OBD2 Zelfdiagnose en remap

Goedenavond allemaal,

Ik ben trotse eigenaar van een skoda octavia 230 (2017).
Ik heb een OBDII naar USB adapter gekocht, hierbij was software meegeleverd, heb deze geïnstalleerd toen ik de kabel kreeg toegestuurd. Dit echter
zonder succes, dus ik heb andere programma's* gedownload en geprobeerd, dit omdat ik dacht dat het aan de meegeleverde software lag.
*: VCDS, EasyOBDII, OBD2Spy,...
Ik kan niks uitlezen, sterker nog hij verbind niet met de auto.
Daarom denk ik dat het aan de kabel ligt, op de stekker staat "VAG KKL" gedrukt.
Op de achterkant staat "KKL VAG-COM for 409."
Ik heb hier wat over opgezocht en heb begrepen dat dit voor oudere modellen is zonder CAN-Bus(?)

Even in het kort mijn vraagjes.

is de KKL OBDII kabel compatibel met de skoda octavia 2017?
Zoja, welke (gratis) software kan ik downloaden om deze te kunnen gebruiken?
Ik zou graag kunnen uitlezen en zelf brandstoftabel etc aanpassen.

Als deze niet compatibel is met de skoda octavia 2017,
welke kabel wel en welke software raden jullie me aan?
Ik verkies een gratis software.

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Degraeve M.

[ik weet dat je er af moet blijven als je niet genoeg kennis hebt, maar ik begrijp de basis en ga mezelf er nog verder in verdiepen, ik wil geen schade veroorzaken aan mijn moter.:-)]

(in blijlage hieronder een foto van mijn Octavia RS230)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1041833242677318&set=picfp.100005519555556&type=3&theater



 

brepus13

Forumguru
Er is een speciaal vagcom topic met alle info hieromtrent. Echte goedkope alternatieven zoals een willekeurige ons reader met een gratis app zijn er niet. Als uitlezen al lukt is het onvolledig. Zoas gezegd is de obdeleven de goedkoopste. Daarna ga ja richting vcds ...
 
Ik dacht dat OBDEleven een bluetooth app was om simpele functies die normaal te coderen vallen te activeren,
kan je hier ook mee remappen?
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Wat bedoel je precies met remapen? :arghh:

met de obdeleven kun je iig uitlezen en diverse zaken coderen net zoals met vcds kan.


Of dacht je hier gratis software te vinden om je brandstof toevoer en turbodruk aan te passen? Als dat het geval is blijf ik nog even meelezen want gratis tuning wil ik natuurlijk ook wel :-)
 

LdN

Forumguru
Rem-apen ken ik niet :maakmegek::maakmegek:
maar re-mappen is inderdaad het aanpassen en herschrijven van de motor software.
Daar is specifieke (absoluut niet gratis) software voor nodig zoals Tuners gebruiken
 
Wat bedoel je precies met remapen? :arghh:

met de obdeleven kun je iig uitlezen en diverse zaken coderen net zoals met vcds kan.


Of dacht je hier gratis software te vinden om je brandstof toevoer en turbodruk aan te passen? Als dat het geval is blijf ik nog even meelezen want gratis tuning wil ik natuurlijk ook wel :-)
Dit is inderdaad graag wat ik zou willen, software voor mijn brandstoftoevoer etc aan te passen.
-_Iemand die weet dat de KKL OBD2 naar USB compatibel is met een octavia van 2017?_-
 

brepus13

Forumguru
Met alle respect maar er is voor de particulier in beginsel niet dergelijke software voor handen.... verdiep je eerst in vcds / vcp dan weet je wat er binnen de vag groep mogelijk is. Je auto naar een tuner brengen is overigens goedkoper dan een originele vcds aansluiting :-)

wellicht moet je een tuners forum opzoeken om te kijken wat zij gebruiken om te herschrijven.

en een kloon kabel gebruiken brengt de nodige risico’s met zich mee. Daar is op dit forum met de zoekfunctie genoeg over te vinden.

succes met je auto en als het je gelukt is laat het vooral nog eens horen hier :-)
 
Met alle respect maar er is voor de particulier in beginsel niet dergelijke software voor handen.... verdiep je eerst in vcds / vcp dan weet je wat er binnen de vag groep mogelijk is. Je auto naar een tuner brengen is overigens goedkoper dan een originele vcds aansluiting :-)
......
succes met je auto en als het je gelukt is laat het vooral nog eens horen hier :-)

Oke, bedankt :)
Ik dacht dat dit mogelijk was omdat er veel projectjes terug te vinden zijn met gratis(niet VAG) software.
ga de auto gewoon klaarmaken om naar tuner te gaan :)
 

Antera

Donateur
Je kan zeker zelf een poging wagen maar als je auto dan niet meer rijd :lezen:.

Motor tuning moet je overlaten aan de experts. Andere aanpassingen zoals ik die ook voor veel mensen doe is misschien iets toegankelijker voor je met OBDE of VCDS.

De kabel die jij hebt zijn alleen geschikt voor de Golf 4 basis modellen en niet voor de nieuwe MQB modellen.

keep us posted
 
Je kan zeker zelf een poging wagen maar als je auto dan niet meer rijd :lezen:.

Motor tuning moet je overlaten aan de experts. Andere aanpassingen zoals ik die ook voor veel mensen doe is misschien iets toegankelijker voor je met OBDE of VCDS.

De kabel die jij hebt zijn alleen geschikt voor de Golf 4 basis modellen en niet voor de nieuwe MQB modellen.

keep us posted

Dankje voor het duidelijke antwoord, heb het idee ook uit mijn hoofd gezet, alhoewel ik mezelf er graag in zou verdiepen.
 
Bovenaan Onderaan