Af en toe hoger stationair toerental en op hol geslagen verbruiksmeter

ergees

Lid
Goedenavond allemaal.
Ik heb de laatste tijd het volgende probleem: af en toe als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta blijft mijn toerental hangen op 1000 inplaats van de gebruikelijke 800 tpm.Het vreemde is daarbij dat de boordcomputer kompleet willekeurige verbruikscijfers geeft op dat moment. Inplaats van 0,5 l/100km is het alles tussen 2 en 30! l/100 km. de motor( 1.9 tdi 280000 km) doet verder niet vreemd of stottert loopt alleen 200 toeren meer.Daarbij komt nog, ik weet niet zeker of er een samenhang is, dat ik af en toe ook een echt"ouderwetse" dieselgeur rond de auto ruik. Verbruik is nagenoeg gelijk gebleven, misschien een halve liter meer per 100 km.Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, moet er misschien een sensor worden vervangen? Graag jullie tips of raad in deze.
vast bedankt Ruud
 

hendrik38

Forumguru
Niet gewoon regenereren van je roetfilter? Dit deed mijn 2.0 TDI ook geregeld.Hij zuipt dan ook mee.
 

ergees

Lid
@hendrik38
Het vreemde was dat dit een paar keer voorkwam op een rit van bijna 900 km, steeds als ik in een file kwam( met tussenpozen van 200/300 km) en nagenoeg stilstond. Regenereren zou toch bij hogere toerentallen dan 1000 moeten geschieden? De verbruiksmeter gaf verbruikscijfers niet stabiel aan maar schommelde tussen de 2 en 30 l/100km. Na enige tijd, soms ook na intrappen en loslaten koppeling, kwam alles weer tot rust , 800 toeren en 0,5 l/100km.
 

turboturbo

Forumguru
Je zou idd verwachten dat bij een rit van 900km de regeneratie met gemak tijdens de snelwegkilometers afgerond zou moeten kunnen zijn. Kansen genoeg zeg maar, om een te vroeg afgebroken regeneratie opnieuw te proberen tijdens zo’n lange rit.

Eerste stap zou uitlezen zijn, komt daar niks uit dat visuele controle van diverse zaken, zoals injectoren / afdichting (brandplaatjes?) (lekken ze of niet) carterventilatie (kan de stank verklaren als die lek is) etc.
 

ergees

Lid
@turboturbo
De typische dieselgeur komt uit de uitlaat, heb net de auto uitgelezen( torque App) en verder geen foutcodes gevonden .
Het enige wat opviel was dat de auto weer 1000 toeren maakte(stationair) maar als verbruik 0,6 l/100km aangaf dus dat was redelijk normaal.
Het enige wat afwijkend was ,was de waarde van de throttle position sensor, die gaf constant ,onafhankelijk van gasgeven 94,9 % aan wat volgens het schema in het rode gebied lag( tussen 90 en 100 %),
Ik vermoed dat daar dus een probleem is, maar bedoelen ze nu de klep in het gasklephuis?( die zit toch voor de EGR?) of bedoeld men er een sensor mee?
In ieder geval iedereen vast bedankt voor het meedenken.
 

hendrik38

Forumguru
Hmm....je kilometerstand is wel dusdanig dat misschien je roetflter te verzadigt is en het regenereren niet meer lukt? Die stinkende licht rond de auto had ik ook bij de regeneratie. Ik ben een technisch leek hoor, maar kun je niet de staat van je roetfilter ook checken?
 

turboturbo

Forumguru
Het enige wat afwijkend was ,was de waarde van de throttle position sensor, die gaf constant ,onafhankelijk van gasgeven 94,9 % aan wat volgens het schema in het rode gebied lag( tussen 90 en 100 %),
Ik vermoed dat daar dus een probleem is, maar bedoelen ze nu de klep in het gasklephuis?( die zit toch voor de EGR?) of bedoeld men er een sensor mee?
Vzv ik als leek weet, wordt het ‘gas geven’ bij een diesel niet door een gasklephuis gedaan (zoals bij een benzine motor) en is de functie van een gasklephuis er in een diesel alleen voor het smoren van de motor (wordt meestal smoorklep genoemd) Die klep staat volgens mij dus altijd helemaal open of helemaal dicht (dicht = motor uit)
Het gas geven wordt puur gedaan door de hoeveelheid geïnjecteerde diesel; niet door de hoeveelheid toegevoerde lucht te knijpen: een diesel werkt met overschot aan lucht.
Maar again: ik ben maar leek! Dus benieuwd hoe anderen hier over denken.

