Infotainment update

Ligho

Lid
Hallo,

Ik las net dat er een infotainment update zit aan te komen voor de Kodiaq waarbij wel een functie zit waar ik interesse in heb, namelijk het automatisch aanpassen van de snelheid op cruisecontrol met behulp van de GPS en de camera's.

Is er enige mogelijkheid dat dit bij te voegen zou zijn aan mijn 2019 Kodiaq denkt u. Ik betwijfel het, maar men weet nooit. Is er hoop?

Groeten,

Ludo
 

hemi24

Forumguru
Als ik zie hoe de snelheidsaanduiding heen en weer springt tijdens het rijden, is dit iets wat nog lang niet productierijp is...

Los van het feit dat je dan stelselmatig 3 a 4 km/h te langzaam rijdt.
 

Herre

Senior Member
Klopt, zelfs met verkeersbord herkenning klopt het vaak niet. Ik weet ook niet hoe omgegaan zou worden met de variabele snelheid in NL. Dit heeft denk ik ook niet met infotainment te maken maar met rijsystemen of zo.
 

elsinga

Forumguru
Als ik zie hoe de snelheidsaanduiding heen en weer springt tijdens het rijden, is dit iets wat nog lang niet productierijp is...

Los van het feit dat je dan stelselmatig 3 a 4 km/h te langzaam rijdt.

Mijn snelheidsmeter is met zomerbanden op 0.5k/y nauwkeurig tov een GPS, maar was dat pas na een aanpassing van de bandenmaat met OBD11. Daarvoor wees de snelheidsmeter 6% teveel aan.

Maar los daarvan is ook verkeersbordherkenning niet echt geweldig... Goed dat ik die zelf heb aangezet ipv er 70 euro voor te betalen.
 

Antera

Donateur
Dit systeem is mogelijk op de nieuwe O3/G8 en die modellen die op de nieuwste software draaien. Of dit ook op de Kodiaq gaat zijn is de vraag aangezien deze functie van meer dan alleen je infotainment afhankelijk zoals camera/acc/abs enz om samen te communiceren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt, zelfs met verkeersbord herkenning klopt het vaak niet.
Zo'n zelfregelend systeem wil ik echt NIET!

De verkeersbordherkenning in mijn Leon werkt deels op basis van de camera, deels op basis van gegevens uit de navigatie-database. Het resultaat is regelrecht bedroevend.
  • Onderborden (bv. "Bij nat wegdek", of tijdsperiode-aanduidingen) worden niet herkend. En je wil toch niet dat je auto op een mooie zomeravond vanaf 130 uit zichzelf in de ankers gaat omdat er een bord staat met 90 Bij nat wegdek...
  • De meeste 60km zones (her)kent hij niet: na het passeren van zo'n bord geeft hij wel even 60 aan, maar na de eerste zijweg (of soms al na enkele tientallen meters) verandert dit vaak in 50. En 50km zones buiten de bebouwde kom bestaan überhaupt niet in NL.
  • De nieuwe dubbele bebording op wegen waar in de avond en nacht 120 gereden mag worden ipv de overdagse 100 zorgt ook voor grote verwarring bij het systeem. Ik ben er nog steeds niet achter op basis waarvan hij dan het maximum aangeeft.
  • Voor mij is de gps-snelheid volgens de TomTom maatgevend bij het kiezen van mijn tempo (als de situatie dat toelaat natuurlijk), en niet de auto-eigen snelheidsindicatie.
Kortom, ik regel het gewoon zelf wel want ik ben niet van plan om me door mijn auto te laten behandelen als een willoze passagier.
Als ik daar ooit behoefte aan heb, dan neem ik wel een taxi... :pardon:
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : je vergeet nog een punt:

Doorgaans pas je je snelheid aan op het moment dat het bord in het zicht komt en niet bij het bord zelf...
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon de rem intrappen is ook nu al toch altijd noodzakelijk omdat mijn 1.0TSI nauwelijks afremt op de motor.
Van 80 naar 60 kan zomaar 400 meter duren en op die afstand is geen enkel verkeersbord leesbaar, zelfs niet voor Arendsoog...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen adaptieve, maar (gelukkig!) een gewone cruisecontrol. Dus nee, er wordt niet actief geremd maar alleen ingehouden als ik de cc snelheid verlaag; echt remmen doe ik gewoon zelf.
 
Bovenaan Onderaan