerstand door de wind, dat resulteert dan weer in minder verbruik en zuiniger rijden. De niet Aero zal het verbruik wat hoger liggen, omdat deze meer wind vangen, echter is het wat mij betreft een no brainer, die Aero's zijn spuuglelijk, die niet Aero's zijn knap. Maar das smaak.

En zoals @Peter-036 al aangaf gaat dit niet passen zonder zoiets te gebruiken.

https://www.spoorverbreder-shop.nl/...Vbm1Evx_jjbMqYLIVSKTIdcBk_vBtK9BoC3b4QAvD_BwE
 
Laatst bewerkt:

jongetje

Forumguru
Is het niet voordeliger om naar een (goede) bandenboer te gaan om daar nieuwe velgen uit te zoeken? Dan zit je ook niet aan die paar Skoda velgen vast.
 

Glenn_Scala

Nieuw lid
Volgens mij is die Aero, naam zegt het al een beetje, de "Tesla" versie, gericht op minder verbruik dankzij zijn dichtere design, hoe minder wind er kan opgevangen worden door de velgen ( dichtere velg ) hoe minder weerstand door de wind, dat resulteert dan weer in minder verbruik en zuiniger rijden. De niet Aero zal het verbruik wat hoger liggen, omdat deze meer wind vangen, echter is het wat mij betreft een no brainer, die Aero's zijn spuuglelijk, die niet Aero's zijn knap. Maar das smaak.
.....

Ja precies, was als ik eruit was sowieso waarschijnlijk voor de non aero gegaan inderdaad haha
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Als je nieuw een Sport Business besteld kun je deze velgen (Vega Aero) nog als optie nemen. Ik heb ze zelf ook onder de Scala zitten. Wellicht dat je eens bij de dealer kunt informeren?
 
Als je wilt weten welke velgen er allemaal zijn (maar niet perse te koop), bezoek dan eens:
https://www.skoda.at/zubehoer/skoda-leichtmetallfelgen/skoda-scala-felgen

Ik heb zelf een 18 "zomersetje Vega in het zilver. Op zoek naar een wintersetje liep ik beetje tegen hetzelfde probleem, namelijk dat er toch verrekt weinig te vinden was, in de Nederlandse Skoda shop dan. Wellicht heeft het nog zin om op de grens met Duitsland te shoppen.
Ik had mijn zinnen gezet op een setje originele zwarte velgen. Was niet via de dealer te verkrijgen. Uiteindelijk is het een setje 17" Stratos in mat zwart geworden bij een of ander adresje in het zuiden van het land. Al dat glimmende zwart vindt ik trouwens maar niets.

Scala Stratos 17 - Mat Zwart.jpg

Wat mij van de Vega's wel vies tegenvalt is dat delen van de velgrand verder naar buiten staan. Daar is vrijwel geen bescherming van de band en heb in de korte tijd dat ik (eigenlijk de vrouw natuurlijk) erin rondrijd al diverse butsen op de velg. Ik had er nu zo snel niet een beter plaatje van dan het onderstaande, en het is nu donker buiten :D

Scala Vega 18.jpg

Dus @Glenn_Scala , als je 17" ook nog oké vindt (groter is er niet), dan zou ik zeker eens naar die Stratos kijken. Misschien nog ergens een mazzeltje als demo exemplaar...

Succes!
 

s-line

Forumguru
Ik zou de dichte nemen en dan in zo groot mogelijk maat! Dat gaat zo dik staan, veel dikker als die open velgen met van die lullige remschijfjes erachter....:jaja:
 

jesse_s93

Donateur
De clio (vorige generatie) had ook een dergelijke wieldop die de looks had van een lichtmetalen velg. Misstond zeker niet!

Pas wel op met bovenstaande link. In de titel staat VEGA, maar op de plaatjes zie ik VELA. Dit is een redelijk onbekend type lijkt het, die ook nog eens heel erg op de VEGA lijkt, maar wellicht specifiek voor deze kappen is ontwikkeld zodat je kunt afwisselen tussen AERO en niet-AERO? :pardon:

Hier het linkje naar de brochure van een Superb waar zowel VEGA als VELA in voor komt, alsmede de optionele kappen voor de VELA velg: SUPERB-accessories.6b0d7da9b6d84d5337b3b9c4dca66250.pdf (msecnd.net)
 

eriktv

Forumguru
Scherp van je, zelfs Superskoda heeft het niet door. Nummer matcht inderdaad ook met de in jouw brochure aangekondigde Vela. Handig ook, om twee sets velgen met zulke namen in je assortiment op te nemen :facepalm:
 

JeSko

Forumguru
Amai @hemi24 , men zegt wel eens dat de Fransen hun auto's te ingewikkeld bouwen, maar bij Skoda begint die zever tegenwoordig al IN de configuratie. :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan