Leon 1.4 act fr / focus / ociii 2e hands

erikkie

Senior Member
hoi

Na o.a. een lease Octavia combi iii (1.4ebl uit 2013) moet ik nu privé een auto aanschaffen wegens veranderen werkgever.

Ik wil eigenlijk niet weer een Octavia... want ik krijg er geen gevonden met de specs die ik had en keer wat anders is ook wel leuk....

Heeft iemand ervaringen met de Leon st fr 1.4 150 pk act (handgeschakeld)? Zijn er nog technische problemen van deze motor bekend of zijn deze bullitproof ??? Of eventuele andere kwaaltjes van de Leon 5f? (Panoramadak?)

Andere optie zou een focus st line zijn, die ziin wat goedkoper, maar ook weer wat kleiner qua kofferbak.....(nieuwe model vind ik nog wat te duur)

Iemand hier nog tips?

Alvast bedankt:)
 

ertromp

Forumguru
Probleemloos zo'n Seat :D

Ik rijd zelf een 1.4 ACT uit 2015. Motorisch kennen ze geen problemen.
Ik doe het onderhoud zelf en rijd ca 15K per jaar en tussen de beurten door geen olie bijvullen
Heb zelf een hatchback full options van de alcantara sportstoelen tot lane assist en een panoramadak en direct chassis control.
Heb tot zover 1x de kanalen van het dak gereinigd en geleiderails gesmeerd en verder geen lekkages of zo. Panoramadak in een ST is wel anders.
2013/2014 Leons kunnen problemen hebben met condens in de achterlichten dus daar op letten
Een FR heeft een 15mm verlaagd onderstel en stuurt snaarstrak
Mijn vorige auto een O2FL had Xenon maar ik zelf vind de led koplampen weer een hele vooruitgang.
Wel heb ik een led achteruitlamp geplaatst want die is echt onvoldoende het standaard gloeilampje
De 6 versnellingsbak schakelt probleemloos
Wel heb ik een set spacers geplaatst achter de wielen zodat deze mooier uitkomen in de wielkasten.
 

EdZ

Donateur
Inmiddels heb ik ruim een jaar mijn 2015 Leon ST, weliswaar met een 1.2. Tot op heden erg tevreden. Stil, ruim, zuinig (de 1.2 motor in ieder geval). Twee kritiekpuntjes: achterbank had wat hoger mogen zijn en ook dit VAG-model heeft wel eens wat gekraak in de rubbers van de wielophanging. Verder altijd blij als ik weer in kan stappen...
 

erikkie

Senior Member
Bedankt voor de reacties:)

Blij dat jullie positieve ervaringen hebben.

Xenon in Octavia hebben ze paar keer vervangen. Dushopelijk is die led beter.

Hoe kun je zien of er lane assist op zit en dat dynamic chassis control?
 

ertromp

Forumguru
Kijken of de auto een camera heeft bij de voorruit
En onder de auto achter kijken of de dempers een stuk elektronica hebben
En natuurlijk of eea in te stellen is op het systeem in de auto
Bijvb chassis control via de rijprofielen knop
 

sitechris

Donateur
Qua rijden zijn de Focus en Leon duidelijk fijner dan de Octavia. De stoelen in de Leon FR zitten ook stuk beter dan die in de Octavia. De Octavia wint het qua ruimte maar moet verder in alle onderdelen het onderspit delven. De Focus van die generatie stuurt fantastisch maar interieur is wel heel erg plastic fantastic. Ik zou voor de Leon kiezen.
 

BramVRS

Forumguru
Heb zelf een 2015 Leon ST FR gehad met 150pk en DSG. Het is een super auto om mee te rijden, maar ik heb er wel wat problemen mee gehad. Bij 8.000 km is mijn DSG compleet vervangen en bij 20.000 de DSG hendel. Die gaf een bepaalde storting die ik inmiddels ook op dit forum ben tegen gekomen. Zal dus een algemeen VAG dingetje zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik mijn Octavia uit 2018 beter afgewerkt vind. Het voelt iets minder plastic en wat degelijker aan. Wat betreft de ruimte is de Octavia ook merkbaar groter, zowel achterin als de kofferbak.

