Enkele vraagjes ivm IV versie

Derooke

Forumguru
Hey.

Ik heb nu al een eindje de Skoda superb combi IV

Maar wat ik niet echt uit kan vinden is ,

1-Wat is de onderste acculaadgrens optie ?
Ik word niet wijzer van de handleiding (of ik kijk niet goed. Dus ik heb deze op 0 gezet maar geen iedee wat ermee word bedoeld

En 2- Ik ben aan het kijken om een zwaardere stekker te gebruiken om de superb te laden. Omdat ik soms een kwartier te weinig tijd heb om deze voldoende te laden om zero te kunnen rijden

Moet dit een granny charger zijn die 16 Amp doet of een wallbox.
De stekker die ik nu gebruik is enkel voor de wagen voorzien dus geen andere stopcontacten of whatever (zekering van 20 Amp)

En mss een hele rare vraag maar waarom kan je niet gewoon de kabel gebruiken van een publieke laadpaal(mannetje mannetje) die je ook erbij krijgt maar dan zonder een bakje ertussen en rechtstreeks aan de electriciteit.(mits het stopcontact te veranderen naar de juiste uiteraard)
Ik dacht dat de auto de laadsnelheid regelde?
En aangezien de wagen maar 3.7 kw kan laden waarom moet er dan zo een bakje tussen?
Sorry voor de mss dwaze vraag.

Mvg
Kevin

iRob1984

Senior Member
Dwaze vragen bestaan niet, dwaze antwoorden wel.
3.7 kw, is dit niet een beetje weinig?
Ik zie in mijn navi scherm alleen 22 kw laadpalen opduiken
Maar het ligt toch zeker niet aan de auto hoe snel je die kan laden??
Of is dat met hybrides anders dan bij vol elektrisch?
Dat zou betekenen dat jij met je Superb geen gebruik kan maken van fastchargers, althans wel gebruik kan maken, maar het laden gaat alleen niet sneller

JMS

Lid
Hey Kevin,

1. Ook geen idee,

2. Ik zou gaan voor een mobiele lader (16A) met een enkelfazige (CEE) aansluiting van 16A.

3. Wat betreft je 'dwaze vraag': de lader van een elektrische/hybride wagen doet twee zaken, het spanningsloos zetten van alle contactpunten en aan de wagen doorgeven hoeveel stroom kan geleverd worden. De wagen geeft dan door met welke stroom deze zal laden en pas dan wordt er spanning op de contactpunten geplaatst. Dit kan je niet doen met een directe aansluiting op het net.

Derooke

Forumguru
............
3.7 kw, is dit niet een beetje weinig?
...........

Die 3.7 is idd het max voor vele plug in hybrides door de kleine batterij en het niet zo nuttig zijn om dit sneller te kunnen doen (kosten baten )

@JMS bedankt voor je raad

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Let wel op je hoofdaansluiting als je het laadpunt van je EV gaat aanpassen! Het feit dat de zekering van die groep op 20A staat, betekent niet persé dat je hoofdzekering dat ook leuk vindt. Als je 16A trekt met je EV, en toevallig net ook de wasmachine en waterkoker aan hebt staan (ik noem maar wat), dan kan je zomaar richting de 35A totale stroom gaan. En er zijn nog genoeg huizen die een 1x35A of 3x25A hoofdaansluiting hebben, en die knalt er dan uit...moet je een electricien bellen om die te laten vervangen, want dat mag je niet zelf doen.

Derooke

Forumguru
De hoofdzekering is 40 Amp en gelukkig geen grootverbruik op die rij (heb ik op gelet.) Maar toch bedankt PS de zekering op die rij is 32 amp

EdK

Forumguru
En er zijn nog genoeg huizen die een 1x35A of 3x25A hoofdaansluiting hebben, en die knalt er dan uit...moet je een electricien bellen om die te laten vervangen, want dat mag je niet zelf doen.
Dat is niet geheel waar Tees !

Vloegel zaten de hoofdzekering(en) achter een verzegelde kap en dan moest je het nutsbedrijf bellen om de zekering te laten vervangen.
Tegenwoordig gebruikende nutsbedrijven automaten , en was het in begin 1 fase 35A, tegenwoordig zie je steeds meer dat er een 3 fase 25A word geleverd ( beide zelfde vastrecht)
En die kun je zelf gewoon weer inzetten als die er uit is geklapt

Bovenaan Onderaan