Ratelend geluid gas geven

Rofffel

Forumguru
Ik heb sinds enkele weken een ratelend geluid bij het gasgeven bij mijn 1.6 TDI met DSG7.
Het geluid is te vergelijken met een kogellagertje in een rond blikje dat ronddraait.
Het treed op naarmate ik harder gasgeef, wordt luider naarmate ik meer gas geef en is niet toerenafhankelijk (gaat niet sneller/langzamer naarmate de stand van het gaspedaal)
Daarbij verdwijnt het geluid boven de 2500tp/m.

Ik heb eerder een schokkend gevoel in de auto bemerkt bij stationair draaien (alleen bij 750 tp/m) met warme motor.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 

CDK

Forumguru
Is het een ratel of een roffel? :pieker:
Dat was flauw, sorry :)
Banden zijn gecontroleerd op inrijding of steentjes in het profiel?
 
Laatst bewerkt:

AGTon

Forumguru
Enig idee waar het geluid vandaan komt? Voor, achter ? Ook bij stilstand als jij toeren maakt?
 

Rofffel

Forumguru
Geluid komt niet voor bij stilstand. Echt vanaf gasgeven.
Geluid lijkt vanuit het motorblok te komen maar is vooral binnen goed hoorbaar, eenmaal onder de kap kan ik het geluid niet destilleren.
 

Rofffel

Forumguru
Klepstoters heb ik ook al even over nagedacht maar is volgens mij wel toerenafhankelijk en gaan niet harder tikken bij hogere toeren. Dat zou bij klepstoters wel moeten gebeuren.
 

AGTon

Forumguru
Geluid komt niet voor bij stilstand. Echt vanaf gasgeven.
Geluid lijkt vanuit het motorblok te komen maar is vooral binnen goed hoorbaar, eenmaal onder de kap kan ik het geluid niet destilleren.

Ik doelde op de situatie dat jij stil staat en gas geeft (niet in de versnelling zetten natuurlijk :) ).

Ik denk, met mijn gebrekkige kennis, aan twee oorzaken. 1: een leiding die ergens tegen aan loopt en door trillingen geluid maakt. 2: een verstuiver gaat binnenkort de geest geven.

Al een afspraak bij de garage gemaakt?
 

basnoorda

Nieuw lid
Ik heb het zelfde als Rofffel. Ik ben net gisteren naar de garage geweest werd steeds erger. Ze vertelde mij dat de verstuivers opnieuw moeten worden in geleerd. Komt veel voor bij de 1.6 tdi zelfs als ze vanaf de trailer rijden vanuit de fabriek. De auto krijg zoals de monteur zij teveel diesel ingespoten. Begin oktober moet hij voor een beurt heen en nemen het probleem mee.
 

AGTon

Forumguru
Ik heb het zelfde als Rofffel. Ik ben net gisteren naar de garage geweest werd steeds erger. Ze vertelde mij dat de verstuivers opnieuw moeten worden in geleerd. Komt veel voor bij de 1.6 tdi zelfs als ze vanaf de trailer rijden vanuit de fabriek. De auto krijg zoals de monteur zij teveel diesel ingespoten. Begin oktober moet hij voor een beurt heen en nemen het probleem mee.

Nu heb ik er geen verstand van, behalve dat een maand geleden bij mij een verstuiver de geest gaf (1.2 tdi), maar is het wel verstandig om zo lang door te snorren met een verstuiver die niet optimaal presteert? Helemaal gezien de gevolgen.
 

Rofffel

Forumguru
Ik ben eergisteren bij de dealer geweest en waarschijnlijk is het een poulie aan de distributieriem die ratelt.
Het schokken in de auto ligt 99% zeker aan het vliegwiel die onder coulance vervangen gaat worden.
 
Bovenaan Onderaan