F-2hb versus R-1

Hetzer

Forumguru
Leuke test, waarom de Roomster eigenlijk geen Fabia- Combi heet!!


Warum der Roomster nicht Fabia Kombi heißt, das wissen bei ?skoda wohl nur die Verantwortlichen im Marketing. Denn wer beide Autos von vorne nebeneinander sieht, der tut sich schwer, einen Unterschied zu erkennen.

Die wahren Qualitäten von Fabia und Roomster werden erst in der Seiten- und Heck-Ansicht klar: Der eine kommt ab der B-Säule als zahme Stufenheckversion, der andere als geräumiger Mini-Transporter daher. Die Frontpartie ist beiden gleich: Scheinwerfer, Kühlergrill, Frontstoßfänger in Wagenfarbe mit den integrierten Nebelleuchten, die Motorhaube, ja selbst die Windschutzscheibe sind praktisch identisch. Nur wer genau hinschaut, dem fällt der unterschiedliche Dachabschluss auf oder die Dachreeling beim Roomster. Selbst unter der Motorhaube werkeln prinzipiell die gleichen Aggregate - vom 1,2-Liter Benziner mit 70 PS und drei Zylindern bis zum 1,9-Liter TDI-Diesel mit 105 PS und einem Zylinder mehr. Nur der ganz kleine 60-PS-Benziner bleibt einzig dem Fabia vorbeh... mehralten und muss sich nicht mit den 100 Kilogramm Mehrgewicht des Roomsters abmühen.

Gleichklang auch im Innenraum - zumindest bis zur ersten Reihe inklusive. Armaturen, Lenkrad, Schaltknauf, selbst die Fußmatten. Wie meistens empfiehlt es sich auch beim doppelten ?koda, die etwas gehobenere Ausstattung zu wählen. Allein schon die Sitze sind dann besser geschnitten und bieten mehr Seitenhalt - insgesamt fühlt man sich einfach heimeliger. Billig abgespeist wird man aber so oder so nicht: Die Materialien in dem aufgeräumten Cockpit wirken robust und der Fahrzeugklasse angemessen, die Ingenieure haben sich bis in die Details hinein erkennbar was gedacht - etwa bei dem zweigeteilten und unten kühlbare Handschuhfach oder den festen Halterungen für 1,5-Liter-Flaschen in den Türen. Die Bedienung ist bei beiden gleich einfach und intuitiv.

Auch Platz gibt es für die Passagiere bei beiden reichlich - beim Fabia vor allem vorne. Bis 1,90 Meter Körpergröße lassen sich Fahrersitz und Lenkrad gut aufeinander einstellen. Im Roomster sorgen die individuell verschiebbaren Rücksitze auch hinten für ein ordentliches Platzangebot - selbst zwei große Personen finden genügend Freiraum, auch nach oben. Die Rundumsicht ist bei beiden ?koda nur mäßig, besonders im Roomster stören die rückwärtigen Fensterposten. Und auch vorne kann man beim Einparken nur ahnen, wo Schluss ist.

Die Unterschiede zwischen den beiden Brüdern beginnen ab der B-Säule - für eine Kombi-Version nicht gerade eine Überraschung. Auf die Idee, dass der Roomster tatsächlich ein Fabia mit Rucksack ist, kommt man bei diesem Heck beinahe zwangsläufig: Die Fensterlinie ergibt sich nicht wie üblich aus der Fortsetzung des Vorderwagens - sie wirkt nachträglich angesetzt und nicht aus einem Guss. Gerade dieser Designbruch gibt dem Roomster allerdings auch einen sympathisch individuellen Anstrich - nicht glatt gebügeltes Design sondern eigener Charakter. Der Fabia kommt mit einem für seine Klasse nur durchschnittlichen Laderaumvolumen daher: 300 Liter sind es voll bestuhlt, 1163 bei umgeklappter Rückbank. Nicht üppig, aber für den Alltag ebenso ausreichend wie bei VW Polo oder Renault Clio. Was etwas stört, ist die relativ hohe Bordwand. Wer Fabia fährt, muss im Falle eines Umzugs zu Sixt oder InterRent.

Der Roomster dagegen reicht zumindest für den kleinen Haushalt. Er schafft 450 bis 1780 Liter. Die unmittelbaren Konkurrenten bieten durchweg weniger Stauraum: Zwischen 320 und 1420 Liter sind es beim Fiat Idea, der Ford Fusion kommt auf 337 bis 1175 Liter, der Opel Meriva 415 bis 1410 Liter. Selbst die Waschmaschine bekommt man im Roomster noch bei zusammengefalteter Rückbank unter. Was simpel und ohne große Kraftanstrengungen mit ein paar wenigen Handgriffen zu bewerkstelligen ist. Der Laderaum selbst ist dank der großen Klappe gut zugänglich und gut zu nutzen. Das liegt auch an der Rückbank: Sie ist geteilt verschieb-, klapp- und herausnehmbar und sorgt so für eine hohe Variabilität beim nutzbaren Stauraum - VarioFlex nennt Skoda das System. Sehr praktisch geht es im Heckabteil weiter: Ablagefächer, Haken und der ebenso simple wie effektive Plastik-"Korb" sorgen dafür, dass Kleinteile und Tragetaschen bestens fixiert sind. Den "Korb" gibt es auch im Fabia. Bei beiden Skodas braucht man viel Schwung, um die Heckklappen mit dem eigenwilligen Gummiklöppel zu schließen - da man oft nachfassen muss, gibt es genauso oft schmutzige Hände.

Zwar reicht beim Fabia der 1,4-Liter-Motor mit seinen 63 kW/86 PS für den Alltag aus. Doch wer den Roomster bestellt, der sollte ihn möglichst mit dem 1,6-Liter-Benziner oder gar dem 1,9-Liter-Diesel ordern - beide haben 19 PS mehr, was zum einen die 100 Kilo Mehrgewicht ausgleicht und ein deutlich spritzigeres Überholen und Fahren am Berg ermöglicht. Der "kleine" Motor zeigte sich doch oft ohne Schwung und zäh im Beschleunigen. Beim Verbrauch ist der Unterschied gering: Mit offiziell 7,0 Litern Super auf 100 Kilometern schluckt der 105-PS-Benziner nur 0,2 Liter mehr. In der Realität darf man bei beiden Motoren ruhig noch einmal zwei Liter zugeben.

Was die Fahrsicherheit betrifft, liegt der Fabia etwas vor dem Roomster. Kein Wunder: Dessen höhere Bauweise sorgt bei gleichschneller Kurvenfahrt für mehr Bewegung in der Karosserie. Die Seitenneigung ist deutlich - bedrohlich wurde sie allerdings auch beim Roomster nie. Ähnlich bei der Richtungsstabilität. Im Normalfall bleiben beide gut und ohne viel Lenkkorrekturen in der Spur - wegen der größeren Angriffsfläche ist der Roomster allerdings etwas empfindlicher bei Seitenwind. Die Lenkung ist bei allen beiden präzise und vermittelt einen guten Kontakt zur Fahrbahn. Die ebenso präzise geführte Handschaltung erfordert wenig Kraftaufwand, die Abstufung der Gänge passt gut zur Charakteristik des jeweiligen Motors.

Der Roomster (ab 12.990 Euro) ist ein Fabia in Kombiversion - aus ihm eine eigenständige Modellreihe zu machen ist so, als ob Mercedes seine T-Kombis unter einem eigenen Label laufen lassen würde. Der Roomster ist uns allerdings der bessere Fabia - die 1750 Euro Preisunterschied zum Stufenheck lohnen sich allemal. Dafür gibt es ein nicht weniger spritziges und agiles Auto mit reichlich Platz und pfiffigen Features - selbst das etwas eigenwillige Design bringt eher Spaß als Verdruss. So gesehen ist der Aufpreis noch günstig. Für den Fabia (ab 9990 Euro) spricht neben dem niedrigeren Preis, dass nicht jeder mit einem "Lieferwagen" unterwegs sein mag. Er ist schlicht die frische, aber doch "zivilere" Version. Eher alltäglich, unauffällig - aber auch langweiliger und weit weniger flexibel.




bron, Quelle: Jürgen Wolff. 2008
 

Bijlagen

  • jwo20070625210644.jpg
    jwo20070625210644.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 17
  • jwo20070625213345.jpg
    jwo20070625213345.jpg
    29 KB · Weergaven: 17

Roel

Lid
Wel een beetje appels met peren vergelijken.
Ik had liever gezien dat de F2 combi werd vergeleken met de R1.
 

Hetzer

Forumguru
Ja,ja zeurpieten:grin: :grin:, ik kwam wel nog een autotest tegen van de Roomster tegen de Combi en de O-2 Combi , heb ik ook al PROBEREN :grin: te vertalen met google-translate

zie hier!!

http://translate.google.nl/translat...s+roomster+.de&hl=nl&rlz=1T4GGLF_nlNL278NL278

met als uitslag

De resulterende beoordeling:
1. Škoda Fabia Combi 1.6 16V 1e Skoda Fabia Combi 1,6 16V
2. Šokoda Roomster 1.6 16V 2e Šokoda Roomster 1,6 16V
3. Škoda Octavia Combi 1.6 MPI 3e Skoda Octavia 1,6 MPI




(:grin:leuk dat de vrije vertaling van de naam skoda, echt letterlijk schade betekent)
 

Bijlagen

  • skoda-kombitest-4_0.jpg
    skoda-kombitest-4_0.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 19
  • skoda-kombitest-20_0.jpg
    skoda-kombitest-20_0.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 10
  • skoda-kombitest-16_0.jpg
    skoda-kombitest-16_0.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 17

cvegreen

Forumguru
Bedankt voor de vertaling , is nu een beetje beter te lezen , al zijn de vertalingen ook niet altijd dat wat het zou moeten zijn denk ik.
Maar het komt erop neer dat de F2 combi op alle gebied beter is dan de roomster , behalve dan in laadruimte , maar omdat het in de hoogte meer kan is het gevaarlijker als je een aanrijding krijgt . De octavia hebben ze volledig met de grond gelijk gemaakt .
 

Michel

Forumguru
Ik zie net de foto's bij het laatste artikel en vind deze Fabia er nu wel aardig uitzien, al zou ik nooit knalgeel als kleur kiezen, maar ik zie helaas ook weer zo'n typische bezuinigingsmaatregel: de binnenkant van de achterklep is rond de achterruit niet eens voorzien van enige vorm van bekleding. Wat een lelijk detail.

De Fabia II moet wel een hele goede verbetering zijn t.o.v. de Fabia I als hij kans wil maken op de opvolging van mijn huidige Fabia, want ik zie nu teveel zaken ontbreken, zelfs niet meer leverbaar zijn of onhandiger zijn gerealiseerd, zoals:
- Geen kunststof afdekking van de motor (staat toch een stuk netter als dit er wel op zou zitten)
- Xenon, van binnenuit te openen benzineklep, waarschuwingslampjes in de voorportieren en dimbare dashboardverlichting zijn niet meer leverbaar
- Ruitewissers vóór liggen vol in de wind (vind ik gewoon een lelijk detail)
- Binnenkant achterklep is niet bekleed rond de achterruit (eveneens een lelijk detail)
- Model staat te hoog op de poten en maakt daardoor naar mijn smaak een smalle en onevenwichtige indruk
- Wielkasten achter zijn groter, waardoor de bruikbaarheid van de bagageruimte geringer is
- Twee dashboardkastjes (één kastje is groter en dus bruikbaarder)
- Geen "echte" topmotor meer leverbaar, zoals de 2,0 liter. De karakteristiek van de 1.6 is volgens verschillende testen anders, omdat er meer toeren moet worden gemaakt op prestaties te kunnen leveren. Daarnaast is de Fabia II volgens meerdere testen rumoeriger dan zijn voorganger
- Voorruit staat rechter op, waardoor je moeilijker verkeerslichten kan zien

Uiteraard staat hier wel tegenover dat de Fabia II o.a. kan worden uitgerust met een radio/CD-speler die MP3's kan afspelen, cornering functie, aansluiting van een externe MP3 speler, een Maxi-dot scherm, climate control en een 6 traps automaat. Allemaal zaken die niet leverbaar waren op de Fabia I, maar het is voor mij nog geen reden om automatisch de Fabia II aan te wijzen als opvolger van mijn huidige auto.
 

LenK

Forumguru
Vertaling: Duits » Nederlands

Waarom niet de Roomster Fabia Combi is, weet je? Skoda waarschijnlijk alleen degenen die verantwoordelijk zijn voor marketing. Omdat die beide auto's vanaf de voorzijde kijkt, dingen zijn moeilijk op te sporen een verschil.