Tot slot is het navigatiesysteem in de Octavia een verademing. Het systeem in de Leon was zo traag als....Vul zelf maar in :)

Persoonlijk zou ik niet meer willen ruilen.
 

erikkie

Senior Member
Daarom ga ik voor een handbak....
Trage navi vind ik niet zo’n ramp. Ik rijd hem privé en ik gebruik navigatie niet echt heel veel....
Bedankt voor alle info. Proefrit staat gepland ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Ook ik zou direct voor de Leon gaan. Heb jarenlang de ST 1.4ACT gereden: een feest. Het panoramadak is heerlijk en heeft me nooit problemen opgeleverd.
 

Michelv.

Forumguru
En wat vinden jullie dan van de Navi die in een leon zit t.o.v. de Columbus in de octavia? ik vind dit een afknapper als ik ze zo zie op foto's en schijnt ook redelijk traag te zijn als ik het zo her en der lees.
 
Even vanuit VW gezien zijn er 2 systemen. De discovery media (amundsen) en de discovery pro (columbus) de laatst genoemde is de variant met het grotere scherm en is aanzienlijk sneller.

Neem aan dat beide systemen ook bij seat leverbaar zijn..

Anders even navragen (op het redelijk dode) seat online forum.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wat vinden jullie dan van de Navi die in een leon zit t.o.v. de Columbus in de octavia? ik vind dit een afknapper als ik ze zo zie op foto's en schijnt ook redelijk traag te zijn als ik het zo her en der lees.
In mijn LeonST van 2017/07 zit, naar ik vermoed, het Navi System (of Media System?) Plus. Het "Instruktieboek" (zo heet het echt) noemt beide op de cover. Ik heb geen idee met welk VW- of Skoda-systeem dit overeenkomt: Columbus, Amundsen of Amundsen+, gooi maar in m'n pet.

Het ziet er zo uit - het menuscherm:
20190905_Seat-Mediasystem-1285.jpg
Gelukkig 3 fysieke knoppen links, waarvan ik doorgaans overigens alleen de bovenste gebruik Aanstaat-ie altijd, volume regel ik vanaf het stuur en "Full Link" (middelste knop) gebruik ik ook nooit. Telefoon verbindt met Bluetooth en da's voor mij voldoende.

Navigatiescherm:
20190905_Seat-Mediasystem-1286.jpg
En nee, dit werkt zeker niet traag. Desondanks gebruik ik standaard een Tomtom aangezien die veel beter uptodate gehouden wordt (4x per jaar een verse kaart) en ook de actuele gps-snelheid laat zien. Deze navi staat alleen tijdens lagere ritten wel eens voor t.b.v. mijn echtgenote, kan ze zien waar we ongeveer zitten.

Mijn standaarduitzicht:
20190905_Seat-Mediasystem-1284.jpg
En met prima geluid, wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Als ik het goed heb is dit een Navi Plus, vergelijkbaar met de Columbus.
Deze had mijn buurman ook in zijn Leon en daar heb ik dezelfde kaarten op gezet als onze Columbus.
De Navi is in elk geval de Amundsen van Skoda en de Navi Plus is de Columbus van Skoda.

Please follow these steps to check your SEAT Leon Navigation System: Press the “NAV” Button > Confirm the “Setup” > “Version information” selection on the display.

Check the first text line in "Version information". If the first three digits are 6P0, your system version is the "Navi System - 6P0". If not, your system is the "Navi System Plus".
 

erikkie

Senior Member
ik had in ocii een amundsen met kaart op SD kaartje, in OcIII een Columbus met hdd. Die was wel sneller....

Navigatie vind ik verder alles behalve doorslaggevend, heb liever dat er fatsoenlijk geluid uit de speakers komt. We kunnen altijd nog telefoon als backup gebruiken voor navigatie :)
Bedankt voor de info weer! (seat forum gebeurt niet veel geloof ik.....?)
 
Redelijk dood...? Hoe lang ben je er al niet geweest? In de afgelopen vijf jaar dat ik er actief ben, is het alles behalve dood. Kennis en activiteit genoeg - alleen een veel hoger petjes-gehalte :D
In de tijd van mijn Toledo was er maar weinig leven op dat forum..
En nu spiek ik even; oktober 2018 is de laatste reactie in het Toledo KG type gedeelte..
Andere delen misschien wat drukker bezocht maar er zitten ook de helft minder leden dan hier..
 
Bovenaan Onderaan