Wel of geen lid blijven van de ANWB icm Skoda Assistance?

De Stip

Forumguru
Ik vraag het me al een tijdje af, vandaar dat ik een beroep op jullie kennis wil doen. Inmiddels ben ik al zo'n 32 jaar lid van de ANWB en heb daar de platinum status. Maar we rijden ook 2 dealer onderhouden auto's (te weten een Skoda Octavia uit 2011 & Peugeot 208 uit 2017) en vanaf week 43 of 44, rijden we een nieuwe Karoq.
Bij dealer onderhouden auto's krijg je in geval van pech, assistentie vanuit de dealer organisatie. Omdat we achter de Skoda regelmatig 'n caravan hebben ben ik tevens lid van de ANWB, omdat ik bang ben dat mijn geval van pech, de caravan op de plaats des onheils moet blijven staan. Maar is dat ook zo en doe ik er verstandig aan om mijn abonnement in december gewoon weer te verlengen?
 

Cordoba

Forumguru
Reken eens uit wat je al die jaren aan de ANWB hebt uitgegeven, en wat het gekost zou hebben om zelf een keer een sleepauto te betalen. Zo'n 25 jaar terug toen ik bij een nieuwe auto die gratis assistence kreeg, heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, en eigenlijk nooit nodig gehad. Een enkele keer was het misschien makkelijk geweest, zoals een keer een nieuwe accu op de fiets gehaald omdat deze net 2 dagen voor ik 'm zou vervangen de geest gaf, maar met wat improviseren kom je een heel eind. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je auto behoorlijk wordt onderhouden, maar dat moet om recht te hebben om ANWB-hulp ook.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lidmaatschap van de ANWB en van de Wegenwacht zijn twee verschillende dingen. Ik ben inmiddels bijna 55 jaar lid van de vereniging, maar heb het WW-lidmaatschap opgezegd sinds we geen tweede auto (Twingo) keer hebben aangezien de Skoda (en nu de Seat) via de mobility service gedekt zijn. Voor de caravan is er een reisverzekering.
 

Jewepe

Forumguru
Met andere woorden, let goed op met wat je wel of niet verzekert. Het ANWB-lidmaatschap levert hele leuke kortingen en services op, bij een reisverzekering kan je je caravan of pechhulp in het buitenland verzekeren, etc.. Let ook goed op m.b.t. de services die de Skoda mobility service biedt: b.v. hoeveel dagen heb je recht op vervangend vervoer. Ik heb ooit een Renault gehad met de Renault mobility service en dat hield in dat mijn auto naar de dichtsbijzijnde dealer werd vervoerd bij pech en ik kon met het openbaar vervoer naar huis. Kortom, even goed uitzoeken en specifieke zaken bekijken.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt helemaal @Jewepe , aan de andere kant als je ziet hoeveel mensen betalen voor een veilig gevoel (bijv. ook door onderhoud bij de veel duurdere dealer te doen om mobiliteitsgarantie te behouden) en hoe weinig ze daadwerkelijk profijt hebben van de gemaakte keuzes. En dan heb ik het nog niet eens over de gevallen dat mensen wel recht op hulp hebben, maar er door allerlei smoezen en misverstanden geen hulp wordt geboden.
 
Laatst bewerkt:

Gigs

Lid
Ook ik had vorig jaar pech met m'n yeti 1.2 tsi van 2010. In ruim vijftig jaar lidmaatschap van de ANWB stonden ze ineens voor m'n neus op een camping in Ouddorp. M'n yeti had die nacht ervoor kuren gekregen, liep op drie poten enz.
Ik belde Reinwoud m'n garage voor dit probleem of ik langs kon komen. Niet doen, was hun antwoord we sturen de mobiliteitssevice, u mag niet verder rijden met dit probleem. Na een uurtje was m'n verbasing groot, de ANWB wegen wacht stondt voor m'n neus. Zij voerde deze opdracht uit. Op m'n vraag, kan ik beter stoppen bij jullie kreeg ik als antwoord dat ik toch wat meer service kreeg als ik lid bleef. Ja, ja, . Ben nog steeds lid maar twijfel wel hoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Skoda mobiliteitsservice huurt inderdaad de Wegenwacht in om problemen op locatie te verhelpen, dat heb ik destijds ook ervaren toen er in de versnellingsbak van de Fabia iets was afgebroken. Op mijn eigen oprit zelfs - bij de ANWB WW kost die woonplaatsservice extra geld...
Daarna werd de auto (met mij erbij) keurig netjes per auto-ambulance afgevoerd naar mijn eigen dealer, waar ik een Golf meekreeg als vervangend vervoer totdat de reparatie klaar was. Ik had al met al echt helemaal niets te klagen.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij huren (vrijwel) alle merken de ANWB in op het moment dat ze niet zelf kunnen reageren. Lang geleden ook met een Opel gehad: vrijdagavond om 6 uur elektrische portierramen die niet meer dicht wilden toen ik thuis kwam. Alle monteurs bij de garage naar huis, maar vanwege koopavond wel een verkoper aanwezig, die via Opel-assistence de ANWB stuurde om het probleem in ieder geval voor het weekend op te lossen.
 

Gigs

Lid
Maar moet je nu wel of geen lid meer zijn van de ANWB wegenwacht dat was de vraag. Ik denk dat ik toch maar lid blijf na al die jaren maakt die paar jaar dat ik nog mag rijden ook geen fluit meer uit....

Groet Leo
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ook ik ben platina-ANWB lid. Maar de Wegenwachtservice heb ik opgezegd.
Maar ik rijd nooit met een aanhanger of caravan.

grtss
 

Okki

Donateur
Al 40 jaar lid van ANWB en Wegenwacht. Ook voor mijn motor (3 keer gebruik van gemaakt) en voor de auto van mn vrouw. Als ik vanaf nu nog moet gaan besparen door het op te zeggen ben ik redelijk laat....dus ik laat het maar zo..
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe vaak ben je al met de caravan afgesleept..?
Moet dat de maatstaf zijn? Mijn huis is ook nog nooit afgebrand. Maar toch... :pardon:

let goed op met wat je wel of niet verzekert.
Let vooral goed op dat je geen dingen dubbel verzekert. Die neiging hebben veel mensen wel. Daarbij hanteer ik als vuistregel dat ik alléén die risico's verzeker die te groot zijn om zelf te dragen, of waarbij ik in geval van een calamiteit de ondersteuning van een alarmcentrale belangrijk genoeg vind om daar (premie)geld aan te besteden.
 

jongetje

Forumguru
Maar moet je nu wel of geen lid meer zijn van de ANWB wegenwacht dat was de vraag. Ik denk dat ik toch maar lid blijf na al die jaren maakt die paar jaar dat ik nog mag rijden ook geen fluit meer uit....

Groet Leo
De vraag is, wie ga je bellen met pech. De wegenwacht of Skoda? Ik denk zelf dat je beter de wegenwacht op kunt zeggen (en dan kun je gewoon lid blijven van de ANWB als je dat wilt). Voor vakanties gebruik je die besparing voor een goede (doorlopende) reis en annuleringsverzekering.
 

Canon-Eye

Forumguru
Anwb heeft zichzelf m.i. behoorlijk uit de markt geprijsd. Ooit was je gewoon WW-lid en dan werd er geholpen, ook als je vrouw of kind toevallig met de auto kwam te staan. Op enig moment heeft een of andere marketeer bedacht dat er meer te verdienen viel door daar aparte aanvullende lidmaatschappen bij te creëren. Dus extra betalen voor partner of kind, of voor een tweede auto. En ook voor service binnen de eigen woonplaats moet je een extra premie betalen.

Bij de mobiliteitsgarantie heb je daar allemaal geen last van. Die stuurt gewoon de WW-bus, ook als je het probleem op je eigen oprit hebt. Dan moet je de auto wel door de dealer laten onderhouden ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Wat mij betreft geen probleem, ik sleutel zelf niet aan de auto en laat er ook geen willekeurige garagist aanzitten - maar ik kom dan ook al vele jaren bij een prima en zeer vertrouwde dealer.
 

Erik_NL

Forumguru
ook ik ben platinalid van de ANWB, met Wegenwachtservice buiten de woonplaats. Mijn eega heeft een partnerlidmaatschap van de Wegenwacht.
De gratis Mobiliteitsservice is dan handig voor als je binnen je eigen woonplaats zou blijven staan.
Het abonnement op de Wegenwacht heeft zich bij ons al lang terugbetaald. Ëén keer onderweg met de Fabia (accu leeg door versleten dynamo) en vijf keer in 15 jaar/150 dkm met de motorfiets gerepatrieerd uit Duitsland (3x kapotte cardanaandrijving, 1x aangereden, laatste keer motor vastgelopen) met telkens een gratis huurauto. Dat tikt aan.
Aan ons Wegenwachtpakket hebben wij inmiddels fietsservice toegevoegd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat lijkt me bovengemiddeld veel pech...
Daar heb ik tot nu toe geen last van gehad (knock-knock!): maar 3x assistentie nodig in de laatste 50-55 jaar, plus een keertje afgesleept door de werkplaats van mijn eigen werkgever toen die nog vond dat ze de bedrijfspersonenauto's ook best in eigen beheer konden onderhouden. Die werden in die tijd nog niet geleast.
Maar een vrachtautowerkplaats bleek toch niet ideaal toegerust voor personenauto's;), dus dat beleid is kort daarna losgelaten...
 
Bovenaan Onderaan