Zwarte Octavia 3 Combi

Joti

Senior Member
Zoals aangekondigd in het voorstel-topic wil ik hier mijn auto laten zien en mijn ervaringen delen met het aanpassen van het uiterlijk.

Ik heb de auto eind januari gekocht bij CarNext in Moordrecht met bijna 144k op de teller. In eerste instantie gekeken voor een wat soberder model met iets minder kilometers, maar ter plekke een mooiere gevonden met meer opties zoals:
  • 18" Turini velgen
  • Columbus navigatie
  • Stoelverwarming
  • Bi-xenon verlichting
  • Rij-modus selectie (sport/eco)
  • Afneembare trekhaak
Er zat ook een hondenrek in gemonteerd maar die is er inmiddels uit. Die komt nog te koop hier, mocht iemand een goede tip hebben voor afdekkapjes voor de bevestigingspunten houd ik mij aanbevolen.

Op dit moment staat de auto er zo bij:

Ik heb het volgende nu aangepast:
  • Kale kentekenplaathouder
  • Luxe kentekenplaten
  • LED kentekenverlichting (insteeklampjes voor LED vervangen, nog geen nieuwe LED-unit)
  • Volledige interieurverlichting vervangen voor wit LED
  • Privacyshades van Superskoda
  • Setje 16 inch Enzo velg met winterband eronder vanwege wintersport
  • Rubberen mattenset
  • Ruitenwisservloeistofreservoir afdekkapje vervangen voor de nieuwe Scala variant
  • Sportpedalen
  • Een aantal wijzigingen via OBDeleven (o.a. Needle Sweep / Scandinavian DRL)
  • Dynamische LED richtingaanwijzer spiegels
  • Deurvanger covers
Daarnaast blijft er natuurlijk ook nog wat te wensen over. Ik heb een weer een bestelling uitstaan bij onze Tsjechische vrienden voor:
  • Nieuwe set automatten
  • Black Magic sierlijst voor de grille
  • Monte Carlo black emblemen voor en achter
  • Nieuwe naafdoppen voor de 18" velgen i.v.m. te agressieve velgenreiniger op de oude :pieker:
Daarnaast zou ik ook graag de dakrails willen ontchromen (ik neig naar mat zwart i.p.v. glanzend?) en reflectoren achter 'smoken'. Heb daarvoor al wat folie-samples besteld en ga er over een tijd mee aan de slag. Het liefst ga ik niet met folie prutsen op de voor- en achterlichten vanwege APK-eisen en zichtbaarheid in het verkeer.


En zo zullen er vast nog wel wat dingetjes bijkomen die ik wil veranderen de komende tijd.

Motorisch vind ik de 110pk al een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn vorige 1.2 TDI (75pk) dus tunen laat ik nog even achterwege.

Ik zal de komende tijd nog wat meer foto's delen en vooral ook meelezen op dit forum hoe de anderen enthousiast hun auto's aanpakken.
 

Rallye

Forumguru
Leuke wagen, zeker als de Turini's er weer onder zitten!

Met betrekking tot het smoken van de reflectoren vraag ik mij af of er voldoende reflectie in de achterlichten zit. Zou je niet ook een APK-afkeur (moeten) hebben als de reflectoren hun werk niet meer (goed) doen?
 

Joti

Senior Member
APK zegt dit:
  • De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.
  • De in artikel 5.2.51 bedoelde retroreflectoren van het voertuig mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.
Voldoende, denk ik, voor een keurmeester om het af te keuren. Misschien moet ik eerst maar even langs het keurstation rijden om het na te vragen. Het moet sowieso geen discussiepunt worden om wel of niet door een APK keuring heen te komen. Dan laat ik het liever zoals het is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjann

Forumguru
Reflectors mogen niet beplakt zijn. Maar is simpel op te lossen door er tijdens de apk 2 lossen reflectors op te plakken bijvoorbeeld naast de achterlichten. Het kán soms heel simpel zijn ;)
 

Antera

Donateur
Je bent er al lekker aan bezig. Leuke eigen dingetjes aan het doen. Omtrent de afdekkingen van het honderrek zijn het bestaande gaten of hebben ze gaten gemaakt ervoor?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti

MaxN

Donateur
Over de reflectoren. Deze zijn ook te koop, dus dan zou beplakken tot een bepaald niveau ook mogen lijkt mij. Mits ze goed reflecteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Of ze voldoende reflecteren kun je zien aan een E-keurmerk. Indien niet aanwezig, dan in beginsel niet toegestaan...
 

Joti

Senior Member
Je bent er al lekker aan bezig. Leuke eigen dingetjes aan het doen. Omtrent de afdekkingen van het honderrek zijn het bestaande gaten of hebben ze gaten gemaakt ervoor?
Thanks!

Ik denk dat ik op zoek ga naar een geschikte bout en er een rond stukje plastic op lijm of iets om erin te draaien... hier zijn zeker geen kant en klare oplossingen voor?
b4d4d4184f6c6edd03f873dbdb4190a3.jpg
8fe96011d4e43b7f59b8e4c3b95f7b89.jpg
124c45e06df2c8c808f8bbd813ae0d7c.jpg
 

catch me

Forumguru
Iets van een afdekdop erin pas maken, zal even zoeken zijn maar met een beetje fantasie is daar wel iets nets op te verzinnen zonder de gehele hemelbekleding te hoeven vervangen
 

Joti

Senior Member
Iets van een afdekdop erin pas maken, zal even zoeken zijn maar met een beetje fantasie is daar wel iets nets op te verzinnen zonder de gehele hemelbekleding te hoeven vervangen
Ik heb nog naafdop Skoda emblemen liggen...

Ga denk ik voor een zwart kapje of iets spuiten wat in de buurt van de hemelkleur komt.
 
Mooie wagen Joti, leuke mods komen eraan. Ik blijf je even volgen.. wellicht ben ik 1 van de volgende o3 rijders hier op het forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti
Bovenaan Onderaan