Gedrag koppelingspedaal 1.6 TDI

Joti

Senior Member
Nu de knoop is doorgehakt vanwege gezinsuitbreiding ga ik mijn Ibiza ST Slowmotive uit 2012 (1.2 TDI) verkopen en ben ik naarstig op zoek naar een O3 Combi 1.6 TDI, 6-bak. Nu ik mij aan het oriënteren ben heb ik een aantal vragen waar ik niet direct uitkom. Nu ik onderstaande verhaal lees hoop ik dat niemand vermoei en alvast bedankt voor degenen die de moeite nemen te reageren.

Qua budget zoek ik naar een model uit 2014/2015 tot 150k op de teller. Heb al een aantal kwaaltjes gelezen om rekening mee te houden bij een proefrit, o.a. de zwakke baksteun waardoor je de versnellingsbak hoort bij een bochtje naar links. Dit viel mij ook op tijdens een proefrit afgelopen weekend.

Een ander iets wat mij opviel, is dat het koppelingspedaal wel erg traag/laat opkomt. Het voelde bijna alsof deze aan de bodem bleef plakken, iets wat ik in mijn huidige VAG diesel niet gewend ben. Ik vroeg het na bij de dealer en deze bagatelliseerde het door te vertellen dat als je in 10 verschillende auto's rijdt, je ook 10 keer een ander gedrag van de koppeling zult voelen. Ik had helaas geen tijd voor nog een proefrit in eenzelfde model. Is dit typerend voor dit model of is het een defect?

Daarnaast zie ik verschillende uitvoeringen met blanke of zwarte dakrails en chromen of zwarte sierlijsten, in alle combinaties. Heeft dit te maken met een speciaal type uitvoering (elegance, ambition etc)? Daarnaast ook veel verschil te zien in de grootte van het mediascherm, is dat ook weer gekoppeld aan een uitvoering of waren dat destijds keuzeopties?

Is er daarnaast misschien nog een verzameltopic waarin mogelijke uiterlijke aanpassingen besproken zijn? Ik wil dan graag de volgende aanpassingen doen:
Vervangen interieurverlichting voor LED, Xenon look lampen, kentekenverlichting, volledig zwarte grille, evt letters achterklep verwijderen. En uiteraard chiptunen maar de weg naar VAG techniek weet ik te vinden. Misschien dat er een verzameltopic is die wat basis informatie verschaft over type lampjes / how-to voor dit model?

Ik hoop dat een aantal van jullie hier iets op kunnen zeggen.
 

Michelv.

Forumguru
De élégance zit standaard inderdaad het beste in de opties, met oa. Chrome raamomlijsting en Alu kleurige dakrails en met een Columbus navigatie(grootste scherm) en nog veel meer
 

Antera

Donateur
Omtrent het koppelingspedaal heeft de dealer helemaal gelijkt. Deze kan bij elke auto anders aanvoelen en niet 100% zijn. Maar wat bedoel je langzaam op komen?
 

hemi24

Forumguru
De élégance zit standaard inderdaad het beste in de opties, met oa. Chrome raamomlijsting en Alu kleurige dakrails en met een Columbus navigatie(grootste scherm) en nog veel meer

als je een Businessline hebt wel; standaard Elegance (of later Style) is iets minder rijk uitgerust...
 

JeSko

Forumguru
@Antera

Inderdaad, dit is bijna altijd anders, ontwerp van de koppeling, soort koppeling, slijtage punt koppeling, Diesel vs Benzine, erg veel variabelen die bepalen hoe een koppeling aanvoelt.

Mijn 308 diesel moest je amper lossen en deze kwam al op, maar dat betekende ook dat er weinig marge was om fouten te maken, gevolg was dat zelfs voor een diesel je de motor snel kon laten afslaan, iets te vlot op laten komen betekende motor af.

Mijn S2 reageert veel later op beweging van mijn voet, en komt later op, wat dus ook betekent dat de motor minder snel afslaat want er is meer foutenmarge. Deze koppeling is geleidelijker, wat het soms bemoeilijkt om erg snel te vertrekken, maar de kans op afslaan motor weer verkleint. De Skoda heb ik nog altijd niet één keer laten afslaan, de 308 zeker in het begin toch een keertje of 3-4.

En dat bepaalt op zijn beurt weer hoe je met een auto gaat rijden, de 308 reed ik altijd vrij fel met door, de Skoda laat mij rustiger rijden.
 
Hallo Joti,

Wij hebben afgelopen jaar ook een 2014 O3 Combi 1.6TDI (Greenline Business) aangeschaft, met 120.000 op de teller. Toevallig had de vorige berijder (lease) zo goed als alle opties ook aangevinkt dus een heerlijk complete auto.

Ik ervaar hetzelfde met de koppeling: Het lijkt alsof de koppeling erg hoog zit: maar als je goed voelt merk je dat de
koppeling al heel snel een beetje aangrijpt, maar pas "helemaal pakt" als je het pedaal weer bijna helemaal los hebt.
Daartussen voel je heel weinig gebeuren en dat vond ik in het begin lastig. Nu nog steeds vind ik het lastig als ik een
keer wat harder wil optrekken uit stilstand, maar het begint te wennen. Ik heb meer 1.6 TDI + 6 bak auto's gereden waar
dit ook zo was.

p.s. ik ben na ongeveer een half jaar nog steeds na iedere rit blijer dat we deze gekozen hebben. Echt een (h)eerlijke auto en ik ga m in ieder geval nog laten chippen/tunen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti

Joti

Senior Member
Inmiddels nog twee testritten in andere Octavia's gemaakt en weldegelijk een verschil gemerkt. Bij een van de auto's is de koppelingsplaat vervangen en dit zorgt voor een minder trage en sportiever aanvoelend koppelingspedaal. Dit gaat hem waarschijnlijk worden, ook doordat bij deze de distririem en pomp al vervangen zijn evenals het roetfilter. Staat op ongeveer 140k nu.
d48db14306cef2cd93a097916f3c02f2.jpg
6037570f25461840134c8e236546e756.jpg
e3fc899b7c83b15b64cde0debea4e1bb.jpg
bf01489cba9b5d6cd9c8d069760e97bb.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Joti

Senior Member
Misschien de remvloeistof een keer vervangen en het systeem goed ontluchten?
In hoeverre heeft remvloeistof invloed op de koppeling? Dit zijn toch twee gescheiden systemen, of is dat in een Skoda anders?

Hallo Joti,

Wij hebben afgelopen jaar ook een 2014 O3 Combi 1.6TDI (Greenline Business) aangeschaft, met 120.000 op de teller. Toevallig had de vorige berijder (lease) zo goed als alle opties ook aangevinkt dus een heerlijk complete auto.

Ik ervaar hetzelfde met de koppeling: Het lijkt alsof de koppeling erg hoog zit: maar als je goed voelt merk je dat de
koppeling al heel snel een beetje aangrijpt, maar pas "helemaal pakt" als je het pedaal weer bijna helemaal los hebt.
Daartussen voel je heel weinig gebeuren en dat vond ik in het begin lastig. Nu nog steeds vind ik het lastig als ik een
keer wat harder wil optrekken uit stilstand, maar het begint te wennen. Ik heb meer 1.6 TDI + 6 bak auto's gereden waar
dit ook zo was.

p.s. ik ben na ongeveer een half jaar nog steeds na iedere rit blijer dat we deze gekozen hebben. Echt een (h)eerlijke auto en ik ga m in ieder geval nog laten chippen/tunen.
Het tunen wil ik ook zeker laten doen. Heb nu gekozen voor een uitvoering die iets duurder is waardoor ik eerst even de rekening wil spekken...

Voor nu op de planning:
Setje winterbanden vanwege wintersport
Rubberen vloermatten (achterbak heeft zo'n dubbele plaat)
Led interieurverlichting overal

Later op de planning:
Volledig zwarte grill en emblemen
Chiptunen stage 1
Setje Sonniboy schermen

En als allereerst dat hondenrek eruit...


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan