Toevoegingen brandstof

Er zijn vele toevoegingen voor de brandstof.
Nu wil ik graag weten of dit echt voordelen geeft.
Bv, additieven voor injectie reiniging, katelysator reiniging, egr klep reiniging.
Graag hoor ik uw ervaringen hiermee van verschillende merken .
Ook wordt de brandstof steeds meer voorzien van ethanol, wat kun je daar voor toevoeging voor gebruiken om dat te neutraliseren.
 

AGTon

Forumguru
Goeie vraag.

Enkele weken geleden ging mijn 1.2 tdi naar de garage en gaven ze het advies om een reiniger in de tank te gooien. Heb dat uiteindelijk zelf gedaan (voor reinigen injectoren). Ik merk geen verschil met er voor en er na. Het voelt overigens wel vreemd om iets anders dan brandstof in de tank te legen, want ja wat gaat het doen he :)
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat als je 2 identieke auto’s met hetzelfde verplaatsingsgedrag bijv na 3 ton gereden km’s naast elkaar zet, waarbij de ene wel af en toe toevoegingen heeft gehad en de ander niet, je niet of niet zo gauw verschil zal waarnemen als bestuurder...

Mogelijk wanneer de injectoren worden gedemonteerd dat er iets verschil in vervulling is waar te nemen.

Het doet hoe dan ook iets, zij het preventief. Maar je weet nooit welke eventuele problemen je hiermee aan het voorkomen bent en of het achteraf strikt nodig was geweest.

Het kan igg geen kwaad!

Tegen ethanol specifiek kan je het beste euro 98 tanken, desnoods om en om (met E10 euro 95)
 

Bakkertje

Forumguru
Als je onderstaand filmpje mag geloven dan zijn er additieven die ook daadwerkelijk werken:

En hier nog 1 van 5th gear met een VR6:
 

AGTon

Forumguru
Dan is mijn vraag, hoe vaak goed je iets toe, en doe je altijd hetzelfde en hetzelfde merk?

Zag online dat er wel 20 verschillende toevoegingen zijn die allemaal ergens anders voor zijn. Kan er bijna een hele tank mee vullen :)
 

Antera

Donateur
Tank altijd BP ultimate blijft alles lekker schoon en zuinig en doet het prima. Andere rommel erin word het niet beter van vind ik
 

Erik_NL

Forumguru
ik voeg regelmatig Desolyte Systemreiniger toe sinds een Duitse motorvriend na 400.000plus km met Desolyte B toevoegingen uit nieuwsgierigheid het blok van zijn BMW K100 had opengelegd en met een micrometer alle toleranties had nagemeten. Dat ben ik niet van plan.
 

45069

Senior Member
Er zijn ook mensen die een kleine hoeveelheid 2takt olie toevoegen tijdens het tanken van diesel.
 

Eduardo

Forumguru
Tank altijd BP ultimate blijft alles lekker schoon en zuinig en doet het prima. Andere rommel erin word het niet beter van vind ik

Dit is het allerbeste advies, samen met V-power van Shell bevat BP Ultimate 0% Ethanol. De hogere literprijs wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een gunstiger verbruik tov bij E10.
 

prosier

Forumguru
Ik bestel vaak uit Duitsland (samen met andere jaarlijkse auto spul) 2 flesjes Liqui Moly of Tunap of Forte.
Injection en system/benzin cleaner bijvoorbeeld. Volgens mij de enige merken die de moeite zijn...

1x in de zomer en 1x in de winter gooi ik dit erin. Of het iets doet, geen id, maar wellicht voorkom ik er wat mee, het ruikt iig goed dat spul. Al is het maar om wat water/vocht in de tank op te lossen en wat vervuiling tegen te gaan in de kamers.

ps: ik tank in mijn 1.4tsi nu wel altijd Total 98 in Belgie (is met E5 stikker maar zou 0-5% moeten zijn, Total excellium?)
https://www.nieuwsmotor.nl/motornie...-super-benzine-bevat-meestal-geen-bio-ethanol
 
Laatst bewerkt:

Eduardo

Forumguru
In de link die je bijvoegt staat dat Total wel Ethanol toevoegt. Max 5% wettelijk
Forté doet wel degelijk wat.
Voor de winterstalling gooi ik het in mijn (bijna) klassieke motorfiets.
In het voorjaar start hij sindsdien een stuk makkelijker in t voorjaar
 
Bovenaan Onderaan