Verlichting

Hoe gebruiken jullie je verlichting?

  • Ik heb automatische verlichting

    Stemmen: 18 62,1%
  • Bij mijn auto gaan (evt na aanpassing) mijn achterlichten aan bij dagrijverlichting.

    Stemmen: 12 41,4%
  • Ik laat mijn knop (altijd) gewoon op dimlicht staan.

    Stemmen: 1 3,4%
  • Ik zet altijd zelf mijn lichten aan bij slecht zicht.

    Stemmen: 7 24,1%

  • Totaal aantal stemmers
    29

Ligflits

Senior Member
In mijn nieuwe Fabia heb ik geen automatische verlichting.
Standaard staat dagrijverlichting aan en is mijn instrumentenpaneel verlicht. Op mijn instrumentenpaneel is geen "groen dimlichtlampje" aanwezig. (wel op de lichtschakelaar linksonder het stuur). Doordat het instrumentenpaneel altijd verlicht is, wordt ik niet getriggerd bij slecht zicht om mijn dimlicht aan te doen. Dit was bij mijn Fabia 2 (met dagrijverlichting) een duidelijke aanwijzing dat mijn dimlicht nog uit stond.
Ik wil niet met slecht zicht met alleen dagrijverlichting rondrijden. Nu kan ik wel mijn auto (laten) aanpassen dat de achterlichten branden bij dagrijverlichting, maar dan heb ik voor nog steeds dagrijverlichting ipv dimlicht bij slecht weer als ik er niet aan denk de knop om te draaien. Andere optie is om de lichtknop altijd op dimlicht te laten staan. (lichten blijven dan gelukkig niet branden bij het verlaten van de auto, en er gaat dan ook geen zoemer hiervoor af ben ik inmiddels achter). Maar dan heb ik voor niks mooie LED dagrijverlichting aan de voorkant.
Hoe doen jullie dit? Of hebben de meesten hier automatische verlichting?
 

JeSko

Forumguru
Automatische verlichting, ik kom enkel aan die knop als het mistig is om de mistlampen in te schakelen ( of bij hevige regenval ).
 

EdK

Forumguru
Heb wel de auto stand op de lichtschakelaar en staat daar eigenlijk op vastgebrand.
Heb meen in het menu van mijn mediaunit nog de mogelijkheid om de gevoeligheid van de lichtsensor aan te passen.
Uiteindelijk heb ik bij Antera toen ik daar was voor achteruitrij camera en vering ook meteen mijn achterlichten bij daglichtverlichting aan laten zetten.
Dit meer uit voorzorg daar ik veel wagens van andere merken soms zonder achterlichten aan zag rijden en dat ik het eigenlijk wel nodig vond. En als je ze dan inhaalde zag dat ze gewoon nog met dagrij verlichting aan reden...

En het groene lampje in dashboard, ook bij mij is dat eruit bezuinigd en moet nu ook kijken naar de lichtschakelaar of dit wel of niet brand. Persoonlijk vind ik dit een waardeloze bezuiniging en had graag gezien dat het gewoon in dashboard was gebleven......

Maar goed bij jou zal de lichtsensor achter de spiegel op het raam ook wel ontbreken ?
Mocht die er toch wel zitten dan zou ik eens informeren of het niet gewoon een kwestie is van een andere schakelaar inbouwen met de auto stand er op!?
 

hemi24

Forumguru
Bij regenval gaat bij mij de verlichting ook aan zodra de ruitenwissers continue gaan wissen..?
 

EdK

Forumguru
om de mistlampen in te schakelen
Nu word me duidelijk waarom jullie altijd met mistlichten AAN rijden !!
Jullie schakelen ze alleen in !!

Maar goed jullie wetgeving mbt mistlichten AAN rijden is volgens mij iets anders dan bij ons..
 

JeSko

Forumguru
Ik rijd nooit zomaar met mistlampen aan @EdK , alleen als het nodig is. Wat volgens de Belgische wet betekent:

Bij slecht weer verhogen mistlampen de zichtbaarheid op de weg. Ze laten je toe om een veilige afstand te houden en ongevallen te voorkomen. Maar als je ze gebruikt wanneer ze verboden zijn, kunnen ze vervelend zijn en zelfs ongevallen veroorzaken! Een bestuurder die zijn/haar achtermistlampen aan laat bij normaal weer en wanneer de zichtbaarheid terug normaal is, veroorzaakt voor de achterliggende bestuurders een verblindend effect wat uitermate storend is. Het gebruik van achtermistlampen is dan ook aan regels onderworpen.

