Elektromotor raammechanisme

Tachi

Actief lid
Weet iemand of dit onderdeel universeel is? De as draait niet meer vrij rond, waardoor het raam niet meer omhoog of omlaag gaat.

Het is een Bosch of Brose met aan een kant vermoedelijk een onderdeelnummer, nl. 0 130 821 731. En aan de andere kant, zie ook foto, een nummer 101 313-XXX en onder de X'en 081.
Ik heb dit gelijkende onderdeel namelijk aan verschillende raammotoren van verschillende merken en typen auto's gezien. Wie durft hierover een uitspraak te doen?
 

Bijlagen

  • IMG_1687.JPG
    IMG_1687.JPG
    358,9 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

Tachi

Actief lid
De as draait niet meer vrij rond, waardoor het raam niet meer omhoog of omlaag gaat.
Dat was het dus niet, want bij het omwisselen van de elektromotor (rechter- met linkermotor) gebeurde alsnog niet veel. Beide elektromotoren doen het gewoon. Dat wordt verder zoeken.
Mogelijk een slecht contact in het knopje voor de raambediening.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je de stekker op de raammmotor ook gecontroleerd op vocht en oxidatie.
Kan voorkomen dat er vocht in die stekker komt en dan is die in de hoek helemaal groen. En de pennetjes in de raammmotor /portierelektronica rot dan weg.
 

Tachi

Actief lid
Er was inderdaad lichte corrosie (witte plekken) op enkele pennen, maar dat heb ik zo goed en zo kwaad als het ging schoon geschuurd. Voor de rest zag het er visueel vrij netjes uit.
Ik heb niet in de brein c.q elektronica van de raammotor gekeken. Zijn die messing klemmetjes, die als een soort U om de behuizing vastzitten, makkelijk los te krijgen?
 

turboturbo

Forumguru
En de pennetjes in de raammmotor /portierelektronica rot dan weg.
Precies wat ik meegemaakt heb (zie foto’s in topic https://www.skodaforum.nl/forum/i/kabelboombreuk-en-of-deurmodule.36989/page-3#post-800225)

Van welke portieren werkt het raam nu niet precies?

In mijn geval was de stekker op de raammotor dus gaan rotten zoals Monteurtje aangeeft bij en bestuurdersportier. Die stuurt allerlei comfort modules aan zoals de bediening spiegels en centrale vergrendeling en de raambediening van de overige ramen. Één verrot en afgebroken pinnetje zorgde ervoor dat die zaken meteen niet meer goed werkten.

Fijn he dat die dure en gevoelige modules op een plek zitten waar ze nat kunnen worden (ecu idem, die zit buiten onder de paravaan) :tongue:
 

Tachi

Actief lid
Alleen bestuurderszijde werkt niet. Met de multimeter de voltages gemeten. Voltage schiet heel even omhoog tot aan maximaal 10 volt (negatief/positief) zakt vervolgens naar nul als ik het knopje omlaag of omhoog doe. Bij het bedienen van de knop hoor ik uit de module (denk ik) heel kort een tikje.
Helaas weet ik niet welke betekenis ik aan deze waarnemingen moet geven. Zakt het voltage omdat er tijdens de meting geen elektromotor aangesloten is. Moet ik misschien de weerstand meten? Geen idee.
Waarschijnlijk wordt het contact opnemen met het bedrijf dat jouw raammodule gerepareerd heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Ja je kan beste beginnen om Frank van deurslot reparatie een diagnose te laten stellen. Laat meteen het deurslot preventief vervangen nu je er toch bent door een gereviseerde want je betaalt er toch al voor en dan weet je dat die niet meer stuk zal gaan in de nabije toekomst.
 
Bovenaan Onderaan