Remvloeistof vernieuwen

Remvloeistof moet vernieuwd worden, eerst na 3 j. en vervolgens elke 2 jaar. Reden eventuele wateropslorping.

Nu bestaan er eenvoudige meters die de remvloeistof ontleden op vocht.Groene aanduiding= optimaal.
Geel= waarschuwing, houdt uw vloeistof in de gaten en Rood =GEVAAR dus remvloeistof vernieuwen.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de mogelijke nadelen ?
 
D

Deleted member 26486

Ik zou geen nadeel weten, ik overweeg ook zo’n tester te halen want ik heb altijd sterk m’n twijfels bij dat verversen door de garage; trekken ze enkel het reservoir leeg en vullen dat bij of wordt echt alle vloeistof vervangen? Ik hou de controle nu eenmaal graag zelf.

Het is natuurlijk een eenvoudige test (%water in de remvloeistof) dus volstaat zo’n bol.com tester van een tientje of is het verstandiger iets meer te investeren in een duurdere meter?
 
D

Deleted member 26486

Simpele tip : als je de dealer niet vertrouwt moet je je auto (en je centen) er ook niet achterlaten...
Regelmatig ook gedaan, en helaas van tijd tot tijd nodig als je merkt dat er weer verloop is of een nieuwe vestigingsmanager.. Ik ben erg achterdochtig (geworden) en controleer veel zaken ma de uitgevoerde werkzaamheden, maar van te voren foto van oliefilter etc
 
Laat dat eventuele maar achterwegen. Want het is zo. Hier even een korte cursus;

DOT 3/4 of DOT 5.1 remvloeistof is hygroscopisch. Dat houd in dat de vloeistof vocht, water, aantrekt/absorbeert vanaf het moment dat de container geopend word. Rubber afsluitingen (van bijv het remvloeistof reservoir) en rubber leidingwerk is enigszins poreus. Hierdoor zal vocht opgenomen worden. Dat is ook de reden dat remvloeistof niet bewaard kan worden voor later gebruik wanneer de container geopend is. Het opgenomen vocht in de vloeistof verlaagd het kookpunt van de remvloeistof. Wanneer er een teveel percentage aan vocht is opgenomen en men de remmen zwaar zou belasten kan het voorkomen dat het vocht in de vloeistof begint te koken. Kookpunt van water is immers 100 graden en dan zal er gasvorming ontstaan.

Remvloeistof of water (of elke andere vloeistof eigenlijk) is niet samendrukbaar. Dus als je op je rempedaal trapt oefent de hoofdremcilinder druk uit op het remsysteem. Wanneer er gasvorming ontstaat is het gas wél samendrukbaar en hierdoor ontstaat een sponsige remdruk (dus ook wanneer bij service van het remsysteem de boel niet goed met onderdruk ontlucht wordt) en in het uiterste geval gewoon geen remdruk.

Remvloeistof word altijd gespecificeerd met een droog en met een nat kookpunt. Niet te verwarren bij welke temperatuur de remvloeistof gaat verdampen en droog kookt, heeft er niets mee te maken; het droge kookpunt is de temperatuur wanneer er gasvorming zal optreden in het remsysteem bij nieuwe remvloeistof. Is de remvloeistof al wat ouder en heeft het vocht opgenomen dan word er gesproken over een nat kookpunt. Dit natte kookpunt is de temperatuur wanneer er gasvorming optreed bij een vochtopname van ongeveer 3%. 1% vocht staat ongeveer gelijk aan een 25 graden lager kookpunt. Vaak zie je dus in de specificaties zo’n 75 graden verschil tussen het droog en nat kookpunt.

Los van het feit dat je kookpunt wordt verlaagd is het vocht in de remvloeistof uiteraard ook corrosief. De zuiger in de hoofdremcilinder is veelal van staal gemaakt net als vaste leidingen en de zuigers in de remklauwen.



Nou over de testers: die geven eigenlijk nooit een juiste uitslag. Dit komt op de manier hoe ze werken.
Die testers zijn eigenlijk niks meer dan het meten van een bepaalde geleiding/weerstand, door dit te berekenen gaat er een bepaald lampje branden welke dan aangeeft of de vloeistof een laag of hoog kookpunt heeft of hoeveel procent vocht het zou bevatten. Remvloeistof is een slechte geleider en water is dat uiteraard wel. De contactpunten op zo’n tester zitten vlak naast elkaar. Hoe meer vocht in de vloeistof, hoe makkelijker de geleiding kan plaatsvinden van de ene terminal naar de andere. Echter; de ene remvloeistof is de andere niet. Zo is er DOT 3, DOT 4 (welke het meest gebruikt wordt) en DOT 5.1. Op een zijspoor is er ook nog DOT 5, maar die is op basis van silicone en dat mag nóóit gebruikt worden in een systeem waar DOT 3/4 of 5.1 is voorgeschreven, dat gaat problemen opleveren en dat zal uiteindelijk een dure reparatie (lees vervanging complete remsysteem) worden. DOT 3/4/5.1 is namelijk op basis van glycol. DOT 3 is het minst hygroscopisch en DOT 5.1 het meest. Voordeel van DOT 5.1 is het hogere kookpunt maar het zal vaker moeten worden vervangen dan bijvoorbeeld een DOT 3. Maar deze info even terzijde.

De richtlijnen voor het natte en droge kookpunt verschilt per type DOT.
En dan is er nog onderling verschil in dezelfde types DOT vloeistof tussen de ene fabrikant en de ander.
Zo zul je zien dat een fabrikant wel tig types DOT 4 remvloeistof heeft met variaties aan kookpunten. Er zijn bijvoorbeeld “high performance” DOT 4 remvloeistoffen welke een basis DOT 5.1 kunnen overtreffen.
Dus je kunt met zo’n simpele geleider tester nooit juist bepalen wat de geleiding is omdat de eigenschappen van de remvloeistoffen onderling verschillen.

De enige juiste manier om te bepalen wat het kookpunt is is door het daadwerkelijk te verhitten en de temperatuur te meten. Maar dat soort apparatuur is vanwege de prijs niet weggelegd voor de reguliere consument. De goedkoopste (en hoe betrouwbaar is die dan?) die ik even snel kon vinden op Aliexpress is 100 dollar.

Remvloeistof is goedkoop, reguliere DOT 4 kost nog geen 9 euro een liter. Voor de garage is het interessant om juist de vloeistof te vervangen (arbeid = inkomsten) en het meten van de vloeistof (hopelijk op basis van kookpunt) levert niks op als deze nog goed zou zijn. Vervangen levert immers wel geld op en dan weet je zeker dat het resultaat er ook is. Dus waarom investeren in zo’n duur (fatsoenlijk) meet apparaat?


Korte samenvatting;
Voorschrift remvloeistof vervangen is elke 2 jaar. Met reden.
Wanneer je je hier aan houd zullen er geen problemen optreden in het remsysteem.
De garage zal altijd doormiddel van een onderdruk systeem het complete remsysteem doorspoelen en ontluchten te beginnen bij het wiel welke het verste weg zit van de remcilinder. Alleen het vervangen van de vloeistof in het reservoir zou echt te dom voor woorden zijn en ik kan mij niet voorstellen dat een garage zó te werk zou gaan.
Of het moet een gigantische beunhaas zijn die z’n vak niet verstaat.

Die testers kun je mooi laten liggen of koop er 1 die daadwerkelijk de vloeistof verhit tot het kookpunt.
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 26486

@Disaster-Master bedankt voor de uitstekende toelichting van wat de diverse termen en voorwaarden in de praktijk inhouden en de toelichting op het nut van de low budget testapparatuur! :bloemen:

Voor mij is het duidelijk: ik koop geen tester, maar zal mijn garagist helpen herinneren aan 2-jaarlijkse verversing en ik hoef me zo te lezen geen zorgen te maken om geflest te worden door een werkplaats waar met zorg gewerkt wordt.
 
Bovenaan Onderaan