  • Steeds meer voertuigen zijn uitgerust met mistlampen vooraan, maar deze zijn niet verplicht. Indien er wel zijn, kan je ze gebruiken bij sneeuw, zware regen of mist. In dat geval, kan je ze alleen of in combinatie met het dimlicht of grootlichten gebruiken. In andere omstandigheden, mag je ze niet gebruiken.
  • Je moet de mistlampen achteraan inschakelen in de volgende situaties: wanneer mist het zicht beperkt tot minder dan 100 meter, wanneer de sneeuwval het zicht beperkt tot minder dan 100 meter en in het geval van zware regen.
Welke lichten gebruiken bij stilstaan en parkeren?
Wanneer je stilstaat of parkeert op de rijbaan of berm tussen zonsondergang en zonsopgang en in alle gevallen waarin het niet langer mogelijk is om nog duidelijk te zien tot een afstand van 200 meter, moeten :

  • aan de voorzijde: een of twee witte of gele parkeerlichten branden;
  • aan de achterzijde: een of twee rode lichten branden.
Maar, bij mist, sneeuwval of felle regen mag je de dimlichten of mistlichten vooraan ook gebruiken, evenals het mistachterlicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
De DRL van de Seat is zoveel feller dan die van de voorgaande F2 dat ik meer dan voorheen de knop gewoon op de 0-stand hou, waarbij overigens wel de achterlichten met de DRL meebranden. Zonder brandende achterlichten wil ik sowieso niet over straat.

Ik kies ervoor om zelf te bepalen wanneer ik overstap op dimlicht.

De mistlampen gebruik ik als de omstandigheden daar aanleiding toe geven - en dat is (naast hetgeen erover in de wet staat) ook als ik in het donker met gereduceerde snelheid over de onverlichte landweggetjes rond ons dorp rij. Daar wil nog wel eens plotseling een roedel reeën oversteken van de akker naar het bos of andersom. Met de breedstralers aan zie ik die nét even eerder aankomen dan zonder en dat heeft me toch al een paar keer een aanrijding met overstekend wild bespaard.
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb automatische verlichting, maar ook met OBD11 laten aanpassen dat bij dagrijverlichting de achterlichten mee branden. Zodra het gaat regenen of het gaat schemeren, merk ik dat de verlichting al aan gaat. Dit werkt erg prettig.

Btw. Ik meen me te herinneren dat het retrofitten van automatische verlichting redelijk gemakkelijk is in de Fabia III. Volgens mij was de voorwaarde climate control. Dan zit de lichtsensor al op je dashboard. Kwestie van andere lichtknop kopen (lees: een met auto) en met VCDS of OBD11 laten programmeren dat je automatische verlichting hebt.

Ik heb dit ooit op een Russische site gelezen waarbij iemand de retrofit op een Rapid had uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Ligflits Bij de 2020 versie van de Fabia heb je dus geen 'auto' stand op de lichtschakelaar? :sterretjes:
Mijn 2016 (modeljaar 2017) heeft dit wel, en vanwege gebruik CH/LH heb ik de schakelaar bijna altijd op 'auto' staan, en ook bij aanschaf van de auto de achterlichten al laten programmeren om mee te branden met de DRL.

@JeSko Ik dacht dat de Europese regelgeving ondertussen voor meer eenheid had gezorgd, maar blijkbaar niet. Toen ik 40 jaar geleden dat roze papiertje kreeg was het in NL al zo dat je alleen mistlampen aan de voorkant mocht voeren bij minder dan 200 meter zicht (door mist, zware regen, sneeuw of wat dan ook), het mistachterlicht mag je in NL alleen aan hebben bij minder dan 50 meter zicht, en het is in NL in geen geval verplicht om mistverlichting te voeren (maar wel minimaal dimlicht onder slechte zicht omstandigheden). Bijvoorbeeld in geval van een file waar de auto's minder dan 5 meter tussenruimte hebben, is het zeer hinderlijk als iemand mistachterlicht(-en) aan heeft, dat verblindt, en maakt remlichten veel minder opvallend.

@jesse_s93 Mijn Fabia heeft geen climate control (maar handmatige airco) en geen zelfdimmende binnenspiegel, maar gewoon af-fabriek automatische verlichting, dat lijkt me dus bij de Fabia III geen eis. Ik kan me wel herinneren dat pakweg 10 jaar terug er wel dergelijke eisen waren bij Vagmodellen, maar volgens mij had dat te maken met het type module dat in de auto aanwezig moest zijn om automatische verlichting te kunnen regelen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
OBD11 laten aanpassen dat bij dagrijverlichting de achterlichten mee branden.

