SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Ik vermoed dat hij dat wel zal proberen, maar ik vraag me toch af of je dezelfde prestaties zult kunnen bereiken als met h-gas. Het lijkt me makkelijker om een motor die h-gas gevoerd krijgt te laten presteren als een motor die l-gas krijgt dan andersom.
 

SteGo

Donateur
Ik keek even vreemd op toen tijdens het rijden het waarschuwingslampje ging branden maar realiseerde me al snel; 'Daar heb ik er nog 1 van!, deze kan ik nog wel vele maanden negeren als dat wil'. :D
IMG_20190722_064638.jpg
Desondanks binnenkort maar eens even wat verse benzine in de tank gooien, ik heb een hekel aan brandende waarschuwingslampjes. :jaja:
 

turboturbo

Forumguru
He, heeft de benzinetank geen naaldje? Of ‘flipt’ die vanzelf naar de andere kant van de schaal als je overschakelt op benzine?
 

SteGo

Donateur
De naald flipt bij de Citigo en z'n neefjes inderdaad vanzelf over naar de benzinekant. ;) Geen dubbele meters zoals in sommige andere VAG-CNG auto's. In de praktijk gebeurd het eigenlijk alleen bij het compleet leegrijden van de CNG-tanks of na het tanken van CNG, dan loopt hij ook heel eventjes op benzine.
brandstoflampjes.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Zelfs 2x ‘tanken’ icoontjes :geek:
Leuk. Nogmaals mooi geïntegreerd zo (itt achteraf geplaatste kastjes met led indicatoren oid)
 

SteGo

Donateur
Ik heb de benzinetank vandaag maar even volgegooid, het waarschuwingslampje heeft lang genoeg gebrand. :D

Er zat 9977km tussen deze en de vorige tankbeurt in, dat geeft een gemiddeld benzineverbruik van 0,07L/100km. En dan heb ik eigenlijk zelfs nog relatief veel op benzine gereden omdat ik ten tijde van de keuring van de CNG-tanks die gastanks leeg moest rijden en zodoende onderweg naar de keuring een heel stuk op benzine heb gereden. Eens zien hoe ver ik kom met de nu volle tank benzine .. de volgende keer benzine tanken ergens maart volgend jaar??? :deuk:

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1008219.html
 

turboturbo

Forumguru
Ha dat is wel extreem weinig ja. Zou je niet juist overwegen maximaal halfvol te tanken om te voorkomen dat de benzine te oud wordt? En nog een reden, je sleept die klotsende massa maar met je mee voortdurend. Scheelt misschien ook in je verbruik? :)
 

SteGo

Donateur
Om te voorkomen dat benzine te oud wordt tank ik Shell V-Power, ik had ergens gelezen dat die 'Premium-benzines' langer goed blijven dan gewone Euro95. De overweging om half vol te tanken is een interessante maar stuit op een paar probleempjes; Alleen als je compleet voltankt kun je het verbruik goed bijhouden en ik kan vanaf de tankzuil niet zien wanneer hij half vol zit. Daarnaast is het benzinetankje maar ongeveer 10 liter groot en zit je bij een halve tank al bijna in het rode deel van de tankmeter en dan zou je dus eigenlijk maar 1 of 2 liter hoeven tanken en met zo'n hoeveelheid nieuwe benzine kun je de achterbleven benzine in de tank natuurlijk niet echt goed een oppepper geven.
Gisteren heb ik bijna 7 liter getankt en daarmee geef je de resterende 3 liter in de tank natuurlijk wel een oppepper.

Theoretisch zou het natuurlijk iets moeten schelen in verbruik wanneer ik minder de benzine in de tank heb zitten, maar in dat geval kan ik denk ik beter beginnen met het verwijderen van de dubbele laadvloer, reservewiel, en andere spullen uit de kofferbak. ;) En ik zou wellicht zelf ook nog een paar kilootjes kunnen zien kwijt te raken. :deuk:

Bij de aanschaf van nieuwe velgen en banden heb ik wel degelijk gedacht aan de gevolgen voor het verbruik. De winterbanden hebben maat 165/70R14 terwijl de nieuwe sloffen een stuk breder zijn met 185/55R15, dat heeft gevolgen voor het verbruik maar qua looks vond ik de 15 inch velgen net wat beter tot z'n recht komen met een wat bredere band (daarnaast weet ik niet of een 165'er uberhaupt wel past op de door mij uitgekozen velgen). Het marginaal hogere brandstofverbruik neem ik daarbij op de koop toe. Als ik even uitga van de gegevens die Spritmonitor oplevert zou ik nu ik met bredere banden rondrijd €0,07 per 100km extra kwijt zijn aan CNG. Dat zou op jaarbasis neerkomen op ongeveer €16,-.
 

