Alarm EGR-klep bij harde regen

Beste Mede Skoda-eigenaren,

Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Skoda Fabia Combi uit 2006. Ik vind het een hele fijne auto en hij heeft tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.

Nu heeft hij echter sinds een maand een vrij specifiek mankement:

Het is al 3 keer voorgekomen dat de auto tijdens een hele harde regenbui op de snelweg opeens begint te sputteren. Het oranje motor icoontje licht dan op en zodra ik m aan de kant zet valt de motor uit en start de auto niet meer. Na een uur of 2 start de auto weer zonder problemen, soms blijft het oranje motoricoontje in beeld maar meestal gaat die weer uit na een poosje.

Aangezien dit probleem zich alleen voordoet bij hele harde regen terwijl ik hard rij heb ik de conclusie gtrokken dat er ergens water komt waar het niet hoort, ik denk aan kortsluiting.

Ik heb de storing laten uitlezen bij een garage en die zegt me dat het een storing is van de EGR-klep.
Zijn advies is om de klep te vervangen, wat een paar honderd euro zal gaan kosten.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat er niet zoveel mis is met de klep, zeker ook omdat als het droog is er niets aan de hand is. Ik vermoed eigenlijk dat er iets misgaat in het elektrische gedeelte van deze klep (bloot draadje) of in het component dat de klep aanstuurt.

Ik heb niet heel veel kaas gegeten van dit gedeelte van autos en wou jullie vragen of jullie enig idee hebben hoe er een storing van de EGR-Klep kan ontstaan bij extreem nat weer en wat jullie aanraden om verder te onderzoeken.

Bij voorbaat ontzettend bedankt!

Guus
 

Canon-Eye

Forumguru
Hallo @GuusSkodaFabia - welkom, om te beginnen.
Het wordt gewaardeerd als je jezelf en je auto even voorstelt in het Meet en Greet (< linkje) gedeelte van het forum. Vergeet ook niet om nog even te vermelden om welke motorcode het gaat.
Daar wordt de kans op nuttige gerichte antwoorden een stuk groter van.
 

turboturbo

Forumguru
Welke motor ligt er in de Fabia? Dan kunnen we even met je mee denken over het soort EGR wat er in zit en waar die zou moeten zitten.
Als die bijv goed bereikbaar is, kan je als leek alvast kijken of er visueel draadjes beschadigd zijn.

Je opmerkingen over de regen triggert bij mij het bekende rottende kabelboom probleem bij veel Fabia’s I. Een belangrijke kabelboom ligt in de motorruimte op een stuk chassis waar water in kan blijven / blijft staan. De kabelboom kan gaan rotten en voor diverse storingen zorgen (random) Daar kan je ook eens naar (laten) kijken.
 
Hoi TurboTurbo,

De motor is een 1.4 16v benzine motor. Weet je of de EGR dan een beetje zichtbaar zou moeten zijn?

Bedankt voor het meedenken! Dat van die rotte kabelboom bij fabias wist ik niet, klinkt ook wel plausibel... Al zou ik dan na elke soort van regen probelemn verwachten of niet? Tot nu toe is het echt alleen gebeurd als ik op de snelweg rij met extreem harde regen...

Superbedankt wederom, ben benieuwd naar wat je weet over de plaats van EGR bij mijn type motor.
 

Antera

Donateur
Als dit met regen is en de auto gaat overslaan lijkt dit op overslag van een stroompje. Het sputteren kan duiden op verouderd bougies kabels die met nat gaan doorslaan op de motor wat stotteren tot gevolg heeft. En als hij dan uit is niet makkelijk meer start vanwege overslag. Je kan dit eens testen door de motor te starten en met een plantenspuit je bougies kabels een lekker nat te spuiten. Je ziet dan vanzelf of er vonken over springen naar het blok of misschien niet. Ook zal de auto dan wel uitvallen als het zo is wat ik denk.

Zo niet dan word het verder zoeken , maar ben erg benieuwd naar de storingscode die erin staat als hij niet meer wil starten. Dat kan meer duidelijkheid geven waar te gaan zoeken
 
Hoi Antera,

Bedankt voor het meedenken! Ik dacht inderdaad ook eerst aan een kortsluiting in dat gebied, maar dan is het raar dat de foutmelding (uitgelezen bij garage) die van de EGR is toch? Hoe dan ook kan ik inderdaad ook nog even de plantenspuit test doen, dat klinkt handig, bedankt!
 
@turboturbo en alle andere lezers,

Ik heb even onderzocht waar de EGR zou moeten zitten en denk hem gevonden te hebben, lekker bovenaan, dus makkelijk te zien. Hierbij is het interessant dat de bedrading die naar de EGR leidt ietwat bloot ligt (zie foto). Wat is jullie mening? Zou dit het probleem kunnen zijn? hoe zou ik dit beter kunnnen isoleren? gewoon beetje isolatietape? Of moet het echt een speciaal kapje zijn?

Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp, ben benieuwd wat jullie van de foto denken... 20191110_111349.jpg
 

Antera

Donateur
Heb jij de foutcode voor ons dan?

Verder niks mis mee en als je niet ergens mee begint kan je niks uitsluiten ook
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij heb je ook wat lekkende verstuivers/brandplaatjes (?) Als ik die diesel smurrie zo zie.... Of is het een benzine motor? Dan waarschijnlijk wat zweet olie?
EDIT: lees nu pas de antwoorden terug :sleep:

Ik zie verder niets vreemds bij de bekabeling of stekker.

Het onderdeel nummer is vrij goed af te lezen, @GuusSkodaFabia je kunt dat nummer in google intikken en dan zien hoe het onderdeel eruit ziet / hoort te ziet.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De daadwerkelijke code heb ik niet, maar de man van de garage zei me dat het een code was die wees op problemen met de EGR.

Laat dat een les zijn voor de volgende keer dat er foutcodes uitgelezen worden: zorg dat je altijd de code krijgt (de omschrijving kun je zelf ook opzoeken op bijv. de site van Gerrit Speek), de omschrijving van een foutcode wordt vaak slordig gegeven door monteurs, waardoor je op het verkeerde spoor gezet wordt, bovendien zijn er foutcodes met andere nummers, maar (vrijwel) dezelfde omschrijving, maar wel andere oorzaken.

Overigens een 1.4 16V blok zijn er veel verschillende, in 75 pk en in 100 pk versies maar met kleine verschillen waardoor er bijv. iets van 3-4 verschillende 1.4 16V blokken zijn voor de Fabia met 75 pk.
 

turboturbo

Forumguru
Op basis van deze how-to is het idd de EGR:
Vanaf 2:00 zie je ‘m tevoorschijn komen.

Je zou ‘m er even af kunnen halen, schoonmaken met een cleaner en dan kijken wat er gebeurt tijdens de regenbuien....

Ikzelf heb een egr gerelateerde storing gehad bij mijn Fabia I met weliswaar een andere motor. Maar de egr ziet er hetzelfde uit en in mijn geval leek de schoonmaak ervoor gezorgd te hebben dat het wormwiel en/klepje binnenin de behuizing weer beter gangbaar werd. De storing is daarna nooit meer teruggekomen.
 
Bovenaan Onderaan