Hulpveren plaatsen Octavia 3 wel of niet?

Jessedew

Senior Member
Hallo,

Ik heb sinds kort een caravan en in september gaan we er voor het eerst mee weg.

Nu lees ik dat de vering van de Octavia slap is en er hulpveren worden aangeraden.

Echter ik lees ook weleens wat nadelen (wagenziekte, auto die omhoog staat etc)

Verder heb je de caravan maar een paar x per jaar hooguit achter de auto hangen. Verder zullen het de komende jaren vooral NL wegen zijn waar ik zal rijden, (als je een Alpen toch gaat maken is het wellicht anders)

Wat zouden jullie doen? Ik heb een 1,4 tsi. De caravan is een Hobby uit 98 en zal beladen ongeveer 1250 kg wegen (leeg 950) Verder zit er een fietsendrager op de dissel, zal ongeveer 35kg fiets op komen.
De overige zware lading zal ik zoveel mogelijk rond de as van de caravan laden en wat minder zware dingen in de kofferbak. Verder zitten er 4 personen in de auto (vrouw en 2 kleine kinderen 0 en 3)
 

Canon-Eye

Forumguru
Om er prettig en stabiel mee te rijden zou de auto moeten worden beladen tot flink in de 1600 kilo's zodat het caravangewicht op ca. 75% van het autogewicht uitkomt. Ik weet niet of je dat gaat redden met alleen wat lichte spullen in de koffer...

Ik heb prima ervaringen met hulpveren, zowel onder de vorige als onder de huidige auto. Destijds heb ik ze laten monteren omdat de combinatie er in vakantiebepakking een tikkie doorgeknikt bij stond. Maximum trekgewicht van de Fabia was 1000 kilo bij maximaal 50kg kogeldruk, maar dat reed niet lekker - pas bij ruim 60 kilo op de kogel voelde het behoorlijk stabiel. Maar het doorhangen stond me niet aan.
Dat de achterkant iets omhoog komt vond en vind ik geen bezwaar. Eigenlijk is dat zelfs een duidelijk pluspunt, want beide auto's hebben van nature een wat "afgezakte kont" en met de hulpveren staan ze er net iets stoerder bij. Tevens komt het dak iets vlakker te liggen en dat is voor mij ook niet onbelangrijk vanwege het vervoer van 1 of 2 kajak...
Beide auto's waren uiteraard iets stugger bij solo gebruik, echter zonder dat ik het oncomfortabel vind worden. Van huis uit vind ik ze ook eigenlijk iets te soepel (wat voor de Fabia sterker gold dan nu voor de Leon, maar ja - die wordt toch ook geacht van huis uit iets sportiever te zijn aangelegd?).
 

Zelle

Donateur
Ik heb op mijn O3 1.6tdi MAD hulpveren laten monteren door @Antera. Dit ivm het doorknikken. Nu staat mijn conbinatie weer horizontaal. Ik heb een zware caravan (beladen 1500kg) en zit daarmee aan het maximum van de auto. Hij staat inderdaad een paar cm hoger, ik vind dat prima. Hij is niet of nauwelijks stugger geworden.
 

Renkie

Forumguru
Het ligt er denk ik er aan hoe de auto standaard is. Sommige auto's (Superb bv) zijn achter vrij slap geveerd, met hulpveren vind ik dat nog steeds prima rijden en het hoger staan merk je eigenlijk niet

Ik heb ook wel eens een Golf4 met hulpveren gezien. Geen idee of daar een verkeerd model onder zat maar het leek net of die auto nog op de krik stond zo hoog stond dat van achteren, zag er niet uit.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb op mijn O3 1.6tdi MAD hulpveren laten monteren door @Antera. Dit ivm het doorknikken. Nu staat mijn conbinatie weer horizontaal. Ik heb een zware caravan (beladen 1500kg) en zit daarmee aan het maximum van de auto. Hij staat inderdaad een paar cm hoger, ik vind dat prima. Hij is niet of nauwelijks stugger geworden.


Wat kostte het ongeveer bij Antera? Las ergens 250 euro bij de dealer, maar wellicht is hij goedkoper? Zal ook eens bij mij in het dorp informeren.

Maar kan je ze ook 'leeg laten lopen?' of soort van 'uit' zetten op het moment dat je geen caravan erachter hebt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, daarvoor moet je de luchtbalgen hebben. Hulpveren zijn gewoon extra veren, die zitten er in of niet...
 
