Brandend airbag-lampje.

SteGo

Donateur
Gisteren zag ik dat er een airbaglampje ging branden in de Citigo. Aanvankelijk heb ik een paar keer geprobeerd de auto uit te zetten en weer opnieuw te starten in de hoop dat het weg bleef, maar dat is niet het geval.

IMG_20190818_150944.jpg

Ik heb vervolgens geprobeerd om met zo'n OBD-scanner (Carista) de code uit te lezen, maar met de Torque-app lukt het niet en met de Carista-app kan ik alleen zien dat er een code is in het airbagsysteem, niet de betreffende foutcode. Dit is omdat ik geen abonnement heb gekocht, en dat ben ik ook niet van plan omdat ik uit ervaring weet dat de Carista-app lang niet alle foutcodes in de auto kan scannen.

Natuurlijk ga ik morgen even naar de garage om met professionele apparatuur eens te kijken wat voor foutcode er in het systeem staat, maar desondanks heb ik zelf even na zitten denken of ik wellicht zelf deze foutcode veroorzaakt kan hebben. Ik heb alleen niet genoeg technisch verstand van foutcodes bij VAG-auto's om te kunnen beoordelen of de 'mogelijke oorzaak' die ikzelf in gedachten ook daadwerkelijk een brandend airbaglampje kan veroorzaken.

Wellicht dat iemand hier er iets meer verstand van heeft. ;)

Het zit namelijk zo; ik heb dit weekend de radio even uit de auto gehaald ivm de wens binnenkort een andere radio te plaatsen en ik eens even wou kijken hoe alles in elkaar zit. Bij het verwijderen van de radio moest ik alleen wel eerst o.a. het 'passenger airbag' lampje even loshalen. Dit is enkel een lampje, geen knopje. De schakelaar om de airbag daadwerkelijk in- en uit te schakelen zit bij het bijrijdersportier. En die doet het ook nog gewoon, het lampje gaat netjes branden wanneer ik de airbag uitschakel.

Zou het loshalen van dit lampje wellicht de oorzaak van de storing kunnen zijn? Ik had niet van tevoren de accu losgekoppeld aangezien ik elders had gelezen dat bij een Citigo met start-stop je bij het opnieuw aansluiten van de accu die eerst weer opnieuw moet inleren, en dat kan ik thuis niet. Voordat ik het lampje los heb gekoppeld brandde het storingslampje nog niet.

IMG_20190818_150951.jpg

Bij m'n vorige auto's heb ik ook vaak zat het dashboard uit elkaar gehaald inclusief airbaglampjes, zelfs zonder de accu los te koppelen, maar in ik heb toen nooit airbag-storingen gehad. Maar als blijkt dat dit dus inderdaad het probleem veroorzaakt moet ik volgende keer even iets anders te werk gaan.
 

Yeti2015

Forumguru
Als je het contact aan hebt en dat airbag lampje was los gekoppeld dan komt de storing daardoor.
Even laten resetten bij de dealer of bij iemand die VCDS heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Heb je de auto ook op contact gehad tijdens 'voorbereidende werkzaamheden'? Dan zou daar wel eens het probleem kunnen zitten. Ik zou even kijken of er een forumlid in de buurt is die je kan helpen met de foutcode, want mogelijk dat je na de radio-wissel opnieuw het probleem hebt, en ik las juist een paar dagen terug van een dealer die voor het uitlezen alleen het minimumbedrag van 45 euro vraagt.

Wat de accu betreft: inderdaad auto's met start/stop moet je bij accuwissel deze opnieuw inleren, bij alleen loshalen is dit volgens mij niet nodig omdat de accu nog identiek is, en ook de conditie van de accu zal niet veranderd zijn.
 

SteGo

Donateur
Als je het contact aan hebt en dat airbag lampje was los gekoppeld dan komt de storing daardoor.
Even laten resetten bij de dealer of bij iemand die VCDS heeft.

Moet dat resetten perse bij de dealer of bij iemand die VCDS heeft? Ik geloof dat m'n vaste garage gewoon zo'n computer heeft met 'Bosch ESI[tronic]2.0' erop, of kun je daarmee geen foutcodes in een Skoda resetten?


Heb je de auto ook op contact gehad tijdens 'voorbereidende werkzaamheden'? Dan zou daar wel eens het probleem kunnen zitten. Ik zou even kijken of er een forumlid in de buurt is die je kan helpen met de foutcode, want mogelijk dat je na de radio-wissel opnieuw het probleem hebt, en ik las juist een paar dagen terug van een dealer die voor het uitlezen alleen het minimumbedrag van 45 euro vraagt.
Ik weet het niet 100% zeker, maar het zou inderdaad goed kunnen zijn dat ik inderdaad even de auto op contact heb gezet na het opnieuw inpluggen van de radio om te zien of alles weer correct werkte. Had ik achteraf gezien dus niet moeten doen. :cry:
 

aiva tco adoks

Forumguru
Zou ook een optie kunnen zijn

Vervang de schakelaar waarmee je de airbag van de passagier uitschakelt

Gaan vaak stuk bij de up/citigo/mi.
Geen 2e hands doen gewoon nieuw.
 

Antera

Donateur
@SteGo VCDs kan resetten simpel. Als de garage de juiste kast heeft om te resetten kan het ook daarmee. Wel moet de storing dan gemaakt zijn.

Als je gaat sleutelen altijd accu los en daarna contact aan. dan lekker sleutelen. Dan contact uit. Accu erop en contact weer aan.
 

SteGo

Donateur
Bedankt voor de tip aiva tco adoks. :thumbsup:
Mocht ik nog eens problemen hebben met een brandend airbaglampje zonder dat ik zelf ergens aan heb lopen knutselen dan zit die schakelaar in het verdachtenbankje.

Vanmiddag heb ik bij m'n vaste garage even de Bosch uitleesapparatuur mogen gebruiken om te proberen de airbagcode uit te lezen en te resetten. En het niet aangesloten lampje bleek inderdaad de schuldige te zijn. De code liet zich daarna eenvoudig wissen.

IMG_20190819_162612.jpg

Bedankt voor het meedenken allen!

De volgende keer dat ik dit lampje weer los moet halen weet ik in ieder geval dat ik de auto niet op contact moet zetten voordat alles weer ingeplugd is. :D Of ik haal het printplaatje gewoon even los uit het huisje zodat ik de stekker uberhaupt niet hoef los te halen. Het was me al opgevallen dat dat heel makkelijk kan.
 

SteGo

Donateur
@SteGo
Als je gaat sleutelen altijd accu los en daarna contact aan. dan lekker sleutelen. Dan contact uit. Accu erop en contact weer aan.

Dat had ik dus niet gedaan omdat ik bang was dat ik daarna de auto niet meer zou kunnen starten ivm inleren van de accu bij start/stop auto's. ;) En aangezien ik geen ANWB-lid ben zou het een duur grapje worden als er een pechhulp langs zou moeten komen. Maar als ik de reactie van Cordoba zo lees zou het waarschijnlijk toch gewoon probleemloos moeten kunnen om de accu los te koppelen.
 

EdK

Forumguru
En aangezien ik geen ANWB-lid ben zou het een duur grapje worden als er een pechhulp langs zou moeten komen.
Zit het niet toevallig in je verzekering meegenomen ?
Ik kan bv 2x per jaar daar gebruik van maken ( nog nooit hoeven te gebruiken )
 

SteGo

Donateur
Zit het niet toevallig in je verzekering meegenomen ?
Ik kan bv 2x per jaar daar gebruik van maken ( nog nooit hoeven te gebruiken )

Pechhulp is bij Univé een aparte module, die heb ik bewust niet gekozen. In het verleden ben ik wel jaren lang ANWB-lid geweest, totdat ik een auto kocht waar ik gratis pechhulp bij kreeg. Maar ik heb nog nooit pechhulp nodig gehad, bandje wisselen doe ik uiteraard zelf, en zelfs dat heb ik met een eigen auto in al die jaren nog maar 1 keer gehad.

Ik heb ook nog een poosje Vakgarage Pechhulp gehad, maar die hebben geloof ik in de algemene voorwaarden staan dat pech door eigen schuld (m.u.v. sleutels in de auto laten liggen) niet onder de dekking valt. Dus problemen door geknutsel aan de auto .... vergeet het maar. :tongue:
 

lovely305

Forumguru
Die van mij is ook gesneuveld. Er werd door de dealer aangeraden een nieuwe schakelaar te plaatsen, maar ze konden hem er niet op afkeuren, dus ik heb het zo gelaten. Schakelaar laten vervangen was rond de 80 euro.
 
Bovenaan Onderaan