Octavia MK2 2012 ESC storing

jmmars

Lid
Beste forum leden,

Ik zit met een probleem omtrent mijn Octavia MK2 1.2 TSI

Ik krijg sinds afgelopen maand steeds vaker een ESC storing melding en gaan ook deze icoontjes branden (zie onderstaande foto) tevens heb ik dan aanzienlijk minder vermogen en loopt de motor iets hoger in de toeren.

Na het uitzetten en opnieuw starten van de auto is de melding weg en gaat het weer even goed.

Wat kan dit zijn en in welke richting moet ik de oplossing zoeken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

20200517_215733.jpg
 

jmmars

Lid
QUOTE
Ga ik doen maar is het dan ook normaal dat de motor anders gaat reageren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Zwapp

Forumguru
Nee dat niet, ik vermoed dat de computer de motor in de noodloop zet, dit is zeg maar een veilige modus om nog vooruit te kunnen komen. Ik kan dit niet linken naar je storingen en daarom is uitlezen noodzakelijk.
 

jmmars

Lid
QUOTE
Ga ik eerst even doen bedankt alvast voor je reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jaapgr

Nieuw lid
Hallo,
Ik krijg dezelfde error en herken het probleem.
Is het inmiddels opgelost? Zo ja, hoe?

Groeten!
 

jmmars

Lid
Inmiddels het gasklephuis schoon gemaakt en opnieuw in laten leren en tot op heden storing vrij.
 

Jaapgr

Nieuw lid
Bedankt voor je snelle reactie!
Ah top, dan ben ik voor nu geholpen. Hopen dat dit gaat werken. Thnx!
Groeten!

Wat waren trouwens de kosten van dat alles?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CIP

Nieuw lid
Hallo allemaal, mijn naam is Ekke en we hebben een Skoda Octavia 2.0 110 kW TDI van 2014; kilometerstand 165.000.
Sinds enige tijd komt ook bij ons nu en dan de melding "Storing: stabiliseringscontrole (ESC) waarna de motor afslaat. Vervolgens komen er meerdere meldingen: "Storing start / stop systeem"; "storing bandenspanning" en nog een paar.
Openen en sluiten van de bestuurdersportier en daarna opnieuw starten wil meestal helpen. Daarna kan hij zomaar een paar 100 km rijden zonder problemen en dan ineens is het weer mis. De computer is uitgelezen bij de dealer en die zegt dat er erg veel storingen in zitten. Iemand ervaring hiermee en is het verstandig om het te laten repareren?

Aanvulling: geen vraatsporen te zien, dus bijna zeker geen steenmarter
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
En hoe is de conditie van de accu? Als er nog de originele accu in zit na 6 jaar én een start/stop systeem, kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat je de accu nu of binnenkort zult moeten vervangen.
 

CIP

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, Cordoba. Dat was ook de eerste reactie van de dealer voor het uitlezen 1 week geleden, maar na doormeten zeiden ze dat hij nog goed is. Is vml lease auto en ik kan op de onderhoudshistorie lijst niet vinden dat de accu is vervangen, dus het kan de eerste nog zijn. Wel is drie keer op de lijst gezien "batterij - versleten - vervangen". Bij km 53.000 / 62.500 / 84.000. Daarna niet meer. Ik heb geen idee welke batterij dat is (vast niet de accu), maar kan dat met de storingen te maken hebben?
 

EdK

Forumguru
@CIP allereerst zou ik ook ff kijken en wat schrijven in de "meet en greet "dit word namelijk erg op prijs gesteld door vele leden hier...

De computer is uitgelezen bij de dealer en die zegt dat er erg veel storingen in zitten
Heb je geen uitdraai gehad van de storingen ?? Lijkt me toch normaal als je hem laat uitlezen en er ook nog voor betaald.
Want met die storingslijst kun je op internet en hier wat meer te weten komen war het nu excact om gaat...

Ik heb geen idee welke batterij dat is (vast niet de accu),
Wel als we het over een batterij hebben dan kan het nog de batterij in je afstandbediening zijn !?
Maar tsja een accu word ook wel eens als batterij aangegeven, en dat meten bij een dealer daar heb ik heel erg me twijfels over.!
Nu zakelijk al twee keer meegemaakt met collega dat s'morgens de wagen niet wilde starten.
Dus dan word er bij ons een snellader/starter opgezet en 5 min later rij je alsnog weg.
Beide collega naar dealer toe voor nieuwe accu, maar ook hun tester er op en accu was nog prima volgens de heren.
Tot één van de twee collega het goed zat was en de ANWB langs heeft laten komen toen deze weer niet wilde starten.
Wel accustarter er op en wagen draaide weer, toen deed die ANWB'er even een accutester op de accu en daar kwam een printje uit dat de accu gewoon OP was.
Collega is met uitdraai naar dealer gegaan en deze laten zien en hun weer testen en blijven volhouden dat deze goed was ! Toen ge eist dat er een nieuwe ingezet werd, dat werd uiteindelijk met tegenzin gedaan, maar hierna elke ochtend gewoon starten die wagen.
Andere collega is uiteindelijk ook nieuwe accu gaan halen en ook daarna geen enkel probleem meer..

Dus zou je accu ook eens bij een Bosch service station oid laten testen, gewoon ter vergelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Een accu waarvan de spanning flink is teruggelopen kan talloze (onverklaarbare) storingen veroorzaken. Het is geen garantie dat het de accu is, maar gezien de hoeveelheid aan meldingen/storingen die niet persé allemaal samenhangen, serieuze kans dat de accu de oorzaak is.
 

CIP

Nieuw lid
Hallo allemaal die gereageerd hebben op mijn probleem met de elektronica storingen van onze Octavia.
Accu was idd niet meer zo best
en is vervangen, maardat bleek niet de oplossing te zijn.
Uiteindelijk is er een software update uitgevoerd aan de auto en sindsdien hebben we zo'n 725 km gereden zonder 1 probleem.
Hoewel ik weet dat dat nog niet een ton is, begint het vertrouwen weer te komen.en durf ik wel weer met de caravan op pad te gaan.
Ik zelf vind het vreemd en degene die het heeft gedaan ook, maar hij had een soortgelijk geval op internet gelezen met goed resultaat, dus wie niet waagt, die niet wint. Iedreen bedankt voor de input en hopelijk horen jullie mij niet weer over dit probleem.
 

CIP

Nieuw lid
Uiteindelijk bleek het ijdele hoop te zijn. Na de softqare update 8000 km gereden en daar kwam de melding weer. Meldingen zijn gereset, maar dat verhelpt de boel natuurlijk niet. Daarna 4000 km zonder problemen en weer de meldingen. Momenteel krijg ik elke morgen de storingen en start de motor pas na tot 6 keer stop / start knop bedienen. Starten later op de dag geeft geen probleem, doet het direct. De storingen zijn acheteenvolgens: "Pro aktieve inzittenden bescherming afwezig" ; Storing ESC systeem" ; storing bandenspanning" en soms "storing rij-richting verlichting".
 

Tees

Donateur
Misschien is t toch alsnog goed om de foutcodes te laten uitlezen en hier te posten. Dan hebben we allemaal wat meer om over na te denken, nu is dat erg lastig. Het lijkt me iig stug dat je nu alweer je accu kaduuk hebt (al komt het heel soms wel eens voor dat een accu binnen een jaar kapot gaat, ook al zou t niet moeten).
 
Bovenaan Onderaan