Stuurkogel vervangen

turboturbo

Forumguru
Ik ben even in de war; is een stuurkogel hetzelfde als fusee kogel? Of toch niet?

Tijdens de olie wissel vanmorgen trof ik deze 2 gescheurde rubbers aan (links en rechts)

Zijn dit fusiekogel hoezen of stuurkogelhoezen? Of is dat hetzelfde?

1eSqzvK5ToSbus7Yt1Ti1A.jpg



qF92A18gSCOizli3AS%ysQ.jpg

En is dit APK afkeur?

Als het stuurkogel hoezen zijn, lijkt vervangen relatief eenvoudig, klopt dat?

 

Huibert

Forumguru
Naar mijn weten is dit apk afkeur en ze vervangen zoals in het filmpje een droom :mad: Ga er maar vanuit dat deze stuurkogel kneiters vast zit in het fusee en zonder speciale trekker en gepast geweld niet los te krijgen is. Dit zijn trouwens de stuurkogels en op jouw foto's zie je daarachter, grofweg recht onder de schokbreker, de fuseekogel.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor jullie reacties! Ik was even onzeker of hier sprake is van door elkaar gebruikte termen voor hetzelfde onderdeel. Maar het is inderdaad iets anders dan een fusee kogel zie ik nu ook (die heeft alleen al 3 bevestigingspunten in de draagarm)

@Huibert het is mij bekend dat de autodoc filmpjes - zeer vermoedelijk met opzet - een veel te rooskleurige voorstelling van zaken geven. Echter heb ik meerdere filmpjes bekeken (van andere auto's weliswaar) en met een ram van een hamer moet het toch wel goed los kunnen komen. Voordeel is ook dat je er verder goed bij kan en dat het feitelijk maar om 2 verbindingen gaat. In een filmpje zag ik hoe je een zogenaamde stuurkogel trekker gebruikt om 'm los te maken, dat is geen gek idee om toch maar aan te schaffen.

Ik denk dat dit ondanks de rooskleurige voorstelling van autodoc toch vrij goed te doen moet zijn met zo'n trekker. Het enige is dat ik in tijdnood zit, door drukte o.a. dankzij de corona crisis ben ik hier niet eerder aan toe gekomen en nu heb ik nog maar een goede 6 weken voordat de APK zal verlopen en de vakantie zit daar ook nog tussen. Dus mogelijk dat ik het toch moet gaan laten doen.
 

turboturbo

Forumguru
Leuk; op basis van kenteken zijn er 2 versies te bestellen (2 verschillende lengtes)

Kennelijk wordt dit ook wel een 'spoorstangeind' genoemd.

Hoe kan ik erachter komen welke ik nodig heb? Zijn die afmetingen die van de 'armen' van de kogels zelf / m.a.w. kan ik dat zelf even nameten?


Bij die van het merk 'Moog' staat wel een verduidelijking
Chassisnummer tot: 1U-W061000
Maar die begrijp ik niet. Op de 1U na, komt er verder geen letter voor in mijn chassisnummer:

Die gaat als volgt: ***1U03279****** (zonder streepje dus ook)

Als ik de 'W' negeer, zou ik uitkomen op een variant van 75mm.

EDIT: heb het even nagemeten, maar ik kom op veel andere metingen uit als de beschikbare varianten. Tenzij ik meet tot het hart van de kogel (daar waar de schroef en bout ook zitten) dan kom ik uit op de andere variant, 92mm.
Kan het zijn dat stuurkogels op die manier opgemeten moeten worden? Als ik dan op bovenstaande cijfers zou letten, zou het vreemd genoeg weer niet daarmee overeenkomen :pieker:
Etka zegt ook wat anders: 75mm (1J0422811B) als daar bouwjaar tenminste hetzelfde is als modeljaar.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Heel simpel los te krijgen die kogel zonder alle moeite. Draai de moer bijna helemaal los. Zet met je hand kracht op de stuurstang naar boven en slag met een grote hamer op de zijkant van het fusee. Als je dit een aantal keer goed doet komt hij simpel los.

Zoeken op origineel onderdeelnummer of je moet je eigenste even opmeten.
 

turboturbo

Forumguru
moet je eigenste even opmeten.
Bedankt voor je aanmoediging @Antera !

Echter; hoe meet ik de oude op? Ik krijg alleen een match als ik meet tot het hart van de kogel (waar de bout zit zeg maar) Weet jij dat?

EDIT: ik zie nu dat ik toch met de 92mm variant een match heb met ETKA. Dus daar houd ik me dan maar aan. De onderdelen shops geven dan een corresponderend OEM nummer aan. Aanvankelijk was ik ook even in de war daarover, maar dat had met links en rechts te maken <n0000b>
 
Laatst bewerkt:

Tachi

Actief lid
Bij die van het merk 'Moog' staat wel een verduidelijking
Maar die begrijp ik niet. Op de 1U na, komt er verder geen letter voor in mijn chassisnummer:

Die gaat als volgt: ***1U03279****** (zonder streepje dus ook)

Als ik de 'W' negeer, zou ik uitkomen op een variant van 75mm.

