Inruilen O2C FL 16TDI voor O2C 2.0FSI PFL

Ik rijd momenteel ruim 5 jaar met een O2C 1.6 TDI uit 2012. De auto heb ik aangeschaft met bijna 150k op de teller en inmiddels zit ik iets over de 250k. De auto heb ik privé aangeschaft (ben ZZP-er) en wordt zowel zakelijk als privé gebruikt. Met een jaarkilometrage van plm 22k per jaar, was het achteraf gezien al niet nodig om een diesel aan te schaffen. Nu ik inmiddels ivm de corona-crisis vrijwel volledig vanuit huis werk, rijd ik nauwelijks zakelijke km's meer. In totaal rijd ik nu 500 - 750 km per maand. Korte ritjes probeer ik vooral te doen met het boodschappenautootjes van m'n vrouw.
Hoewel ik naast een defecte aircopomp verder geen noemenswaardige kosten heb gehad naast het reguliere onderhoud, verwacht ik op korte termijn wel de nodige kosten, o.a. vanwege de gemiddelde genomen korte ritjes (auto is nog niet ontsjoemeld; regenereert de laatste tijd vaker). Daarnaast zijn de vaste lasten t.o.v. een benzine-auto ook behoorlijk hoger.

Hoewel ik graag een jong gebruikte S2C zou kopen, heb ik daar nu het geld nog niet voor over (eerst nog een nieuwe schuur laten bouwen). Ik speel nu met de gedachte om een O2C 2.0 FSI uit 2005 met 250k op e teller (youngtimer) zakelijk aan te schaffen. Ik verwacht die voor plm €3000 wel te kunnen kopen. Kans op duurdere reparaties is natuurlijk aanwezig, maar omdat de kosten zakelijk zijn, kost het me netto een stuk minder. De bijtelling is dan 35% over de dagwaarde.

Als ik er wat aan reken, gaat me dit zo'n €1000 netto minder kosten per jaar. Krijg ik met enorme kosten te maken, dan kan ik dan altijd besluiten hem weer weg te doen of te laten repareren.

Een heel verhaal (sorry ;) ).

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover. Verstandig? Een wilde gok? Reken ik me waarschijnlijk rijk?
 

EdK

Forumguru
En waarom niet je prive diesel overschrijven naar zakelijke wagen voor de tijd dat je over kunt stappen naar een S2c ?
 
En waarom niet je prive diesel overschrijven naar zakelijke wagen voor de tijd dat je over kunt stappen naar een S2c ?

Dat is niet interessant: krijg dan 22% bijtelling op de cataloguswaarde ... :(
Bovendien moet je volgens mij de keuze voor zakelijk of privé maken bij de aangifte over het jaar waarin de auto is aangeschaft. Je kan het daarna niet meer wijzigen.

Even voor wat het waard is: een FSI, kan volgens mij niet tegen E10...
Schoot zojuist ook door m'n gedachten om dat ff te checken. Goed om te weten!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan