Stuurbekrachtiging, accu of dynamo?

Srananmang

Senior Member
Goedemiddag,

Sinds al een tijdje valt af en toe mijn stuurbekrachtiging weg.
Fabia 2, 1.4 benzine, 2008.
Normaal na aan en uit ging het goed.
Sinds kort wil de skoda niet meer starten, wel met een andere accu.
Maar als de auto start branden de volgende lampjes/icoontjes/logos:
ABS lampje (geel)
Rechts naast ABS een lampje met auto en slipstrepen erachter(geel)
BOVEN ABS EEN RODE!! LAMPJE MET EEN UITROEPTEKEN ERIN DEZE KNIPPERT EN ER BLIJFT EEN PIEP KLINKEN.

Ik wil de olie bijvullen van de stuurbekrachtiging, Maar in het vuldopje zit een stok met daaronderop een '1' verder geen duidelijke aanduiding van min en max.

Dealer zegt olieniveau controleren met draaiende motor. Klopt dit?

Als mijn stuurpomp stuk was zou die hetgewoon in 1x nooit meer moeten doen denk ik, Niet ene keer wel en ene keer niet. Soms stuurt het gelijk perfect en soms heel zwaar in dit geval komt het na 5 min 'los'. Maar alleen met starten is er 'het moment' of de stuur lekker zal draaien of heet zwaar. Gellukig niet tijdens het rijden.

Mijn vraag,

Hoe meet ik huidig vloeistofpeil?
Wat is het rode lampje?
*Heb ermee twee km gereden van werk naar huis, reed normaal, alleen stuurbekrachtiging werkte niet mee, zwaar!


Alvast bedankt!!
 

Antera

Donateur
Op de meetstok zitten wel wat moeilijk zichtbare ruitjes als het ware waar het min en max mee word aangeduid. denk niet dat dit de oplossing is maar dat er een sensor niet lekker is en dan hoop ik niet de sensor in je stuurhuis zelf. Uitlezen als de storing aanwezig is kan je meer duidelijkheid verschaffen
 

Srananmang

Senior Member
Goedemiddag Antera,

In vuldop zit een stokje, dat heeft wel een soort van inham, ik denk dat dat de max en min is. Wou het bijvullen met knroon SP FLUID 3013 DIN 51524-13.
MAAR OP DOPJE STAAT
Pentosin chf 11s/202.

Automaterialen zegt maakt niet uit, skoda monteur zegt wel...

Wat zeg jij? /jullie?



Update 16:58,:banghead::banghead:

De vloeistof die ik heb is de juiste want er staat premium CHF op, had ik niet gelezen...

Maar als ik toch een andere moet hebben laat het me weten.

En kan het dat wanneer er te weinig stuurbekrachtiging vloeistof is de auto als voorzorgsmaatregel heeft, moeilijk starten en melding piep met rood lampje?
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Soms is het beter om gewoon even langs een garage te gaan. Ja dat kost wat geld natuurlijk maar zomaar dingen proberen zoals vloeistoffen bijvullen kost ook geld. Vraag desnoods alleen een goede diagnose zodat je weet wat er moet gebeuren als je het toch zelf wil doen.
 

Srananmang

Senior Member
Accu is goed. Was alleen leeg.
Hij start maar dedrie lampjes zijn aan en de rode knippert.
Vloeistoffen bijgevuld, stuurbekrachtiging- en motorolie nu op peil.
Als ik sleutel alleen al op co tact zet krijg ik de meldingen al.
Stuurbekrachtiging lijkt iedere keer te werken.

Tips? Waar kan ik naar kijken?
 

hemi24

Forumguru
Een keer na het starten compleet insturen naar links én naar rechts. En dan een stuk rechtuit rijden.

Is standaard bij VAG modellen van die tijd waarbij het stroom eraf is geweest.
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
Een keer na het starten compleet insturen naar links én naar rechts. En dan een stuk rechtuit rijden.

Is standaard bij VAG modellen van die tijd waarbij het stroom eraf is geweest.
:bloemen:

Ik wou er eigenlijk niet mee rijden zolang lampje brandde, maar.... Op jou aangeven ff straat uit klein rondje, bij de eerste bocht gingen de lampjes uit. Daarna enkele keren nog gestart en lampjes gingen netjes uit, geen gepiep o.i.d :yeehaa:

En nu.... :cry:
Wou nóg een keer starten na +/- 5 á 6x al gestart te hebben.
Toen was de accu weer eens overleden:(
Had overgestart en het leek goed te zijn, maar dat klopt toch niet.

Morgen even accu laten testen.
Heb nu wel een goeie multimeter naast me liggen, ff opzoeken hoe je hiermee accu kan testen.
Dan starten en kijken of melding en lampjes echt uit blijven.
 

EdZ

Donateur
Als ik met mijn Roomster per ongeluk mijn motor startte terwijl hij al liep (was best stille motor) dan viel mijn stuurbekrachtiging uit en ging het lampje branden. Om even aan te geven dat dingen die niks met elkaar te maken hebben toch elkaar beïnvloeden
 

Srananmang

Senior Member
Accu is dood.
Maar dynamo levert maar 12v.
Beide garages(dubbelcheck:D) zeggen dynamo is probleem.
Misschien is accu niet kapot, maar wordt niet opgeladen, alleen leeg getrokken en misschien Lost dynamo het probleem op ipv nieuwe accu.

