De Nederlandse wet beschermt de consument.
Je mag er van uit gaan én eisen dat een product aan de normaal te stellen eisen (ook de levensduur) voldoet.
Dus een TV die na 3 jaar stuk gaat is voor de verantwoordelijkheid van de leverancier want daar heb jij die gekocht. Die mag dan gaan zaniken bij zijn leverancier, b.v. de groothandel. En die weer bij zijn leverancier, misschien de fabriek.
De wettelijke garantie: recht op goed product
Dus een motor van een auto die het na 65.000 km begeeft is de wettelijke verantwoordelijkheid van jouw leverancier, de dealer! Het enige dat die mag is een pro rata vergoeding geven.
Dus stel dat de motor minimaal 180.000 km mee moet kunnen, dan zou 1/3 van de kosten voor jouw rekening mogen komen.
Sla het onvolprezen internet er maar op na, zou ik zeggen, bijvoorbeeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
Sterkte!!