De ware kwaliteiten van de Fabia en de Roomster zal worden in de zijkant en de achterzijde bekeken duidelijk: One komt uit de B-stijl als tamme notchback versie, de andere als ruime mini-busjes. De voorzijde perceel is gelijk aan twee: koplampen, grille, front bumper auto's in kleur met de geïntegreerde mist lichten, de kap, en zelfs de voorruit zijn vrijwel identiek. Alleen degenen die nauw, het dak, de verschillende rekeningen of Dachreeling de Roomster. Zelfs onder de motorkap werkeln principe dezelfde apparatuur - van 1,2-liter benzinemotor met 70 pk en drie cilinders aan de 1,9-liter TDI-diesel met 105 pk en een cilinder. Alleen de kleine 60 pk benzine blijft het enige onderwerp Fabia ... mehralten en mogen niet overlappen met de 100 kilogram gewicht van meer Roomsters worstelen.

Harmonie in het interieur - ten minste tot de eerste serie opgenomen. Fittings, wiel, Gear, zelfs de vloer matten. Hoe vaak is het ook in dubbel? KodA, de iets kwalitatief hoogstaande apparatuur. Net toen de zitplaatsen zijn beter knippen en bieden meer zijdelingse steun - een totaal van slechts een gezellige voelt. Goedkope abgespeist maar zal zo is of niet, het minimum van de materialen in de cockpit zijn robuust en passende klasse van het voertuig, de technici hebben om in te gaan op de details gedacht werd duidelijk - in de onderste twee en kühlbare handschoenenkastje of vaste haken voor 1 ,5-Liter flessen in de deuren. De werking is hetzelfde voor beide eenvoudig en intuïtief.

Ook is er ruimte voor de passagiers in beide overvloedig - vooral wanneer Fabia front. Tot 1,90 meter in hoogte kan de plaats van de bestuurder en stuur goed gecoördineerd. De Roomster zorgen voor de individuele glijdende achterbank ook terug voor een gewone ruimte - zelfs twee mensen kan worden groot genoeg ruimte, zelfs op. De zichtbaarheid van beide? KodA slechts matig, vooral in de Roomster verstoren de achterruit posten. En zelfs de voorkant parkeren kan alleen maar gissen wanneer de finale.

De verschillen tussen de twee broers start van de B-stijl - voor een gecombineerde versie is niet echt een verrassing. Het idee dat de Roomster eigenlijk Fabia met een rugzak, om deze achtersteven bijna onvermijdelijk: Het venster is niet zoals gebruikelijk uit de voortzetting van de Vorderwagens - het doet vervolgens toegepast en niet uit een gegoten. Het is dit revolutionair ontwerp geeft de Roomster ook schetst een sympathiek persoon - niet glad, maar gebügeltes ontwerp van hun eigen karakter. De Fabia wordt geleverd met een klasse alleen voor de gemiddelde omvang van de laadruimte, dus: 300 liter zijn volledig zitplaatsen, 1163 op umgeklappter achteren. Niet overvloedig, maar voor het dagelijks leven genoeg en op VW Polo of de Renault Clio. Wat stoort sommige is de relatief hoge kant. Die loopt Fabia, in het geval van een overgang naar Inter of Sixt Rent.

De Roomster gaat aan de andere kant, ten minste voor de kleine begroting. Het creëert 450 tot 1780 liter. De directe concurrenten algemeen minder opslagruimte: Tussen 320 en 1420 liter zijn de Fiat Idea, de Ford Fusion komt in 337 tot 1175 liter, de Opel Meriva 415 tot 1410 liter. Zelfs de wasmachine om de Roomster nog zusammengefalteter achterbank onder. Wat eenvoudig en zonder grote inspanning met een paar eenvoudige stappen te bereiken. De laadruimte is te danken aan de grote klep gemakkelijk toegankelijk en eenvoudig te gebruiken. Dit is ook op de achterbank: het is verdeeld verschieb, Klapp en verwijderbare en voorziet in een grote variabiliteit van de bruikbare opslagruimte - genaamd Varioflex Skoda het systeem. Zeer praktische problemen in de achterste volgende: opslag compartimenten, haken en de even doeltreffend als simpel plastic "mand" ervoor zorgen dat kleine onderdelen en tassen beste vast. De "mand" is ook aanwezig in de Fabia. Beide Skodas broodnodige impuls te geven aan de achterklep met de originele rubber klossen te sluiten - zoals vaak nachfassen, zijn er vaak net zo vuile handen.