turboturbo

Forumguru
Helder! Ik was even vergeten dat volle tank slechts 10 liter is. Dus ben ik inderdaad met je eens dat die 5 liter (en dus 5 kilo) nu ook niet veel uit maakt qua gewicht. Het klopt dat euro 98 benzine of beter minder snel verouderd. Dus daar doe je idd goed aan. En de meerprijs tov euro 95 is voor jou een centenkwestie natuurlijk :)
 

Rofffel

Forumguru
Geinig zo'n CNG! Let wel op dat je V-power niet gaat vergelijken met een hoger octaangehalte.
V-Power zit net iets meer octaan in als in 95 maar lang niet als in 98. Dus voor behoud is 98 zeker beter.
 

SteGo

Donateur
Met die octaangetallen houd ik me nooit zo bezig, volgens het stickertje mag er Euro95 in de Citigo, maar puur omdat de premium V-Power98 (en soortgelijke benzines) langer goed blijft tank ik het. Maakt mij niet uit of m'n benzine nu een octaangetal van 95 of 98 heeft. ;)

In een filmpje van Auto Motor und Sport wordt verteld over het octaangetal van CNG, dat ligt boven de 120, tot zelfs wel 140. Al heb je daar in de praktijk dan weer weinig aan aangezien de motor zo is afgesteld dat hij niet het optimale uit dat hogere octaangetal kan halen omdat hij nou eenmaal ook fatsoenlijk op benzine moet kunnen lopen.
 

Johnnyvr6

Forumguru
Shell moest hier in nederland het 95 noemen omdat wij geen andere standaard hebben dan 95 of 98 en tegenwoordig 102 van firezone.
Ze hebben dit een aantal jaar geleden aangepast naar 98

In duitsland is v-power 100 en in engeland 99 meen ik waarom hier verschil in zit geen idee.

En nu maar weer back on topic.
 

SteGo

Donateur
Ik trok vorige week de pijlstok uit de motor en kwam tot een conclusie;
IMG_20190808_192202.jpg

Ik heb een van deze nodig. :D

Dat is lang geleden, de voorgaande Japanners konden zonder bijvullen de volgend beurt halen (ook 15.000km interval), maar de Citigo gaat het net niet redden. Jammer genoeg was het flaconnetje dat ik nog ongeopend in de berging heb staan de verkeerde viscositeit. Tjah, die Japannertjes vonden zowel benzine als motorolie vies, ze gebruikten van allebei zeer weinig. ;)

Niet dat het nou een schande is dat er een beetje olie bijgevuld moet worden, ik verwacht maximaal 1 liter nodig te hebben tussen de onderhoudsbeurten, maaaarrrr het kan dus beter. :D

Een collega die we al vaak geplaagd hebben met de oliedorst van de TFSI in zijn Audi kon het uiteraard niet laten om mij nu officieel te verwelkomen bij het VAG-genootschap. Nu is hij in ieder geval niet meer de enige die olie hoeft bij te vullen. Al is de oliedorst van de Citigo beduidend geringer. :maakmegek:
 

SteGo

Donateur
Zo langzamerhand ga ik een nieuw projectje beginnen. Ik had het al langer in gedachten maar twijfelde sterk óf en zoja, wát ik zou gaan doen.

Het betreft de radio in de Citigo. Dit is een 'Funky' met DAB+. De radio vind ik heel mooi passen in het interieur maar ik heb problemen met DAB+ ontvangst. In praktijk komt het er op neer dat ik DAB eigenlijk nooit gebruik en de radio altijd op FM heb staan. Voor vele mensen waarschijnlijk geen probleem, maar mij ergert het .... "Er zit DAB+ op, en het werkt niet! :mad:"

Op internet al veel gelezen over mogelijke oorzaken en je komt dan toch wel erg vaak uit bij problemen in de antennevoet, al heb ik ook wel gelezen over gevallen waarbij een nieuwe antennevoet ook maar weinig soelaas gaf.

