Probleem/ervaring Kodiaq 190PK DSG - 3 jaar oud

FG36

Nieuw lid
Intussen een bescheiden 31.900 km in 38 maanden. Tot zonet geen enkel probleem gehad en héél tevreden klant. Enkele keren die zij-beschermingsstrips op de deuren verloren maar dit is het zowat... Enkele weken terug had ik echter een probleem met de start/stop functie. De auto startte moeilijk op en dit zou komen doordat de wagen af en toe enkele dagen stil blijft staan. Er moest een join worden vervangen in de DSG versnellingsbak. Op zich geen duur stuk dus - alleen 5 uur werk! ik heb nog geen factuur ontvangen maar er was nog iets anders te vervangen. Enkele dagen gereden en nu plots problemen met de batterij - wagen start moeilijk op maar meldt 'batterij opladen tijdens rijden' - tot de dag erop de wagen die niet meer opstart met een resem aan probleem-icoontjes op de display. Ik kan zelf de wagen niet meer afsluiten op de oprit. Terug naar garage, na een Touring-interventie en in de garage een nieuwe batterij. Nu heb ik echter het volgend probleem.Wanneer ik op de rempedaal druk met de auto in de standen drive en reverse stopt deze inderdaad MAAR start nu terug op na enkele seconden - dus rijdt dan achteruit of vooruit. Wat je vroeger enkel deed wanneer je terug het gaspedaal indrukte. Dus ook in file kan je niet meer op een ontspannen manier wachten tot wanneer deze zich terug in gang zet zodat ik terugkeer naar het systeem met de handrem van vroeger of de voet op de rem dien te houden. De technieker vertelt mij dat dit normaal is omdat de batterij zich terug oplaadt bij een nieuwe batterij? Alleen was dit zo niet bij aankoop en ik vind dit heel vreemd. Dus volgens die man herstelt zich dat na enige tijd - als de batterij wat gebruikt wordt dus? Nu vraag ik me toch af of dit klopt.
Ook vind ik persoonlijk dat een join niets te maken heeft met persoonlijke rijstijl en dus ook vroeg moet worden vervangen - ik deed vroeger 36.000 km in een jaar dus wil dat zeggen dat ik na een jaar dezelfde 'breuk' heb.
Graag geweten of dezelfde problemen zich reeds voordeden bij eigenaars.
 

hemi24

Forumguru
Is er wel een juiste nieuwe batterij geplaatst?
Vervangen bij een Skoda/VW dealer?

Mag ik vragen: wat is een “join”?!?
 
Laatst bewerkt:

FG36

Nieuw lid
Hemi24, jawel altijd bij originele dealer. Nog geen factuur ontvangen maar aan de balie werd nieuwe batterij vermeld.
Ik ben helemaal geen technieker maar dat moet een soort sluitring of koppelingselement zijn. Geen duur stuk maar je betaalt wel het uithalen vd versnellingbak.
 

BBO

Senior Member
Na 3 jaar of 90 000 km ook nieuwe accu moeten steken in mijn SIII. Ik vond dit zeer snel. Als ik start is mijn eerste werk start- stop uitschakelen. De uitleg in de garage is dat mijn auto overvol electronica zit en daardoor grote belasting voor de batterij... Ik stelde toen de vraag of de batterijen van de Skoda iv's ook zo snel gaan stuk gaan. Ze begonnen rond de pot te draaien....
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn schoonouders rijden een tiguan en de batterij is ook na amper 3 jaar stuk gegaan. Kennissen van hen op hetzelfde moment ook een tiguan gekocht en rond dezelfde periode ook nieuwe batterij. Wel twee wagens die per jaar maar rond de 10.000km doen.
Mij lijkt het eerder dat ze beknibbeld hebben op de kwaliteit van de batterij. Vervangen van batterij bij VW : 300€ mooie vervanginkomsten voor het dalend aantal onderhoudsbeurten. :arghh:
 

Antera

Donateur
Accu's kunnen zeker sneller slijten afhankelijk hoe de auto gebruikt word. Elke keer kleine stukjes en lang stilstaan zal de accu niet ten goede komen. Mijn accu's gaan gemiddeld ook een jaar of 3 mee en vinden het dan wel welletjes langzaam aan. Rijd genoeg maar veelal kleine stukjes.
 

hemi24

Forumguru
Toevallig gisteren net de accu van de Up! vervangen: zat na 92k nog de originele accu op van 2012...
 

EdK

Forumguru
Bij al me Skoda's nog nooit een accu hoeven te vervangen...

FAbia 1 4 jaar gehad
RR ruim 4 jaar gehad
Yeti ruim 7 jaar gehad
Fab 3 nu alweer 2 jaar en enkele maanden
Eerste wel met SS dus mij benieuwen of dat nog effect heeft op de levensduur
 

Captain Hook

Forumguru
Het kan nog erger... ;)
Onze Roomster uit 2010 start en rijdt nog steeds prima, met de 1ste accu, af-fabriek!

Top spul, die oude zooi... :yeah:
 

hemi24

Forumguru
De Up! is ook voorzien van Start-stop en dat heeft de pret ook niet mogen drukken...

Durf het bijna niet te zeggen, maar na het installeren van de nieuwe accu, wilde de auto nog steeds niet starten, ook niet met starthulp van de Kodiaq!
Toch maar de mobiliteitsservice van VW gebeld en die stuurden de Wegenwacht.
De beste man snapte er ook niets van, totdat hij bij toeval de diagnose stelde dat er een massa-probleem was; bleek de moer van de massakabel aan het frame los te zitten..!

WW-meneer snapte er ook niks van; zijn beste gok was dat deze waarschijnlijk nooit goed heeft vastgezeten af-fabriek en dat deze na 8 jaar eindelijk een keer voor problemen ging zorgen.
Moer goed vastgezet en de Up! starte vrolijk!

:banghead::banghead::banghead:
 

hemi24

Forumguru
@EdK : de oude accu was al achtergelaten bij het halen van de nieuwe; waar moet je nog op hopen of wachten bij een accu van 8 jaar...

Was de 2e keer dat de wagen niet wou starten, hoewel het dus niet aan de accu lag, bleek achteraf.
Hoe dan ook, er zit nu weer een verse EFB va Varta op (en de massakabel zit aan de kant van de auto nu ook vast zoals het hoort).

Gelijk maar even de gegevens van de Accu bijgewerkt met VCDS en alle foutmeldingen i.v.m. stroomgebrek gewist.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan