Nieuwe Seat Leon uitgelekt

Spector

Forumguru
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieu...twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter

Nieuwe Seat Leon lekt dag voor aankondiging uit
Auteur: hayte, gepost 27-01-2020 om 17:02 Geen reacties
Seat-Leon.jpg


Doe je zo je best om het een verrassing te houden...


Het is wat overdreven om het helemaal te cancelen, maar een grote verrassing zal morgenavond niet meer zijn. Seat gaat in Barcelona namelijk de vierde generatie van de Leon onthullen, terwijl de eerste foto’s vandaag al naar buiten zijn gebracht. Uiteraard niet via officiële kanalen, maar via het Instagram-account CocheSpias.



Herkenbaar
Zo te zien zijn de foto’s met wat haast gemaakt, want vooral de foto van de voorkant is wat onscherp. Toch is er veel van de nieuwe Leon te zien. Om te beginnen met die voorkant: het is herkenbaar een Seat. Zo lijkt er een omlijsting van LED-licht te zijn, zoals alle Seats inmiddels hebben. Het uiterlijk van die omlijsting is wel licht gewijzigd ten opzichte van de soon-to-be-oude Leon, met een kleinere driehoek waarvan de bovenste streep is doorgetrokken naar de grille. Daarmee zijn de koplampen vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld de Tarraco.

De voorkant is daarnaast wat ‘driedimensionaler’ dan zijn voorganger. Waar de derde-generatie-Leon nog een relatief bolle snoet had, lijkt de grille van de Leon meer naar voren te steken. Of de achterlichten wat meer naar achter, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ook dit effect zien we terug in andere nieuwe Seats, zoals de Tarraco. Wel lijkt het effect wat sterker in de nieuwe Leon, al kan dat ook aan de hoek van de foto liggen.

Star Wars
De achterkant is eveneens een feest van herkenning: het eerste dat opvalt is het achterlicht, dat bij Seat tegenwoordig uit één unit bestaat. De twee lichtclusters aan de linker- en rechterkant zien er bij de nieuwe Leon wel wat smaller uit dan we gewend zijn van Seat. Vooral door de combinatie met de witte kleur, moest deze scribent meteen denken aan de helmen van de Disney Star Wars-stormtroopers. Al ligt dat wellicht meer aan de scribent dan aan de Seat.

Een herkenbaar – maar leuk – detail is de ‘handgeschreven’ Leon-tekst onder het Seat-logo. Het voelt toch wel wat losser en speelser dan het staccato-achtige waarmee de typenaam bij vorige Seats werd aangegeven.

Voor meer beeldmateriaal en informatie moeten we tóch nog wachten op morgenavond. Wat we kunnen verwachten, hebben we eerder opgeschreven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en ook zo'n doorlopende achter verlichting. Laten we vooral niet al te origineel zijn, lijkt het motto
 

EdK

Forumguru
Ach heren gaat steeds verder naar één model toe !
Straks koop je een ID4 met een VW / Skoda of Seat logo er op !
 

Okki

Donateur
Deze doorlopende achterlichtbalk is nog redelijk te pruimen. In tegenstelling tot bijv. een T-Cross, dat is echt jaren '80

Geschreven letters onder het logo.....mwah....niet echt mooi.
 

sitechris

Donateur
Wil morgen even alle foto's zien. Eerste indruk niet positief, net als bij de Golf 8. Daar moet ik ook nog aan wennen. Mss zien de sportieve modellen er beter uit?
 

leon-cupra

Forumguru
https://www.motor1.com/news/395353/2020-seat-leon-livestream/

Altijd al fan geweest van de leon. Eerste en tweede generatie gehad, bijna een Cupra (280pk - veel spijt gehad dat ik te maken had met een koppige verkoper en dus de deal niet door ging) en als ik nu de nieuwe zie begint het wel terug te kriebelen. Wel een sportievere versie. De leon vraagt voor een cupra uitvoering. :jaja:
Deelt wel enorm veel design-elementen met de scala.
 

Japanese Power

Donateur
Officieel: de nieuwe Seat Leon (Bron: Autoblog)

De Golf 8 met een vleugje Spaanse peper is hier.