Anyway, ik ben maar eens begonnen bij het begin; zitten alle stekkers wel goed ingeplugd? Daarvoor had ik een setje radio-verwijderingssleutels nodig, ik had geprobeerd ze bij de dealer te kopen maar daar mocht ik ze alleen ter plekke even lenen. Ze verkochten ze niet. Noujah, dan maar even online een setje gekocht, aangezien zo'n uitgebreide set niet heel veel duurder is dan 2 losse sleutels die maar gekozen, wie weet handig voor toekomstige auto's.

2019-08-17 10_58_38-bol.com _ vidaXL - Autoradio verwijderingsset 20-delig 210126.png

En uiteindelijk was ik zelf bij de Citigo al blij met deze set want op de meeste websites zie je dat je de groen omcirkelde sleutels nodig hebt (die liet de dealer me ook zien), maar ik kreeg de radio echt met geen mogelijkheid los. Een beetje gefrustreerd ging ik weer eens even kijken op YouTube en daar vond ik een filmpje waarbij iemand de rood omcirkelde sleutels gebruikte om de radio te verwijderen, met deze variant lukte het wel. :jaja:

Radio eruit gehaald; alles zat goed ingeplugd. Alles even losgehaald en opnieuw ingeplugd. Radio getest ... geen verbetering. Alles weer teruggeplaatst en verder gegaan bij de dakhemel. Eerst de C-stijl bekleding losgehaald en daar de stekkers van de antennevoet bekeken. Ook daar niks bijzonders. De boel even losgehaald en weer in elkaar geklikt. Ook verder geen bijzonderheden te zien bij de antennevoet, geen corrosie of lekkage. Het leverde helaas geen verbetering op. Daarna de boel weer dichtbebouwd maar met een paar klemmen minder zodat ik de volgende keer de boel makkelijker los kan halen.

Het ligt het meest voor de hand dat de versterker in de antennevoet het begeven heeft, maar ik kan natuurlijk ook niet 100% uitsluiten dat het probleem in de kabel zit die tussen de radio en de stekker van de antennevoet zit. De meest voor de hand liggende oplossing is om nu gewoon een nieuwe antennevoet te bestellen en die in te bouwen. Maar die is nieuw best prijzig en bij een tweedehandse ben ik bang voor hetzelfde probleem, of dat die na korte tijd het alsnog begeeft.

Dit is dan het punt waarop een andere ergernis over de radio bij in de mix komt; het feit dat er geen carkit in de radio zit. Die gaat via de Garmin en dat bevalt me eigenlijk helemaal niet. Meerdere keren per dag die stomme Garmin plaatsen en verwijderen om maar geen inbrekers aan te lokken. Ik durf hem echt niet te laten zitten als ik niet bij de auto in de buurt ben. Als ze dat ding stelen is het irritant, maar het feit dat ze daarbij waarschijnlijk ook een ruit inslaan vind ik nog veel vervelender.
Eigenlijk heb ik dus liever gewoon een aftermarket radio met ingebouwde carkit. Ja, het ziet er wellicht iets 'goedkoper' uit zo'n 1DIN radio ipv de fabrieksradio maar desondanks zijn er ook best mooie 1DIN radio's te koop. ;)

Natuurlijk is het project om een nieuwe radio te plaatsen veel duurder dan alleen een nieuwe antennevoet bestellen. Maar als ik dan toch met de radio bezig ben doe ik het liever op de manier die voor mij het beste werkt.

Het plan is dus om de komende tijd spulletjes bij elkaar te verzamelen en dan gaat de fabrieksradio eruit en de Garmin ook. Ik ben nog wel van plan om bij het verwijderen van de huidige antennevoet deze eens even rechtstreeks op de radio aan te sluiten en dan te kijken wat het doet met de ontvangst, is het dan wel goed zal het probleem in de kabel tussen de radio en de voet zitten, maar als hij het dan nog steeds niet goed werkt kan hij in de kliko.

De DAB+radio en Garmin (en eventueel de antennevoet) zal ik ter zijner tijd wel te koop gaan aanbieden, er zijn vast Citigo/Mii/Up! rijders te vinden die er belang bij hebben. Ik open daar dan wel een keer een verkooptopic over hier op het forum en op het VW Up! forum.

2019-08-17 12_05_44-Foto's.png

Behalve dit hele gedoe met de radio heb ik nog een klein projectje in de planning, ik geef een kleine hint; ik vind die chroomlijst om de grille zo aardslelijk! :D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan