Stuurverstelling aanpassen?

Zebo010

Nieuw lid
Beste allemaal,

Een vraag van een nieuwbakken Kodiaq-rijder uit Rotterdam. Voor de achtergrond: ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar, waaronder een ritje wintersport (daarom graag 4x4), de meeste zomervakanties en enkele ritjes naar Engeland waar wij een tweede huisje hebben.
Ik ben meestal een rustige rijder, heb geen behoefte aan gierende banden (heb lang geleden een 110 pk VW Passat Variant gereden met automaat, vond ik prima), wil vooral een comfortabele, ruime wagen voor mezelf, mijn vrouw en 2 volwassen dochters of andere passagiers. Tegelijkertijd wil ik zonder veel bombarie wel flink kunnen doortrekken als dat nodig is of als ik daar even zin in heb.
Heb 15 jaar naar volle tevredenheid gereden in twee Volvo's XC70 2,5T met 210 pk 5-cilinder turbomotor met automaat die aan alle vereisten voldeed, behalve dat de ruimte op de achterbank op het laatst niet meer voldeed voor volwassen.

Enkele maanden geleden heb ik daarom een tweedehands 2.0 TSI 4x4 DSG gekocht. De auto rijdt op zich prima, maar bevalt toch niet helemaal. Enerzijds omdat de versnellingsbak bij rustig gas geven wel erg snel opschakelt voor een lager verbruik (daarvoor heb ik een ander topic aangemaakt), anderzijds omdat ik geen goede zitpositie kan vinden voor op de snelweg.

Ik heb geen heel raar postuur (ben 1.86m lang, "normale" langte arme en benen), hoef ook niet heel raar achter het stuur te zitten, maar ik wil wel graag op de snelweg mijn handen op "10 voor 2" op het stuur zoals wel allemaal geleerd hebben én mijn armen/ellebogen laten rusten op de armsteunen. Met het stuur zo afgesteld dat de rand aan de bovenkant van de klokkenwinkel zit, komt mijn elleboog niet in de buurt van de linkerarmsteun. Armkussen ertussen helpt ook niet, gat is te groot. Arm "stoer" op de deurrand zit voor langere tijd onnatuurlijk en niet comfortabel, teveel omhoog.
De armsteun rechts komt ook in de hoogste stand niet hoog genoeg, met armkussen ertussen lukt dat net, maar voelt ook niet fijn.

Ik denk dat het allemaal beter zou zijn als ik het stuur verder naar me toe zou kunnen trekken, maar dat gaat niet. Dus mijn vraag is of de stuurverstelling aangepast kan worden. Heeft iemand daar ervaring mee en /of enig idee van de kosten? Hoor het graag, bij voorbaat veel dank!
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet wat je nu precies wilt maar sturen op 10-voor-2 én met je ellebogen op een armleuning laten rusten, kún je dus domweg niet rijden...
Als je dan ergens op moet reageren heb je geen ruimte!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
ik wil wel graag op de snelweg mijn handen op "10 voor 2" op het stuur zoals wel allemaal geleerd hebben
Dat hebben we geleerd in de pre-airbag tijd. Tegenwoordig wordt die houding al lang niet meer geadviseerd omdat dit bij het afgaan van de stuurairbag tot verwondingen aan de armen zou kunnen leiden. "Kwart voor drie" is de nieuwere norm, hoorde ik eens van een instructeur bij een chauffeurs-bijscholingscursus.

Ik zit ook graag met de ellebogen op de armsteunen en heb dan het stuur net een haartje lager vast dan die kwartvoordrie positie. En dat kan prima aangezien je dankzij de stuurbekrachtiging (die in mijn autorijlestijd ook nog lang geen gemeengoed was) het stuur zo nodig met één hand een zwieperd tot meer dan 3/4 omwenteling kunt geven. En met snelwegsnelheden zul je niet gauw zó ver moeten (of kunnen) uitwijken.
 
Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
Heb vanmorgen nog even gecheckt hoe dat zou moeten gaan, handen op tien voor twee en de ellebogen op de armsteunen. Ik kwam er ook niet uit hoe je dat wil doen. Bij zitten de armsteunen gewoonweg te laag. Zeker die van de deur. Dus de stuurverstelling aanpassen/verlengen vormt imho geen oplossing dan...
 