Dat wil ik ook indien mogelijk, is bangelijk mooi met m'n LED achterlichten!!!:nailbiting::dankje:

Ohja en veilig natuurlijk... :)

Edit: als ik daarmee tenminste door de keuring kom, eens opzoeken of dat wel mag in België.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Geen idee van eerlijk gezegd, ik heb dit stukje van de site van de federale politie, dus ik ga er maar vanuit dat het, voor België, ook effectief klopt :D
 

Ligflits

Senior Member
@Ligflits Bij de 2020 versie van de Fabia heb je dus geen 'auto' stand op de lichtschakelaar? :sterretjes:
Mijn 2016 (modeljaar 2017) heeft dit wel, en vanwege gebruik CH/LH heb ik de schakelaar bijna altijd op 'auto' staan, en ook bij aanschaf van de auto de achterlichten al laten programmeren om mee te branden met de DRL.

De lichtsensor en automatische verlichting zit alleen op de style uitvoering, of in het comfortpack.
Dus ook mijn sport-business uitvoering heeft geen auto-stand op de lichtschakelaar. Want ik heb niet dit extra pakket bijbesteld.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb hem altijd op auto stand maar dan wel mét brandende achterlichten bij drl. Zodra het wat donkerder wordt gaan de dimlichten vanzelf meedoen. Bij slecht weer wil ik ze nog wel eens handmatig al aan doen.

edit: excuses, zie dat een F3 topic is... heb zelf een O3.
 

EdK

Forumguru
eens opzoeken of dat wel mag in België.
Ach ja , toen ik nog klein was en jij nog een zaadje in je vaders pijpje zat er nog geen derde remlicht op een wagen.
Op bepaald moment waren er auto zaken die ze los verkochten, en vele mensen vonden het wel een veilig idee om zo'n derde remlicht achter het achterraam te plakken en aan te sluiten op het remlicht.
Maar volgens de WET mocht het niet en een collega was op bepaald moment het haasje en kreeg er een boete voor en moest hem ter plekken afkoppelen.
1 of 2 jaar later kwamen de fabrikanten met wat nieuws............ en jij mag raden met wat ?
Juist een derde remlicht..... en RDW goedgekeurd.... nu zijn we 30 a 40 jaar verder en is het een gemeengoed en kunnen we het ons niet voorstellen zonder...

Dus nu met de achterlichten aan met dagrijverlichting ? Gewoon inschakelen !
Soms moet de burger de regeltjes overschrijden om de heren wakker te schudden dat ze niet altijd gelijk hebben en dat ze sommige regeltjes dus moeten aanpassen...
En zeggen we allen JA en AMEN dan veranderd er weinig hoor !!
 

JeSko

Forumguru
@brepus13

Zie het nu ook, dacht dat het om een algemene vraag ging.

@EdK

Ach van de Plisie heb ik gene schrik, die zien dat 9/10 niet eens, tis gedoe met de keuring waar ik geen zin in heb.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus nu met de achterlichten aan met dagrijverlichting ? Gewoon inschakelen !
Soms moet de burger de regeltjes overschrijden
Regeltjes overschrijden? Hoe kom je dáár nou bij? Het is nooit, ik herhaal NOOIT verboden geweest om met brandende achterlichten rond te rijden - strikt genomen zelfs ongeacht wat er aan de voorkant al dan niet brandt.

Het voorschrift m.b.t. de dagrijlichten in NL bepaalt namelijk, dat het verboden is om deze te voeren "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorkant". En achterlichten zitten als regel niet aan de voorkant... behalve bij treinstellen dan.
Maar die hebben dan ook twee voorkanten én twee achterkanten. ;)
 

JeSko

Forumguru
Ah jammer @ertromp , ik ga binnenkort eens langs @Timmer die kan wel wat dingetjes met OBD11, spijtig dat dit niet gaat, achterlichten moet ik dan ergens anders laten coderen.
 

Okki

Donateur
strikt genomen zelfs ongeacht wat er aan de voorkant al dan niet brandt.

Precies, met "stadslicht" branden de achterlichten immers ook mee.

Daarbij, sommige DLR zijn kwa vorm en felheid niet eens meer te onderscheiden van dimlicht...
 
Bovenaan Onderaan