Terwijl de Fabia genoeg van de 1,4-liter motor met 63 kW/86 pk voor het dagelijks leven. Maar die volgorde de Roomster, moet het mogelijk met een 1.6-liter benzinemotor of de 1,9-liter diesel om - beiden een 19 pk meer, wat zou kunnen leiden tot een meer de 100 kilo gewicht evenwicht en een duidelijke spritzigeres inhalen en het rijden op de berg. De "kleine" motor bleek, maar vaak zonder dynamiek en hard in versnelling. Wanneer het verschil consumptie is laag: Met Super officieel 7,0 liter per 100 kilometer slikt de 105-pk benzine-slechts 0,2 liter meer. In werkelijkheid, moeten we beide motoren rustig weer twee liter toegeven.

Zoals die voor het besturen bezorgdheid over de veiligheid, de Fabia iets voor de Roomster. Geen wonder: de toegenomen hoogte bouwt gleichschneller curve reis voor meer beweging in het lichaam. De zijdelingse helling is duidelijk - hij was een bedreiging voor de Roomster echter nooit. Ook voor de richting van stabiliteit. In het normale geval, zowel de goede als het rijden zonder veel correcties in de track - omwille van de grotere gebied van de aanval is de Roomster wat meer gevoelige kant te winden. De stuurgroep is nauwkeurig en alle twee geeft een goed contact met de rijbaan. De precieze als leidraad Manual vereist weinig inspanning, de variatie van de cursussen sluit goed met de kenmerken van elke motor.

De Roomster (vanaf 12.990 euro) in een Fabia Combi versie - maakte het een apart model serie te maken is net zo als zijn T-Mercedes patronen onder een apart etiket worden weergegeven. De Roomster is zijn wij de betere Fabia - de 1750 euro prijsverschil aan de notchback de moeite waard zijn. Er is geen aftrek van een sequel en wendbare auto met veel ruimte en slimme functies - zelfs de wat eigenzinnige ontwerp brengt meer plezier dan frustratie. Als zodanig is de heffing is nog steeds positief. Voor de Fabia (vanaf 9990) spreekt naast de lagere prijs dat niet iedereen met een "bestelwagens" kruissnelheid kan worden. Hij is gewoon de verse, maar "zivilere versie. In plaats van gemeenschappelijke, onopvallend - maar ook saai en veel minder flexibel.




Bron, Bron: J. Wolff. 2008
 

Fabia

† In Memoriam
- Voorruit staat rechter op, waardoor je moeilijker verkeerslichten kan zien

Dat was het eerste wat me opviel tijdens een proefrit in de Roomster. In mijn Fabia1 heb ik veel meer zicht op de verkeerslichten.

De vertaling trouwens is wel grappig, bv: Net toen de zitplaatsen zijn beter knippen, Die loopt Fabia, in het geval van een overgang naar Inter of Sixt Rent, de variatie van de cursussen sluit goed met de kenmerken van elke motor.
 

Roel

Lid
- Model staat te hoog op de poten en maakt daardoor naar mijn smaak een smalle en onevenwichtige indruk

Ik heb me laten vertellen dat dit met de belabberde staat van de wegen in Oost Europa heeft te maken.
Ik ben één keer in Polen geweest en kan dit dus beamen.
 

LenK

Forumguru
@Michel: mijn 1e indruk van de Fabia 2 was dat ie veel beter zat en er veel mooier uitzag van binnen maar voor de rest maar ietsje beter was dan de Fabia 1, maar deze mening moet ik herzien, nu ik er wat vaker in heb gezeten: de Fabia 2 is net zo'n verbetering tov van zijn voorganger als de Octavia 2 dat was tov de Octavia 1!
Gewoon veel volwassener. Degelijker. Prettig om in te vertoeven. En echt wel stiller dan zijn voorganger (tenminste bij de 1.4 motor).
In de Fabia 1 heb ik me vaak genoeg zitten verdraaien om een goede zit te vinden, wat nooit echt lukte en achterin was het voor 175m+ echt afzien.
Voor de Roomster gelden deze opmerking natuurlijk ook. Die profiteert ook nog van lange wielbasis.
 
Bovenaan Onderaan