Ik heb m’n informatie hier opgedaan: https://www.mvwautotechniek.nl/gasklep/

Tot slot wijs ik graag op de beperkingen van Torque, ik heb zelf ook zo’n obd dongle en die leest wel eens fouten uit. Maar je kunt strikt genomen nooit 100% zeker zijn totdat er specifiek vagcom aan heeft gehangen of er niet nog meer zijn die zo’n appje niet uit kan lezen...
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Wat @hendrik38 vermeld vermoed ik ook. Hij krijgt hem niet schoon meer en daarom zovaak deze klachten. Vermoedelijk zal dus binnenkort het lampje gaan branden omtrent een vol roetfilter. Maar dit is mijn vermoeden dan ook
 

ergees

Lid
Volgende week heeft een kennis van me de beschikking over VAG software dan lezen we de auto even uit.Wel heb ik gisteren even gekeken naar de staat van het gashuis, (zie foto) dat viel allemaal wel mee.Overigens gaf de scantool ook in de octavia van mijn dochter een constante waarde van 95,3 % voor de throttle sensor position.Als het inderdaad de DPF is heeft hij het lang volgehouden ruim 280000 km op dit moment.
p.jpeg
 
Laatst bewerkt:

ergees

Lid
vandaag een update, na uitlezen bleek de enige foutcode een kapotte gloeibougie.Ik kreeg toch de tip om zowiezo de dpf te laten nakijken.hieronder de testgegevens. Alles bleek in orde, bij het monteren van de nieuwe gloeibougies werd er diesellekkage aan de vacuumpomp geconstateerd. Daar moet binnenkort een nieuwe pakking in,en zou de reden van de diesellucht kunnen zijn die rond de auto hangt, en waarvan ik echt dacht dat het uit de uitlaat komt. We zullen het zien als de pakking vervangen is. Kan iemand die de waardes begrijpt me uitleggen wat er precies is gemeten?

upload_2019-11-1_21-40-34.png
 
Laatst bewerkt:

ergees

Lid
update: Omdat het probleem van de stinkende diesellucht alleen maar erger werd,heb ik na wat filmpjes op you-tube gezien te hebben besloten om de PD inspuitelementen opnieuw te laten afdichten.
Dit was dus de oplossing de auto stinkt niet meer en is zelfs iets pittiger geworden. Op de foto is duidelijk te zien dat 2 van de 4 onderste afdichtringen behoorlijk beschadigd waren.Ook meteen de lekkende tandempomp laten afdichten en de versnellingsbakolie te laten vernieuwen.Omdat ik nog wel enige tijd wil doorrijden met deze auto 2020-07-19 14.42.14.jpg en inmiddels de 3 ton begin te naderen een vraag aan de forumlezers die ook een hoge kmstand hebben nml: wat hebben jullie (evt uit voorzorg)moeten doen om de auto zo lang mogelijk in goede conditie te houden? mijn volgende stap is deze zomer nog de krukaslagerschalen te laten vernieuwen.
 

ergees

Lid
update : bij een stand van 300000 de krukaslagers vervangen.Motor loopt rustiger met minder geluid.Met name de bovenste lagerschalen lieten al aardig wat slijtage zien.
 

Bijlagen

  • 2020-10-03 22.27.06.jpg
    2020-10-03 22.27.06.jpg
    988,1 KB · Weergaven: 24
  • 2020-10-03 22.27.25.jpg
    2020-10-03 22.27.25.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 22
Bovenaan Onderaan