Iemand die dit verhaal herkent en/kan bevestigen dat dynamo sowiso vervangen moet worden en accu miss niet?
 

Srananmang

Senior Member
Jammer ik kan de titelvan topic Niet veranderen. Iemand enig idee welke dynamo ik nodig heb? Of MOET ik hem eerst uithalen?

Fabia 2008 1.4 airco vwd benzine. Hatchback.
 

Cordoba

Forumguru
12V is te lage laadspanning, mogelijk heb je geluk en hoef je alleen de spanningsregelaar van de dynamo te vernieuwen (bij sommige types zit deze aan de buitenkant van de dynamo, bij andere dynamotypes zit deze ver binnen in het huis weggestopt). Een correcte laadspanning hoort toch wel rond de 14 Volt of er iets boven te liggen. Overigens is er geen enkel apparaat dat een (bijna) lege accu goed door kan meten, daarvoor moet de accu eerst opgeladen worden.

(verhaal van de garages lijkt mij dus juist voor de goede orde)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Met een universeelmeter kan je een accu helaas niet testen. En wel om de reden dat je de accu niet gelijktijdig belast.
Hieronder zie je een 'antieke' tester mét die weerstand (opgerold) zichtbaar. Tegenwoordig vaak elektronisch opgelost.
grtsss upload_2019-12-21_17-15-10.png
 

EdK

Forumguru
Met een universeelmeter kan je een accu helaas niet testen. En wel om de reden dat je de accu niet gelijktijdig belast.
Kunt hem wel degelijk testen hoor, alleen moet je je verlichting en bv achteruit verwarming als de belasting gebruiken dan !
Aan de hand van de spanningen die je dan meet kun je zeker wel een diagnose stellen of de accu wel o niet zijn langste tijd heeft gehad...
Maar goed ik mag ook nog graag meten met oudere meetapparaten !
Ik mag nog graag de megger pakken om kabels in de grond te meten, en loop dan met een lekker compact apparaat rond.
Tsja jongere collega's die de profitest dan gebruiken om hun meting te doen en lopen stoer met een hutkoffer te sjouwen door het veld....
Maar ook in deze is de uitslag hetzelfde op het object....:lezen::cheers:
 

Srananmang

Senior Member
12V is te lage laadspanning, mogelijk heb je geluk en hoef je alleen de spanningsregelaar van de dynamo te vernieuwen (bij sommige types zit deze aan de buitenkant van de dynamo, bij andere dynamotypes zit deze ver binnen in het huis weggestopt). Een correcte laadspanning hoort toch wel rond de 14 Volt of er iets boven te liggen. Overigens is er geen enkel apparaat dat een (bijna) lege accu goed door kan meten, daarvoor moet de accu eerst opgeladen worden.

(verhaal van de garages lijkt mij dus juist voor de goede orde)


Weet je(of iemand anders) misschien hoe ik de spanningsregelaar kan testen?
Zou inderdaad qua prijs fijn zijn.
Qua werk komt het op hetzelfde neer,maar dat is niet erg.
Spanningsregelaar zit bij mij aan de buitenkant, soort van swart plastic schijf op de dynamo.
 

Cordoba

Forumguru
Als de laadspanning niet goed is (wat als ik het goed begrijp al door 2 garages is geconstateerd), gewoon de spanningsregelaar (zenerdiode) vervangen. Wel opletten hoe je deze monteert: als je deze andersom aansluit werkt ie niet als spanningsregelaar.
 

Srananmang

Senior Member
Als de laadspanning niet goed is (wat als ik het goed begrijp al door 2 garages is geconstateerd), gewoon de spanningsregelaar (zenerdiode) vervangen. Wel opletten hoe je deze monteert: als je deze andersom aansluit werkt ie niet als spanningsregelaar.

Dus dan hoef ik de dynamo niet te vervangen?

Hoe kan ik het één uitsluiten van het ander als oorzaak van mijn probleem?

Garages zeggen dynamo vervangen, jij spanningsregelaar.
Is er een mogelijkheid
 

Cordoba

Forumguru
De kans bestaat dat de dynamo onvoldoende spanning levert, maar de kans dat de spanningsregelaar niet goed is (en de rest van de dynamo) wel bestaat ook. De garage gaat op zeker, ook om uit te sluiten dat bijvoorbeeld over een half jaar de dynamo alsnog vervangen moet worden. Je kunt ook een revisiebedrijf voor dynamo's opzoeken en kijken wat zij zeggen.

Spanningsregelaar kost meestal niet veel, dus als je die zelf kunt vervangen is het een goedkope manier met kans op succes.
 

Srananmang

Senior Member
Ok. Maar het is dus niet mogelijk of te moeilijk om beide te testen?
Want ik ga van de week de dynamo eruit wippen en waarschijnlijk naar revisie.
Kunnen zij denk je zien of de regelaar stuk is en/of de dynamo?
 
Bovenaan Onderaan