Maat remschijven

MarkvdD

Forumguru
Ik wil nieuwe remschijven en blokken bestellen voor de vooras maar zie nu dat je keus hebt uit 280 mm en 283 mm. Ik heb niet nauwkeurig genoeg kunnen meten om het verschil van 3 mm te onderscheiden.

Is dit aan de hand van het VIM nummer ergens op tr zoeken welke maat het moet zijn voor mijn auto? M'n auto is van 2009, een 1.4 TSI.
 

Tees

Donateur
Heb je al in ETKA gekeken? (hier een online versie te vinden: https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1) Zou je meestal wel moeten kunnen vinden, idd mbv je VIN. Er zijn nogal wat verschillende versies (ik zie zo snel in die maat 272, 280, 282 en 288 mm), dus tis idd niet makkelijk als je 'even snel' gemeten hebt van tevoren om nu te zeggen welke je nodig hebt.
 

EdK

Forumguru
$_84.JPG
met een passer als middelste model moet je dat verschil van 3mm toch wel kunnen meten
Zal toch niet een dikke laag roest opliggen dus even meeste roest verwijderen en dan maat nemen met de passer en die weer op je rolmaat houden.
Dan lijkt het mij dat je daarna moet weten welke diameter je moet hebben...:pieker::pieker:
 

Tees

Donateur
Meten is weten, eens met EdK! Maar staat er op het middengedeelte van de schijf niet een typenummertje? Sommige merken doen dat, dan weet je meteen zeker welke het is.
 

MarkvdD

Forumguru
@EdK daarmee is het vast goed te meten maar zo'n uitgebreid assortiment meetgereedschappen heb ik niet. Bij een rolmaat en een schuifmaat (klein model) houdt het bij mij wel op.
 

MarkvdD

Forumguru
Meten is weten, eens met EdK! Maar staat er op het middengedeelte van de schijf niet een typenummertje? Sommige merken doen dat, dan weet je meteen zeker welke het is.
Dat heb ik er niet op zien staan helaas. Zal eens in de link kijken die je me stuurde.
 

Bakkertje

Forumguru
Je kunt het met een schuifmaat toch prima meten?
lPps_0SbR073YZNoAD0ppR-QDkzLsrjShZpJVL71R-u86SZ0TYqQyK2j0ESv0UVI9bRsPDG__rnhpXBCxCFUT905lwzrd-xMy7Ns5NVzq7cJdJEWS6sz1qiLAXv7Uw

1x vanaf de rand van de schijf met de pen van de schuifmaat naar de verdikking bij de naaf meten. Die maat x2 + de diameter van de naaf dan ben je er toch?
 

EdK

Forumguru
Maar goed neem een stuk karton en knip daar wat uitsparingen in zodat de beide uiteinden vlak op de schijf liggen en dan met dunne pen op karton de uiteinden recht tegenover elkaar aftekenen en dan meten
Dan lijkt het me dat het toch wel duidelijk word welke mm maat je nodig hebt...:pieker:
 

bert44

Senior Member
Iedere kerel heeft toch standaard iets van 30 cm bij zich :(
Dan leg je die schijf ernaast en hoef je alleen het verschil te meten :cool:
 
Bovenaan Onderaan