12v uit zodra auto vergrendeld

harry

Senior Member
Weet iemand of het mogelijk is dat de 12v aansluitingen (voorin, achterbank en in kofferbak) uitgeschakeld kunnen worden zodra contact uit is en/of de auto vergrendeld wordt? Zoals bij de meeste auto’s eigenlijk?

Ik heb nu een dashcam en gasmeter aangesloten en 2x hebben ze de accu leeg getrokken na 3-4 dagen stilstand. Sta je weer te hannesen met startkabels...
 

harry

Senior Member
:pieker:

Kwestie van in de zekeringenkast een zekering zoeken die door het contact wordt geschakeld en die gebruiken voor de te schakelen apparaten.

Gasmeter is een apparaatje om lel o2 en co2 te meten op raffinaderij. Gebruik ik voor m’n werk en moet dus altijd geladen zijn.
 

EdK

Forumguru
Maar je accu leegtrekken in 4 dagen .....
Met de dashcam lukt dat niet, maar weet niet wat die gasmeter voor accu gebruikt ?
Want je zou zeggen dat daar dus het verbruik inzit die je autoaccu leeg trekt !

Je zou eens even moeten kijken in je manual of die 12V stopcontacten nu op 1 zekering zitten zonder andere verbruikers !
Indien Ja dan de draden afgaand van de zekeringbox bij je dealer laten omsteken naar een geschakelde voeding.
Vaak zitten er nog lege groepen in de fusebox, dus dan zou er daar één van gebruikt kunnen worden mits die geschakeld zijn !!

Maar dat is een kwestie van meten is weten !

En anders een 12V verdeelblok kopen met sigaretten aansteker stopcontacten en in het snoer een snoerschakelaar bouwen zodat je zelf de spanning erop en er af kunt zetten.

https://www.bol.com/nl/p/nedis-siga...tgh=rxE5hIHqk-kx0RuVSs1GAA.1_4.6.ProductImage

Deze zelf in zakelijke wagen zitten, is degelijk gebouwd en niet een dun snoertje eraan zitten die al als verwarmingselement gaat werken zodra je er 8A doorheen jaagt
 

harry

Senior Member
Maar je accu leegtrekken in 4 dagen .....
Met de dashcam lukt dat niet, maar weet niet wat die gasmeter voor accu gebruikt ?
Want je zou zeggen dat daar dus het verbruik inzit die je autoaccu leeg trekt !

Je zou eens even moeten kijken in je manual of die 12V stopcontacten nu op 1 zekering zitten zonder andere verbruikers !
Indien Ja dan de draden afgaand van de zekeringbox bij je dealer laten omsteken naar een geschakelde voeding.
Vaak zitten er nog lege groepen in de fusebox, dus dan zou er daar één van gebruikt kunnen worden mits die geschakeld zijn !!

Maar dat is een kwestie van meten is weten !

En anders een 12V verdeelblok kopen met sigaretten aansteker stopcontacten en in het snoer een snoerschakelaar bouwen zodat je zelf de spanning erop en er af kunt zetten.

https://www.bol.com/nl/p/nedis-siga...tgh=rxE5hIHqk-kx0RuVSs1GAA.1_4.6.ProductImage

Deze zelf in zakelijke wagen zitten, is degelijk gebouwd en niet een dun snoertje eraan zitten die al als verwarmingselement gaat werken zodra je er 8A doorheen jaagt

Ik heb 3 jaar lang geen problemen gehad met de accu waarbij dashcam en gasmeter constant stonden te laden. Auto stond regelmatig op vliegveld 2-3 weken lang, nooit geen problemen.

Sinds kort dus wel, 2x gehad dat accu leeg was na een dag of 3. Heb afspraak morgen bij de garage, misschien is ie wel gewoon op.

Daarnaast wil ik simpelweg dat de 12v sigaretten ding uitgaat als contact af is. Zo staat de dashcam ook niet hele tijd te filmen en kan het nooit gebeuren dat de accu daarom leegraakt. Een schakelaar is niet handig, gasmeter en dashcam moeten gewoon aan en uit zonder dat ik daar over na hoef te denken.

Dit is overigens voor mij de eerste auto waarbij de 12v constant aan blijft. Collega van mij rijdt een ateca, zelfde bouwjaar, en die gaat ook gewoon uit!
 

EdK

Forumguru
Collega van mij rijdt een ateca, zelfde bouwjaar, en die gaat ook gewoon uit!
Tsja dat is een Seat !
Maar in mijn bedrijfs caddy en mijn Privé Skoda blijven ze gewoon 24/7 aan !
Dus of meten in de zekeringkast naar de geschakelde voeding of er mee leren leven... het is wel een Skoda...:pardon:
 

Rallye

Forumguru
En ik ben er blij mee. Kunnen tijdens een wandeling mooi de mp3-spelers van de kids of een telefoon worden opgeladen....
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
En ik ben er blij mee.
Ja ik zou ook niet anders willen hoor, ondanks dat ik op een vakantie vergeten was om stekker koelbox eruit te halen en bij terugkomst de accu leeg was...
Maar goed , schoonmoeder achter stuur, vriendin en ik duwen ohh en de telg van 5 die tegen de bumper mee duwde en er bijna onderlag ...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit is overigens voor mij de eerste auto waarbij de 12v constant aan blijft. Collega van mij rijdt een ateca, zelfde bouwjaar, en die gaat ook gewoon uit!
Typerend verschil tussen Skoda en Seat. In alle Skoda's die ik heb gehad bleven de 12V contactdozen altijd aan, bij de overgang naar Seat moest ik eraan wennen dat dit niet meer zo was. Omdat ik er soms bewust voor kies om m'n TomTom tijdens een niet al te lange stop aan te laten staan heb ik die inmiddels van een eigen niet-geschakelde voeding laten voorzien.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Misschien kan ondanks alle elektronica aan boord tóch op een geschakeld contact een passend 12 V relais geplaatst worden die de spanning voor de gasmeter onderbreekt? b.v. op de dagrijverlichting?
Het schakelen van het relais kan met een dun makkelijk weg te werken draadje. De relaiscontacten moeten wel de stroomsterkte kunnen hebben.

grtss
 

harry

Senior Member
Vandaag bij de garage geweest; accu is vervangen, die was blijkbaar versleten.

Navraag gedaan over 12v: ze kunnen het uitschakelen zoals ik wil maar dat gaat de leasemaatschappij alleen niet vergoeden is hun inschatting. Heb het er maar bij gelaten voorlopig. Nog een jaartje en dan mag ik weer weer een volgende leasebak...Seat?
 

Rainesh

Forumguru
@harry

Als ik het goed heb, dan is het bij de Kodiaq ook zo, maar je kunt het volgende doen (heb ik namelijk ook op mijn Audi gedaan). Even je zekering van je 12v opzoeken, die zit nu met zn pinnen in 2 zekeringhouders. Deze verplaats je (dacht ik) eentje naar beneden zodat je 12V altijd aanblijft.

Mijn usb poorten en 12v's blijven dus altijd aan. In jouw geval moeten ze dus nu uit.

Plaatje is een zekeringkast van een Kodiaq. Nummer 40 is je 12V zekering, je ziet eronder nog een plekje vrij (deze is bij jouw bezet). Schuif em 1 stukje naar boven op, dan heb je dus aan de onderkant een plekje vrij. Dit zou je oplossing moeten zijn.

skoda-kodiaq-fuse-box-dashboard-2017.jpg
 
Bovenaan Onderaan