Met onze O3 1.6tdi geen centje pijn, gewicht caravan rond de 1350 kg. Wij hebben geen hulpveren, wel altijd rond de 60 kg op de trekhaak, kofferbak en auto vol gewicht.
De ritten die wij maken met de caravan is meestal Kroatië of België
Succes met je beslissing.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Wij hebben wel de MAD hulpveren er onder. Ben er meer dan tevreden mee. Rij er 90% van de tijd alleen in, zonder belading, geen last van een stugge achterkant of zo. Ligt onbelast van achteren wel wat hoger.

Maar met de caravan (1300 kilo/80-85 kilo kogeldruk) als een blok op de weg :thumbsup: In de 14 jaar met de caravan geen andere auto gehad die zo stabiel en vertrouwd aanvoelde. Uiteraard de kofferbak wel vol met de zwaardere spullen.
 

Zelle

Donateur
MAD hulpveren moest ik zelf aanschaffen. Nu in de aanbieding bin carpartsdirect voor € 107,- . Montageprijs moet je met @Antera afstemmen. Altijd minder dan de dealer en goeie service. Denk aan het afstellen van de koplampen als hij achter iets hoger staat.
Overigens geen seconde spijt van de hulpveren, nauwelijks stugger en prima met de caravan er achter. image.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Zie b.v. ook de topics;
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wel-of-geen-hulpveren-combi-greenline.38817/#post-829400
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-718685
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-717986

Voor de Octavia vanaf 2013 zou dat de Carsupport 38C13 kunnen worden à € 133,-.
http://www.carsupport.nl/
http://www.carsupport.nl/Download/CarsupportCatalogusLijst.pdf

Lijkt mij in een garage ca. een half uur arbeid te moeten kosten.

Ik rij (bijna) nooit met een aanhanger of caravan, meestal alleen en op vakantie met 3 personen en bagage die onder de rolhoes past. Ik ben meer voor comfort dan rijprestaties maar het rijdt prima en zeker niet te stug. Andere auto's (nieuwe Golf, Connect) waar ik soms in (mee)rij zijn stugger.
De zomerbanden zijn 225-45-17. Met de hogere winterbanden 205-55-16 rijdt het wel comfortabeler, maar dat was zonder hulpveren ook al.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Bedankt voor alle reacties! Ik ga er eens goed over nadenken. Vooralsnog ga ik het even zonder hulpveren doen, (mede gelet op het feit dat Wiebe het ook doet zonder problemen) ik heb een relatief kleine caravan, die van Zelle bijv is al weer een maatje groter.

Mocht het echt vervelend rijden dan zal ik in de winter eens even in de portemonee duiken om te kijken of er nog wat eurootjes over zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb een relatief kleine caravan
Die van ons is ook niet zo groot, maar het rijdt het prettigst met een kilo of 70 kogeldruk. Dan blijft er ook bij tegenwind nog genoeg over om niet te gaan zwabberen. En volgens mij is de afstand van hart achteras tot hart kogel bij de Octavia ook redelijk lang (net als bij mijn Leon ST) en dan heeft die 70kg dus een behoorlijke hefboom.
Nou ja, je kunt het 't beste zelf ervaren en dan horen we het wel...?
 

Jessedew

Senior Member
Zo, ik heb uitgebreid getest met de caravan. Kampeerseizoen is weer voorbij en omdat het de eerste keer was, slechts zo'n 300 km met de caravan gereden. Ging allemaal prima. De Octavia zakte wel iets naar achteren, maar vond het niet heel extreem, of dat het naar mijn idee problemen gaf met rijden. Uiteraard merk je wel dat de caravan erachter hangt, maar dat is niet meer dan logisch.

Ik had fietsen op de dissel en meeste gewicht op de as of iets meer voorin. Even de 100 aangetikt en toen gebeurde er ook vrijwel niks met de caravan. Ook met wat meer wind leek het allemaal prima op de weg te blijven.

Kortom, voorlopig een positieve ervaring, volgend jaar doe ik het denk ik weer zo (scheelt ook dat ik me best wel verdiept had vooraf in wat je het beste kan doen als je met een caravan op pad gaat)

De hulpveren laat ik voorlopig dus nog even achterwege. Wellicht als er in de toekomst nog meer spullen mee moeten, al valt er het e.e.a. te compenseren als je nog lading op het dak gaat vervoeren met dakdragers.

Verbruik natuurlijk wel om te huilen. Kwam niet veel verder dan 1 op 9.
 
Bovenaan Onderaan