De juiste notatie had 1U-W-123456 moeten zijn.
1U: model Octavia I
W: modeljaar W is 1998 (is niet per se bouwjaar, mijn Octavia is modeljaar Y (2000), maar staat sinds augustus 1999 op kenteken)
123456: laatste 6 cijfers van je chassisnummer

EDIT:
>> 1U-W-123456 betekent tot en met.
1U-W-123457 >> betekent vanaf.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dank voor je verheldering @Tachi !
Ik snap het alleen nog niet helemaal. Heeft jouw VIN dan die letter Y erin staan?
Mijn vin heeft dat dus helemaal niet (geen Y of W of andere letter)

mijn Octavia is modeljaar Y (2000), maar staat sinds augustus 1999 op kenteken)
Ik vraag me af of dat bij mij ook het geval is.
Mijn Octavia is in sept 2003 op kenteken gezet. Is het dan modeljaar 2004? En moet je in etka modeljaar aanhouden of bouwjaar?
 

turboturbo

Forumguru
Deze week de bestellingen binnen gekregen. Zondag even naar de DHZ garage....

Ik heb de rubber hoezen van de nieuwe stuurkogels vast behandeld met een rubber beschermer.
7CD29561-DBAF-43B0-8048-C0EC7455AF71.jpeg
Wie weet verlengt het de komende levensduur iets (zou je dan eigenlijk jaarlijks of vaker nog moeten herhalen)

En voor het hopelijk vergemakkelijken van de klus deze kogeltrekker ook aangeschaft voor de zekerheid:
F0C06529-93E1-4151-AC1E-237E8D96384A.jpeg

Komende dagen vast wat kruipolie op de oude delen spuiten. Dan kan het vast wat inwerken....


Vraag: is er een bepaald aanhaal moment (Nm) dat ik moet hanteren voor de moeren?
En weet iemand waarom die bruine vierkante stukjes papier erbij geleverd worden (kan in de handleiding niets ontdekken)?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Die kogeltrekker heb je niet nodig alleen een grote hamer zoals ik zei, want met deze trekker heb je alsnog de hamer nodig. s6
 

turboturbo

Forumguru
De nieuwe spoorstangeinden zitten erop.

Allereerst: gelukkig had ik inderdaad de juiste afmetingen. Oud vs. nieuw:
qzj++gvhTHShMjvxUtfQaQ.jpg


Hoe ging het? De linker kant leek vrij gemakkelijk te gaan aanvankelijk. Maar toen ik al een tijdje aan de moer stond te draaien begreep ik maar niet waarom die maar niet verder van de bout af liep? Ik stond maar eindeloos te ratelen - wat bleek: de bout binnenin draaide doodleuk mee met de moer. Bij inspectie van de nieuwe onderdelen, viel me nu op dat er onderaan in de bout een uitsparing voor inbus 6 zit! Vermoedelijk is het de bedoeling dat je tijdens het losdraaien van de moer, de bout tegen moet houden (mbv een inbus 6 bitje) Dit had ik nog nergens eerder gezien of gelezen toen ik me voorbereidde op deze klus.
ZnUayCL3Q7y+rCfCiK2wSA.jpg

De boel was echter zo verroest dat ik maar met moeite dat bitje erin kreeg (met hamer beetje erin geslagen) Vervolgens begon het bitje dol te draaien (of eigenlijk: de uitsparingen voor het bitje in de bout zelf) waardoor ik niet verder kwam. Tja en dan wordt het even spannend. Ga ik het voor elkaar krijgen of niet? En kan ik zo met een los gedraaid spoorstang eind naar huis/garage gaan rijden? Dat lijkt me levensgevaarlijk! Er is dus geen weg meer terug. Slik. Dit zijn de momenten waar ik last krijg van stress en daardoor niet goed meer kan nadenken. Even advies gevraagd bij de DHZ garage mannen, maar die wisten het ook allemaal niet. Ik legde uit dat het er gewoon af moet, desnoods kapot, omdat ik toch een geheel nieuw onderdeel heb. Ik zei: desnoods sla of zaag ik het eraf. 'We hebben wel een slijptol, wil je die huren?' - En zo gezegd zo gedaan. Gelukkig was er al voldoende 'clearance' om er gemakkelijk met een slijptol bij te kunnen:
AQXvH02TQiaqiA2jrTtE+w.jpg


Toen moest ik het spoorstangeind zelf er nog af krijgen. Ik merkte al vrij snel dat de spoorstang het niet leuk vond om zoveel kracht te verduren te krijgen. Toen kwam ik erachter dat je die tegen kunt houden met sleutel nr. 13. Om zo de kogel gewrichten in de spoorstang te ontzien.
GuWefxIPTZ66IWqWhs4IAw.jpg

De rechterkant gaat ook iets lastiger, omdat je geheel onder de auto moet werken om slag te maken met het gereedschap. Dit keer had ik natuurlijk meteen de inbus onderin de bout gestoken om die steeds tegen te houden tijdens het lossen van de moer. Maar deze kant ging sowieso makkelijker, omdat die 3 jaar geleden nog los is geweest (destijds is dezelfde hoes al eens vervangen namelijk)
26VJ+HTYQVi6YeNhZn%Alg.jpg

