Controlelampje dashboard

Weet iemand waar dit controlelampje voor staat?
Komt niet overeen met de lampjes in het instructieboekje!
Zie bijgaande foto.
 

Bijlagen

  • IMG-20190918-WA0001.jpg
    IMG-20190918-WA0001.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 121
Ja, dat dacht ik ook, maar de daarvoor bestemde lampjes zien er in het instructieboekje anders uit.
Zie foto.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190918-164323.png
    Screenshot_20190918-164323.png
    316,1 KB · Weergaven: 55

turboturbo

Forumguru
Denk er dan om als je zelf nieuwe gaat bestellen dat je weer remblokken met slijtage indicator neemt.

Ik was dat zelf ooit vergeten (wist niet dat mijn oude Skoda zo’n functie had) en moest het stekkertje handmatig kortsluiten (oude stekkertje van oude blokken eraan gelaten en die draadjes aan elkaar verbonden) om de melding weer weg te krijgen na vervanging :geek:
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik heb ze reeds gecontroleerd (moest naar de APK deze week). Zat zelfs nog zeker 3 mm op!
Draadjes doorverbonden en lampje uit.
Heb nieuwe besteld maar zonder slijtage indicator, moet toch tweemaal per jaar wielen wisselen ivm plaatsen winterbanden(op velgen).
Controleer dan altijd even de staat van de remblokken. (en schijven).
 

bartjers245

Nieuw lid
soms zit de sensor in de remblok redelijk ver naar het midden toe zodat deze redelijk snel signaal geeft, als je de draadjes doorverbind dan gaat de melding weg, let wel dan heb je de sensor afgekoppeld en moet je zelf uw slijtage in het oog houden.
 
Fabrikanten doen dit bewust, de meeste autorijders schrikken direct indien zo'n lampje gaat branden en gaan snel naar de garage, die monteen vervolgens nieuwe remblokken en dus win win situatie voor garage en fabrikant!
 

turboturbo

Forumguru
Nou niet meteen de fabrikanten van allerlei complotten beschuldigen :geek:

Het idee van die waarschuwing is dan ook dat je als bestuurder alvast geïnformeerd bent. In de regel kan je dan nog prima 1 a 2000km door rijden, (misschien zelfs wel langer als je een goed anticiperend rijder bent) bijvoorbeeld totdat je tijd hebt voor een garage bezoek en/of het mee kan laten nemen bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Maar is wel handig als je er op tijd op geattendeerd wordt.
 
V.w.b. fabrikanten en dealers (en importeurs), daar ben ik helemaal klaar mee!!.
Ik heb hier ook nog een VW-Tiguan 1.4TSI met nog maar 65.000 kilometers op de teller waarvan als gevolg van een inferieure distributie ketting en spanner (verhaal is bekend bij de 1.4 TSI) de motor zodanig beschadigd is dat deze compleet moest worden gereviseerd!
Dealer en importeur geven dus niet thuis!
(garantietermijn verlopen, lees op internet hier de verhalen maar over).
Alsof het normaal is dat dit gebeurd bij deze km-stand! Terwijl eenieder weet dat de distributieketting van deze uitvoering van onvoldoende kwaliteit materiaal is vervaardigd!
 

prosier

Forumguru
V.w.b. fabrikanten en dealers (en importeurs), daar ben ik helemaal klaar mee!!.
Ik heb hier ook nog een VW-Tiguan 1.4TSI met nog maar 65.000 kilometers op de teller waarvan als gevolg van een inferieure distributie ketting en spanner (verhaal is bekend bij de 1.4 TSI) de motor zodanig beschadigd is dat deze compleet moest worden gereviseerd!
Dealer en importeur geven dus niet thuis!
(garantietermijn verlopen, lees op internet hier de verhalen maar over).
Alsof het normaal is dat dit gebeurd bij deze km-stand! Terwijl eenieder weet dat de distributieketting van deze uitvoering van onvoldoende kwaliteit materiaal is vervaardigd!

Niet echt voor dit topic, magoed, om toch even te reageren; wat zei je rechtsbijstand over deze zaak?
 

fanSkoda-VW

Donateur
De Nederlandse wet beschermt de consument.
Je mag er van uit gaan én eisen dat een product aan de normaal te stellen eisen (ook de levensduur) voldoet.
Dus een TV die na 3 jaar stuk gaat is voor de verantwoordelijkheid van de leverancier want daar heb jij die gekocht. Die mag dan gaan zaniken bij zijn leverancier, b.v. de groothandel. En die weer bij zijn leverancier, misschien de fabriek.

De wettelijke garantie: recht op goed product

Dus een motor van een auto die het na 65.000 km begeeft is de wettelijke verantwoordelijkheid van jouw leverancier, de dealer! Het enige dat die mag is een pro rata vergoeding geven.
Dus stel dat de motor minimaal 180.000 km mee moet kunnen, dan zou 1/3 van de kosten voor jouw rekening mogen komen.
Sla het onvolprezen internet er maar op na, zou ik zeggen, bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Sterkte!!
 
In de bijlagen staat de coulanceregeling van Pon.
Maximaal 6 jaar oud en 60.000 km.
Ik kom hiervoor niet in aanmerking, auto is 8 jaar oud en 65.000 km (ben 2e eigenaar vanaf 26.000 km).
Ook ben ik vanaf 30.000 km gestopt met onderhoud bij dealer, masr naar een vakgarage gegaan.
Er is voor deze uitvoering ( cava motor) overigens geen officiële terugroepactie voor de distributieketting bekend!
 

Bijlagen

  • Coulanceregeling Pon distributie 1.4TSI.png
    Coulanceregeling Pon distributie 1.4TSI.png
    100,4 KB · Weergaven: 8
  • Motorcodes coulanceregeling Pon.png
    Motorcodes coulanceregeling Pon.png
    106,6 KB · Weergaven: 6
  • Coulanceregeling Pon distributie 1.4TSI.png
    Coulanceregeling Pon distributie 1.4TSI.png
    100,4 KB · Weergaven: 5
  • Motorcodes coulanceregeling Pon.png
    Motorcodes coulanceregeling Pon.png
    106,6 KB · Weergaven: 7

prosier

Forumguru
In de bijlagen staat de coulanceregeling van Pon.
Maximaal 6 jaar oud en 60.000 km.
Ik kom hiervoor niet in aanmerking, auto is 8 jaar oud en 65.000 km (ben 2e eigenaar vanaf 26.000 km).
Ook ben ik vanaf 30.000 km gestopt met onderhoud bij dealer, masr naar een vakgarage gegaan.
Er is voor deze uitvoering ( cava motor) overigens geen officiële terugroepactie voor de distributieketting bekend!

- niks te maken met een coulance regeling, wetgeving en consumentenrecht gaat boven iedere andere regeling
- onderhoud maakt ook niet uit, als deze maar gedaan is (meen ook dat je dit zelf mag doen mits te kunt aantonen dat je volgens het boekje hebt gehandeld)

(dacht ik he)
 

turboturbo

Forumguru
@prosier je hebt ook gelijk, maar de praktijk laat zien dat je als consument een lange adem moet hebben met Pon en dikwijls aan het kortste eind trekt wanneer je je niet naar de voorschriften van Pon hebt geleefd...
 
Bovenaan Onderaan