Mijn eerste Skoda octavia.. graag wat hulp

Rooierd

Nieuw lid
Beste,

Na wat wikken en wegen ben ik er op uitgekomen om een Skoda octavia te kopen, 2dehands weliswaar. Graag had ik van jullie wat tips gehad waar ik op moeten letten aangezien ik niet echt een autogek ben.
Ik heb een zoekertje gevonden maar deze man prijst de Skoda aan met sportonderstel, sportzetels,... naar mijn mening klopt dit niet maar graag had ik jullie mening gehad omdat ik toch zeker wil zijn van de aankoop. De verkoper prijst de skoda ook aan als "euro 6" maar vind niet meteen andere zoekertjes met euro 6 en daarom ben ik een beetje sceptisch hierop.
Kunnen jullie misschien de juiste informatie van de nep informatie onderscheiden?
https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...b526d0-ab2a-46df-ade9-ac9c0e7d3ccc?cldtidx=12

Alvast bedankt!
Mvg, Rooierd

PS: het kan zijn dat ik dit in het verkeerde subforum heb gepost, excuses hiervoor!!
 

MaxN

Donateur
Welkom, stel je ook nog even voor in de Meet en greet, dat wordt op prijs gesteld.

Wat betreft de auto, Sportstoelen zitten er sowieso niet in, onderstel kan ik zo niet beoordelen, maar lijkt mij niet gezien de rest van de opties, ik zie ook geen knop voor Drive Mode Select die bij het sportonderstel hoort volgens mij.
Hij spreekt ook over een facelift model, maar die is er pas sinds 2017. Tussen 2013 en 2017 is er volgens mij geen facelift geweest.
En de auto komt met andere velgen dan op de foto's staan, deze zijn tegen meerprijs.
Euro 6 weet ik zo niet, maar zou kunnen, kun je geen kenteken opvragen om dit te controleren?
 

Japanese Power

Donateur
Welkom Rooierd,

Ik vind de allerlaatste regel van de adv. een beetje misleidend, de geadverteerde verkoopprijs is een Groothandelsprijs=10200. Dus als particulier zul je meer moeten dokken lijkt me zo...
 

Rooierd

Nieuw lid
Bedankt alle voor de snelle respons,
Ik kan inderdaad het chassisnummer eens opvragen en daarna eens opzoeken. De prijs is 10900 met een jaar garantie, ben namelijk al eens gaan kijken en gepraat met de verkoper. Hij kwam een beetje over als een gladjanus daarom dat ik hier voor raad kom vragen.
Dus als ik het goed begrijp Is dit; geen facelift, geen sportonderstel en geen sportstoelen? Hebben jullie misschien nog tips waar ik zeker op moet letten bij de koop?

Mvg, Rooierd
 

Duijzer

Donateur
Je ziet aan alles dat deze verkoper weinig verstand heeft van Skoda's. Handelaar waarschijnlijk. Aan uitvoering en opties te zien is dit een ex-leaseauto die op zich interessant kan zijn. Ze hebben onderhoud gehad volgens voorschrift en als de kilometerstand klopt heeft hij niet veel gereden voor een diesel.
Maar als je het hebt over een 'Break Sportline Edition Faselift', heb je volgens mij geen idee waar je over praat. De auto heeft in ieder geval geen 'sportpakket', geen sportstoelen, geen sportonderstel (staat daar te hoog voor), maar zo te zien wel een lederen sportstuur. Maar verder zijn alle genoemde opties wel zo'n beetje standaard. Er staat 'alarm' in de omschrijving, maar ik denk dat hij daarmee de standaard startblokkering bedoeld. De vleugeltjes aan de achterspoiler zie je in NL bij de Greenline en de Greentech, maar ik weet niet precies hoe de uitvoeringen in België liggen. Volgens mij is het een vrij basis uitvoering, maar in de goede kleur en met de goede km's helemaal geen verkeerde keuze.

Mijn vorige Octavia was ook een basis uitvoering met in drie jaar tijd 180.000 km's gereden. Ik kocht 'm bij een handelaar die in alle 'opgelicht' programma's in NL voorkomt. Nog nooit zo'n goede auto gehad. Ik kocht 'm voor weinig, er mankeerde weinig aan en 10 jaar later nog best verkocht met 3,5 ton op de teller. Dus je moet het toch treffen. Ik zou in ieder geval even goed kijken naar de onderhoudshistorie en eventueel schade-verleden. Qua prijs ben ik onvoldoende op de hoogte van de Belgische prijzen om te weten of de prijs reëel is, maar dat kun je zelf ook vergelijken.

Zo'n opmerking 'groothandelsprijs' is alleen bedoelt om de zogenaamde 'wannabe-handelaren' alvast af te houden. Komen binnen, kijken, rijden, willen de laagste prijs, helemaal netto-netto en blijken dan vervolgens tóch een vorm van garantie te willen en ook nog één of andere vage frikandel (excusez-le-mot) in te willen ruilen. Dus 'groothandelsprijs is niets anders dan de prijs 'zo mee, zonder garantie, geen inruil'.

En die 'nieuwe sportvelgen met banden' zijn waarschijnlijk gewoon sets uit de showroom. In ieder geval zijn dat de wielen op de foto. Wel even opletten of dat niet de zomerbanden zijn die bij de auto ingeruild zijn, en dat hij nu op winterbanden staat. En origineel zijn ze volgens mij op 16" afgeleverd, niet op de 15" die in de omschrijving staat.

