Koplampsproeiers

Waalko Kramer

Forumguru
Is er ook een mogelijkheid om de koplampsproeiers tijdelijk uit te schakelen via het menu van het Skoda infotainment system.


Ik gebruik vaak de ruitensproeiers om de voorruit schoon te sproeien en dan gaan ook gelijktijdig de sproeiers van de koplampen aan.
De lampen van mijn Fabia gaan automatisch aan!
 

EdK

Forumguru
Ja met daglicht elke dag even één keer sproeien.

En anders als al donker is dan ff je lichtschakelaar op uit zetten en sproeien en daarna weer op auto!
Is nu eenmaal een instelling
Bij yeti had dit een eigen zekering die je er uit kon trekken of de frequentie groter zetten met VCDS.
En anders de toevoerslang (en) afknellen !
 

EdK

Forumguru
Lijkt me wel handig om de lichten in de avond te doven!
NIET

Maar als jij in donker wegrijd en dus nog in parkeervak staat kun je deze actie toch uitvoeren !!??
Ben met je eens dat het niet de meest sjieke oplossing is maar werkt wel.

Met VCDS is volgens mij alleen de frequentie van meesproeien aan te passen, daar die nu meen eens in de 5 keer ramen sproeien weer een keer meesproeit is
Voledig met VCDS uitzetten is/was niet mogelijk volgens mij, maar @Antera zal daar zeker een antwoord op hebben
 

EdK

Forumguru
5liter ruitenwisser vloeistof halen bij de action
Kunt beter de Lidl en Aldi in gaten houden
Die hebben af en toe een 5 liter jerrycan die je nog moet aanlengen
Meen dat de verhouding 1/3 ruitwisser op 2/3 water was, ben je nog goedkoper uit dan bij ACTion
En in die verhouding heb je nog een -20 graden ruitenwisservloeistof
 

Rallye

Forumguru
Overigens gaan de koplampsproeiers van oudsher bij Skoda pas aan als het licht echt aan is en bovendien elke vijfde keer dat je sproeit, c.q. de eerste keer dat je de ruiten sproeit na een start. Dat is niet voor niets: vuil op je koplampen geeft strooilicht dat anderen hindert. Ik zou zeggen: liever iets meer ruitensproeiervloeistof dan anderen hinderen......
 

Antera

Donateur
Koplampen moeten schoon blijven anders krijg je strooilicht dus ja helemaal uit ook niet echt een goede optie
 

Rofffel

Forumguru
Zorgen dat je de auto schoon houd ;)
Heb ze zelf uitgezet aangezien ik de sproeibeurt over de auto echt heel vervelend vond.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ooit 1x koplampsproeiers gehad: op de O2c (2007) vanwege het xenon dimlicht. Gooide wel erg veel water over de auto (en op het vizier van een inhalende motorrijder, die was ook niet blij).

Daarna al bijna 9 jaar niet meer en dat gaat prima, want ik maak regelmatig de ruiten, buitenspiegels en alle lampenglazen schoon, sowieso als de auto natgeregend staat bij vertrek. Daarvoor heb ik 2 maten trekkertjes paraat in het portiervak.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Ik heb ooit 1x koplampsproeiers gehad: op de O2c (2007) vanwege het xenon dimlicht. Gooide wel erg veel water over de auto (en op het vizier van een inhalende motorrijder, die was ook niet blij).

Daarna al bijna 9 jaar niet meer en dat gaat prima, want ik maak regelmatig de ruiten, buitenspiegels en alle lampenglazen schoon, sowieso als de auto natgeregend staat bij vertrek. Daarvoor heb ik 2 maten trekkertjes paraat in het portiervak.


Maar ik heb gewoon h7 dimlicht en geen xenonlampen. Dus ik vraag mij af wat het nut ervan is!
Of is het gewoon een gadget...
 

Atria

Actief lid
Ik had ze op mijn Toledo (rapid) ook, heel irritant, was niet uit te zetten. Net je auto gewassen, even een vlieg van je ruit sproeien en heel je motorkap/voorspatborden onder het schuim:pieker:.
Wat ik deed, was voor het sproeien, even een heel kort tikje tegen de sproeiknop, zodat de wissers gaan bewegen en dan gelijk weer een paar keer sproeien, de koplampsproeiers deden het dan (meestal) niet.
 

EdK

Forumguru
Of de slang opzoeken die naar de sproeiers loopt en deze doorknippen en aan beide zijdeeen einddop zetten.
En als je dan verkoopt er weer een sok tussen zetten zodat hij t weer doet...
 

Witte Yeti

Actief lid
Is er ook een mogelijkheid om de koplampsproeiers tijdelijk uit te schakelen via het menu van het Skoda infotainment system.
Uit schakelen via het menu gaat niet. Ik heb de sproeiers laten uitschakelen via de dealer......gratis service.......en achterlichten laten activeren bij dagrijverlichting.
 
Bovenaan Onderaan