Michel

Forumguru
Dat hebben we geleerd in de pre-airbag tijd. Tegenwoordig wordt die houding al lang niet meer geadviseerd omdat dit bij het afgaan van de stuurairbag tot verwondingen aan de armen zou kunnen leiden. "Kwart voor drie" is de nieuwere norm, hoorde ik eens van een instructeur bij een chauffeurs-bijscholingscursus......

Kwart voor drie is inderdaad de nieuwe norm, heb ik ooit bij een anti-slip cursus geleerd. De reden hiervoor is dat je met de handen op die positie de grootst mogelijke stuuruitslag naar links of naar rechts kunt maken zonder dat je je handen van het stuur hoeft te nemen. Uiteraard heb je die uitslag niet nodig (is ook niet aan te bevelen) op een autosnelweg.

Kijk maar eens naar recente(re) onboard beelden van bijvoorbeeld Formule1 bolides, daar heeft men de handen ook op kwart voor drie.
 

Henrik

Forumguru
Ik vermoed dat je reactie sarcastisch bedoeld is?
Afgaande op de posts over de armsteunverhoger...

Maar serieuzer: ik vraag me echt af of het realistisch is wat je wil.
Denk je zelf dat je in 10 voor 2 met beide ellebogen ergens op kunt steunen?
Heb je dat eerder (bij andere auto's bijv.) wel gekund?
 

JeSko

Forumguru
Nee serieus, enige auto's waar zo'n zit enigszins mogelijk is is zoiets als een Peugeot partner, die heb ik te leen gehad lang geleden en daar was zo'n zitpositie enigszins mogelijk. Lekker comfortabel wel.
 

Zebo010

Nieuw lid
Mijn dank was serieus bedoeld...

Zo'n opbouw-armsteun-ding ziet er misschien niet uit, maar als het helpt, ben ik al een stuk verder (ervaar de Kodiaq nu bijna als een miskoop). En ja, in de XC70 ging dat prima; misschien niet met handen op 10 voor 2 of kwart voor 3, maar beter dan in de Kodiaq. Met mijn ellebogen op de steunen hangen mijn handen nu helemaal onderaan het stuurwiel, dat vind ik pas onmogelijk (en onverantwoord!) sturen. Denk inderdaad dat dat te maken heeft met het verschil in zitpositie tussen een normale sedan/station en de hoge zit op de bok van een SUV, zoals G.P. aangeeft.

Dus als dat met zoiets simpels valt te verhelpen, voor een paar euro altijd de moeite waard. Daarnaast viavia nog een stuurkolomverlenging gevonden die ook zou kunnen helpen, dus mijn dag is weer goed, dank jullie wel!!

Oh, en ik overweeg nog de suggestie JeSko hier vlak boven :-)
 

JeSko

Forumguru
Heerlijk dat je het zo opneemt! :thumbsup:houd ons op de hoogte van de vorderingen!
 
Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
O, haha. Ik had echt het gevoel dat je in de zeik genomen werd :deuk:
Ik kan zelf wel met m'n handen op 10 voor half 8 rijden en de ellebogen op de steunen houden.
Dat gaat eigenlijk prima.
Wat ik zelf ervaar is dat mijn benen eigenlijk te lang zijn, of het stuur niet ver genoeg naar me toe kan.
Waardoor ik vaak met gestrekte armen stuur, zeker als ik de bovenkant van het stuur vasthoud, terwijl ik ze graag geknikt zou houden.
 

Cordoba

Forumguru
Dat hebben we geleerd in de pre-airbag tijd. Tegenwoordig wordt die houding al lang niet meer geadviseerd omdat dit bij het afgaan van de stuurairbag tot verwondingen aan de armen zou kunnen leiden. "Kwart voor drie" is de nieuwere norm, hoorde ik eens van een instructeur bij een chauffeurs-bijscholingscursus.

Wat heet nieuw? Ik heb al meer dan 40 jaar mijn rijbewijs, en tijdens de rijlessen is mij geleerd om de handen op kwart voor drie óf tien voor twee te plaatsen. Overigens vind ik het zelf ook vervelend dat dit niet meer lekker gaat, om bij de elleboog de armen wat te ondersteunen én je handen op de juiste positie aan het stuur te hebben, maar volgens mij is dit een welbewuste keuze van de autofabrikant om bestuurders 'alert' te houden en te voorkomen dat je gaat relaxen achter stuur.
 

JeSko

Forumguru
Ik zit zo lekker in men Sup dat ik mezelf er op betrap dat ik soms niet heel alert ben, en dan heb ik nog geen automaat.
 
Bovenaan Onderaan