We kunnen hem nu in volle glorie aanschouwen: de kersverse Seat Leon. Het verrassingseffect is een beetje weg, na de
gelekte foto’s van gisteren, maar nu kunnen we hem van alle kanten bekijken. De vierde generatie van de Leon volgt in het kielzog van de achtste generatie van de Golf. Omdat Volkswagens tegenwoordig ook steeds scherper gelijnd zijn, is Seat genoodzaakt er nog een schepje bovenop te doen. Het resultaat is dan ook een sportief ogende auto, zoals we konden verwachten. Er is echter nog veel van de vorige generatie in te herkennen. Qua designtaal zet Seat de lijn door die is ingezet met de Tarraco.

Seat-Leon-2020-2.jpg


De nieuwe Leon, die nog steeds op het MQB-platform staat, heeft een kleine groeispurt ondergaan. De wielbasis is namelijk gegroeid met 50 mm. De wielbasis komt nu uit op 2.686 mm en de totale lengte op 4.368 mm. Daarmee is de Leon niet alleen groter dan zijn voorganger, maar ook groter dan de Golf. De Sportstourer is ook meteen gepresenteerd. Deze is 4.642 mm lang. De driedeurs SC was al niet meer leverbaar en heeft ook geen vervolg gekregen. Dankzij het grotere formaat heeft de normale Leon nu een bagageruimte van 380 liter en de ST een bagageruimte van 617 liter.

Seat-Leon-2020-3.jpg

Seat-Leon-ST-2020-2.jpg


Seat-Leon-ST-2020-1-1.jpg


Seat-Leon-ST-2020-3.jpg


Binnenin is de Leon ook een stukje strakker geworden. Wat meteen opvalt is het 10,1 inch grote touchscreen, dat ook via gebaren of stem te bedienen is. Het instrumentarium is eveneens digitaal. Met Android Auto en Apple Carplay is de Leon helemaal bij de tijd. Verder zitten er de nodige veiligheidssystemen op, zoals predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning en een uitparkeerassistent.

Seat-Leon-2020-4.jpg


Op motorisch vlak is er de keuze uit de 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk en een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk. Wil je een diesel, dan is er de 2.0 TDI met de keuze uit 115 of 150 pk. De 1.0 TSI en 1.5 TSI zijn beschikbaar als mild hybrid en leveren dan respectievelijk 110 en 150 pk. Een plug-in hybride komt er ook in de vorm van een 1.4 TSI met een elektromotor die samen goed zijn voor 204 pk. Eeen 13 kWh accu maakt een WLTP-actieradius van 60 km mogelijk. Een Cupra-variant komt er ook nog, maar daar moeten we nog even geduld voor hebben. De Leon wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Reference, Style (zoals het blauwe exemplaar op de foto’s) en FR ( zoals het rode exemplaar op de foto’s).
Seat-Leon-2020-6.jpg

Seat-Leon-2020-7.jpg

Seat-Leon-2020-8.jpg

Seat-Leon-2020-5.jpg


De nieuwe Leon komt in het tweede kwartaal van 2020 op de markt. De prijzen volgen in een later stadium.
 

Spector

Forumguru
Ziet er prima uit. Ik heb de tweede generatie pfl FR (toen 200pk) 5 jaar lang gereden voor ik de overstap maakte naar mijn eerste RS. Ik vond het toen echt een heerlijke auto en blijf er een beetje een zwak voor houden.
9e97f3d2115ad8cefbc6d75b6cc09a9c.jpg
 

Cordoba

Forumguru
De schrijfletters voor de modelaanduiding (Leon) vind ik echt een design-misser: het past m.i. totaal niet bij het strakke Seatlogo dat er iets boven zit. Verder krijg ik de indruk dat dit een opzetje is, om straks makkelijk een compleet elektrisch aangedreven Seat te kunnen leveren. Niet alleen de Apple i-pad op het Tesla-dash maar ook de mini-dsg pook, de fake uitlaten en de sterk aflopende lijn van de motorkap (á la Tesla) lijken dit te bevestigen: een Leon met brandstofmotor, leverbaar als plug-in, maar ik verwacht binnen 2 jaar ook als volledig elektrische auto.
 

Captain Hook

Forumguru
Hopelijk dan ook met 4vierwielaandrijving.
4-vier? Hoeveel wielen zitten er dan onder? Acht? :D

__________________________________________________

Dit titel van dit topic is ook weer meesterlijk! :maakmegek:
Nieuwe Seat Leon uitgelekt
Hoe lang heeft 'ie in het vergiet gelegen dan?
 

hemi24

Forumguru
Kan aan mij liggen, maar is er een designer van Opel over gestapt naar Seat..?

De station lijkt wel een Insignia van de vorige generatie!
 
Bovenaan Onderaan