Succes!
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar tussen 2007 (mijn model) en 2009 (mijn collega's model) was er wel een facelift. Subtiele verschillen, maar het klopt dus wel.
Overigens was ik op het verkeerde been gezet doordat dit topic in het O2 forum was geplaatst; ik had nog niet naar de advertentie gekeken.
Inmiddels wel en zie nu dat het een O3 betreft zodat mijn eerdere reactie niet van toepassing is. Daarom maar verwijderd.
 

JeSko

Forumguru
Grappig, ik heb ook overwogen deze wagen te gaan bekijken, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik hier vlakbij een full option SuperB heb gevonden voor maar 12.500 gekeurd en met jaar garantie, en met een juistere omschrijving. Wat je wel kan doen is gaan kijken met iemand die er wel veel van af weet. Het is iig wel een mooie Octavia, maar vrij kaal. Liggen de velgen er ook op? Vaak leggen die gasten er mooie wieltjes op om het geheel lekkerder te laten smoelen, en als je dan de auto koopt liggen er weer originele 16'rs op. Ze moeten dit wettelijk aangeven in hun zoekertjes, maar velen vertikken dat.

Edit: hij heeft het helemaal onderaan aangegeven, wagen komt zonder de velgen van de foto, tenzij je bijbetaald, zouden ze moeten verbieden!
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Sportonderstel = Niet aanwezig
Land van herkomst = Belgie dus invoeren
Faselift= Nee helaas ook geen facelift
15 inch velgen standaard de op de foto zijn 18inch willen kosten extra

Ik zou een NL auto zoeken die meteen is zoals je wenst zonder verrassingen
 

Rooierd

Nieuw lid
Bedankt voor de vele reacties alweer!
Inmiddels wel en zie nu dat het een O3 betreft zodat mijn eerdere reactie niet van toepassing is. Daarom maar verwijderd.
Mijn excuses hiervoor! Weet zelf niet enorm veel van auto's/Skoda en wist niet meteen in welk subforum dit moet staan! Misschien kan een moderator dit even verplaatsen?

Van de velgen ben ik op de hoogte! Ga ze er ook niet bijnemen, hij vroeg 10900 voor de auto + 1 jaar garantie. Ben ook al eens gaan kijken omdat het enorm dicht in de buurt is.
In België lijkt me dit wel een goede prijs ondanks dat veel niet klopt in het zoekertje, zou iemand mij een schatting kunnen geven hoe de prijs in Nederland ligt?

Mvg; Rooierd
 

leon-cupra

Forumguru
Dit is gewoon een ambition (middelste uitvoering): te zien aan de zwarte dakrails en de stofbekleding.
Als de onderhoudshistoriek klopt is dit eigenlijk best wel een mooie aanbieding.
De onderhoudshistoriek kan je opvragen bij een officiele dealer via het chassisnummer. Kost je niets.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Hoi @Rooierd .

Als je op zoek bent naar een serieus goed onderhouden en rijk gemodificeerde Octavia, kun je ook eens mijn topic bekijken.

Misschien precies gemodificeerd zoals jij mooi zou vinden.

Je mag me altijd een berichtje sturen.
 

Jessedew

Senior Member
Beste,

Na wat wikken en wegen ben ik er op uitgekomen om een Skoda octavia te kopen, 2dehands weliswaar. Graag had ik van jullie wat tips gehad waar ik op moeten letten aangezien ik niet echt een autogek ben.
Ik heb een zoekertje gevonden maar deze man prijst de Skoda aan met sportonderstel, sportzetels,... naar mijn mening klopt dit niet maar graag had ik jullie mening gehad omdat ik toch zeker wil zijn van de aankoop. De verkoper prijst de skoda ook aan als "euro 6" maar vind niet meteen andere zoekertjes met euro 6 en daarom ben ik een beetje sceptisch hierop.
Kunnen jullie misschien de juiste informatie van de nep informatie onderscheiden?
https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...b526d0-ab2a-46df-ade9-ac9c0e7d3ccc?cldtidx=12

Alvast bedankt!
Mvg, Rooierd

PS: het kan zijn dat ik dit in het verkeerde subforum heb gepost, excuses hiervoor!!


Niets om je voor te schamen, een 2ehands Octavia:D heb er zelf nu een jaar 1 uit 2013. Fijne auto. Gekocht bij Carnext (leaseplan)

Waarom daar? Weliswaar iets hoger KM stand, maar auto's nooit ouder dan 5 jaar, vaak rijk uitgerust, onderhoudshistorie volledig. Helemaal gereinigd en nagekeken. En ja ik had nog wat garantie dingetjes, maar die zijn netjes opgelost (kost je wel wat energie en tijd)

Kortom, zou daar ook zeker eens kijken. Vrij scherp geprijsd en ze zitten door heel NL inmiddels.
 

Rofffel

Forumguru
Sluit me aan bij Jessedew.
Had een exemplaar met weinig km's maar de garantie-afdoening is gewoon echt goed.
Alles is vergoed en dat was binnen een week gereclameerd.
Overigens was ik geen fan van Bosch Autoservice maar kon dit ook gewoon bij een VAG dealer.
 
Bovenaan Onderaan