Verschil tussen Full led en Matrix led

VAG-man

Forumguru
Onderstaande YouTube'er volg ik al een tijdje. Interessante filmpjes die ook veel over Skoda's gaan.

 

FrankVleugel

Nieuw lid
Bedankt voor het posten van het filmpje. Helaas kom ik voor mezelf niet tot een overtuigende beslissing. Want is er nu een enorm verschil wanneer ik kies voor Matrix LED of Full LED I.c.m. grootlichtassistent en mistlampen met cornering?

Ik overweeg de nieuw Octavia Combi BE+.
 

VAG-man

Forumguru
Matrix schakelt leds uit bij tegenliggers.
Matrix is actief, dus "kijkt" vooruit.

In principe rijd je altijd met groot licht. Als we een tegenligger komt schakelt Matrix diverse leds uit in de tegenligger niet te verblinden. De rest van de leds blijven voluit schijnen.

Matrix is een stuk fijner rijden dan full leds op donkere wegen. Als je voornamelijk in de randstad rijdt met al die lichtmasten dan is Matrix niet echt nodig.
 

FrankVleugel

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie.

Maar onduidelijk blijft voor mij het volgende. Stel ik kies voor fullLED met grootlichtass. Dan kan ik in principe toch ook continue met grootlicht rijden en schakelt het systeem automatisch bij tegenliggers of wanneer de auto een voertuig van achteren benaderd? Is de enige toegevoegde waarde dan dat Matrix altijd geactiveerd is en de grootlichtass. manueel ingeschakeld moet worden?

De optie Full led Matrix kost €1.290, daar tegenover staat het comfort pakket met grootlichtass en mistlampen met cornering (+KESSY, virtual pedal en elektronische kinderslot) voor €1.140. Dus qua prijsstelling zou voor de Matrix wel wat verwacht mogen worden, of zie ik dat verkeerd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou het allebei in het donker moeten kunnen testen, zodat je zelf kunt bepalen of het verschil je de meerkosten waard is.
Proefritten plannen in de winter dus... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee - daarom juist gewoon proberen en kijken of je verschil(len) waarneemt en of die jou het geld waard zijn.
 

Tees

Donateur
Voor zover ik t begrijp zijn matrix LEDs opgebouwd uit een hele serie (kleine) LEDs, die uitgeschakeld worden op die plek waar een tegenligger of voetganger is. De andere plekken rondom worden dan nog wel beschenen.
Normale LEDs met grootlichtassistentie is (denk ik) dat ie het grootlicht uitschakelt bij een tegenligger. Dan heb je dus tijdelijk helemaal geen grootlicht maar alleen dimlicht.


Ik heb trouwens met geen van beiden ervaring. Verder zou ik persoonlijk ook met deze assistentie niet permanent met je grootlicht aanrijden. Ik schat zo in dat die assistentie de ramen van huizen aan de weg niet detecteert als tegenligger ;)
 

Herre

Senior Member
Heb op mijn Kodiaq full led met groot licht assistent. Altijd aan staan en werkt wat mij betreft echt goed. Nog geen situaties gehad waar groot licht aan ging of bleef als het niet kon. En led geeft sowieso een enorme bak helder licht.
 

reinierh

Senior Member
Heb op mijn Kodiaq full led met groot licht assistent. Altijd aan staan en werkt wat mij betreft echt goed. Nog geen situaties gehad waar groot licht aan ging of bleef als het niet kon. En led geeft sowieso een enorme bak helder licht.
Hmm dat is nu net het verschil met de matrix. Daar staat het groot licht wel altijd aan. Is ook de enige optie die ik mis tov de Superb die ik had. De groot lichtassistent is een lachertje icm fullled. In Frankrijk is het gelukt op een donkere weg zonder tegenliggers of lantaarnpalen om af en toe het groot licht aan te krijgen. Terwijl de matrix led (of de bixeon op de Superb) dit echt bijna altijd aan hebben. Maar dan wel zo dat je niemand verblind. Dus soms alleen groot licht aan de rechter kant of alleen aaan de linkerkant, en dan natuurlijk nog het blokken van berijders voor je.
 

hemi24

Forumguru
Gewoon een keer met beide systemen rijden...

Matrix LED is wel even een stukje fijner systeem dan Fulltime LED met grootlichtassistent en kun/mag je niet met elkaar vergelijken.

Bij Matrix LED zie je het lichtbeeld continue aanpassen aan en vervormen rond tegen- en voor-liggers, waarbij grootlichtassistent alleen wat heen en weer knippert tussen groot- en dimlicht.
 

Vinny

Forumguru
opgepast bij mijn Superb IV Style heb ik full leds met grootlicht assistent gevraagd ik ging de nieuwe led achterlichten hebben.
Toen ik mijn wagen ging afhalen waren het de oudere achterlichten die er op zaten. De "nieuwe" led achterlichten zijn enkel voor wie de matrix lichten bijbesteld.
De verkoper zie dat hij me dit had verteld, ik ban nogthans zeker dat de verkoper zei dat er op de facelift 2020 altijd de nieuwe led achterlichten opzaten. Dus dit zeker navragen en op papier laten zetten.
 

Vinny

Forumguru
Vandaag uiteindelijk telefoon gehad van de dealer waar ik mijn wagen bestelde in Kruisem.
Ze kunnen niets doen voor mijn achterlichten.
Het ombouwen zou enkele 1000den euro's kosten volgens hem.
op mijn bestelbon stond niet vermeld dat ik de led achterlichten zou hebben is hun antwoord.
Juridisch zal ik daar inderdaad niets aan kunnen doen.
Maar toch wel triestig, volgens de verkoper zaten standaard de LED achterlichten op iedere Superb model 2020.
 

VAG-man

Forumguru
Lang moeten wachten op uitsluitsel!
Het is niet anders. Bij een volgende bestelling zul je meer op je hoede zijn.
 

Vinny

Forumguru
@VGA-man
Mijn volgende zal zeker daar niet meer besteld worden.
Voor het onderhoud zal ik zelfs niet meer naar daar gaan.
Jammer maar ik noem dit geen service.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb Full Led op mijn Octavia en wat hier al beschreven is klopt inderdaad. Een bak met licht en grootlicht schakelt uit als er een tegenligger komt of vanaf een bepaalde snelheid (binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld). Dat werkt op zich prima. Matrix Led is inderdaad een stuk verfijnder. Geen ervaring mee, maar ik hoor er heel positieve berichten over. T.o.v. mijn vorige O3 die Xenon had is Full Led al een grote verbetering trouwens.
 

BramBam

Forumguru
Probleem is gewoon dat een gemiddelde verkoper, nauwelijks weet wat hij verkoopt en het soms ook gewoon lijkt of het ze allemaal niet zo belangrijk vinden om op de hoogte te blijven van de produkten die ze verkopen. Door de jaren heen bij het bestellen van mijn auto's zo vaak verkopers moeten corrigeren omdat ze gewoon niet wisten waar ze het over hadden.
 
Bovenaan Onderaan