Na het lossen van de moer, bleef het geheel muurvast. Ik heb met een hamer staan meppen, maar hij schoot niet los. Dus nu maar de kogeltrekker erbij gehaald en geprobeerd dit trucje na te doen:

j45EwkSvRQuq2r5Ok2wOdQ.jpg

De kogeltrekker paste helaas niet zo mooi als in het filmpje omdat de plaat waarop het spoorstangeind gemonteerd zit, niet helemaal mooi rond is. Dus dat was wel even gedoe en had een paar pogingen nodig. Telkens gleed ie eraf zodra ik spanning begon op te bouwen. Alleen met flink handmatig tegenhouden lukte het om dit te voorkomen (zelf sleutelen gaat eigenlijk een stuk makkelijker als je met 2 man bent!) en nadat die zichzelf klem had gezet, sprong ie los.

Het spoorstangeind liet zich aan deze kant een stuk slechter los maken door corrosie van de schroefdraad op de spoorstang. Ik kreeg het ook maar nauwelijks schoon geborsteld met staalborstel. Eigenlijk had een geheel nieuwe spoorstang het beste geweest, maar ja, dat leek me dan weer te moeilijk om zelf te doen.

Eind goed al goed:

Oud:
fullsizeoutput_463f.jpg

Nieuw:
SIBVuGWyTIidyMOwlVs5vg.jpg

En hoe zit het nu met uitlijnen? Dat moet dus nog gebeuren. Maar omdat ik gaandeweg deze klus zag dat ook de fuseekogelhoezen weer gescheurd zijn, moet dat eerst ook nog gebeuren.... Die waren 3 jaar geleden, samen met één stuurkogelhoes in 2017 nog vernieuwd, dus lang gaan ze niet mee kennelijk....:facepalm:
qLSAlXhYRvOXH%4jhFfPVg.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Beste meneer Peter @turboturbo

U heeft weer een zeer waardevolle bijdrage neergezet over waar een zelf sleutelende automobilist tegen aan kan lopen bij het doen van zo een klus.
Mijn bijdrage is mosterd na de maaltijd, maar zelf wrik ik zowel de stuur als fuseekogels los door er een breekijzer of koevoet tussen te plaatsen.
Overigens niet altijd met succes.
Bij de fusee op de foto is dit wat lastiger in verband met de scheefstand, maar met enig pielen moet je de juiste hoek wel kunnen krijgen.
Ik zie veel roest op de biut moer verbinding, en weet niet wanneer je de fusee wilt vervangen, maar zou vooraf al beginnen om indien mogelijk de boel te sprayen met kruipolie.
WD40 kan ook, maar heeft niet hetzelfde effect als kruipolie.
 

turboturbo

Forumguru
Vloeibare pakking? Dat heb ik nog liggen. Hoe doe je dat dan precies?

Dat zou net wel m’n redding zijn. Volgende week gaat ie voor de APK, dan wil ik daarna, tijdens mijn vakantie (we zijn dan weer terug van vakantie) over 3 a 4 weken de boel compleet gaan vervangen.

@Hakar, dank voor uw compliment en de aanvullende tips! Ik was idd de dag ervoor al begonnen met kruipolie te spuiten....
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@turboturbo Een dag tevoren is een beetje kort, voor mijn Pug was ik al een week voor de bewerking begonnen met minimaal 2 x daags inspuiten met kruipolie, maar nog toen kreeg ik de boel niet los.
 

turboturbo

Forumguru
Laagje over de beschadiging kwasten, laagjes opbouwen. Vloeibare pakking is een kleverige oplossing van voornamelijk rubber.
Dank voor deze uitleg! Ik ga dat zeker overwegen nog even te proberen... Edit: ik lees nu dat je al schrijft dat ze te ver heen zijn. Dat idee kreeg ik zelf ook als ik erover nadenk... Goeie tip voor een andere x dus :thumbsup:

@Hakar ja idealiter gebeurt dat ruimer vantevoren dan 1 dagje....
 
Laatst bewerkt:

Tachi

Actief lid
Dank voor je verheldering @Tachi !
Ik snap het alleen nog niet helemaal. Heeft jouw VIN dan die letter Y erin staan?
Mijn vin heeft dat dus helemaal niet (geen Y of W of andere letter)


Ik vraag me af of dat bij mij ook het geval is.
Mijn Octavia is in sept 2003 op kenteken gezet. Is het dan modeljaar 2004? En moet je in etka modeljaar aanhouden of bouwjaar?

Dat durf ik in jouw geval niet te zeggen. Voor onderdelen is modeljaar leidend. Dus op de positie waar in het voorbeeld W staat, staat bij mij Y. En in jouw geval staat er een getal (van rechts geteld de 8e positie). Bijvoorbeeld 1U-3-123456.
 
Bovenaan Onderaan