FL stuur op PFL Octavia vragen

Tommie-boy

Actief lid
Bericht sturen dan! Ze zijn vrij ontvankelijk, dus je zal zeker wel bericht terug krijgen.

Zou best willen, maar welk bedrijf moet ik contacteren? Zie het niet zo gauw terug (of ik moet weer eens met m'n linkeroog in mijn rechterbroekzak aan het kijken zijn...).

Kan ik gelijk eens polsen voor de stuurwiel bediening als die niet bij het stuur verkocht is... :jaja:

En, stuur gedaan of niet?
 
Laatst bewerkt:

Arnold325

Nieuw lid
Vandaag het zelfde gedaan van 4 spaaks stuur naar 3 spaaks
Het paste bij mij 1 op 1
Was 15 min werk
Ik heb alleen geen flippers
Ik ben er blij mee
 

Bijlagen

  • F7364F0D-9588-40BB-89E4-4E14311CFB16.jpeg
    F7364F0D-9588-40BB-89E4-4E14311CFB16.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 122
  • EF52C04D-DF56-414B-AA53-05DA073A2496.jpeg
    EF52C04D-DF56-414B-AA53-05DA073A2496.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 101

HarrieSkoda

Forumguru
Stuurtje gedaan! Binnenkort mijn topic eens opfrissen, aangezien er toch wel een paar dingetjes gebeurd zijn.

Ik heb je overigens ook een PM gestuurd @Tommie-boy .

@Arnold325 Ziet er goed uit! En ook snel gepiept dan. Als je het gereedschap en de handigheid hebt, is het goed te doen lijkt me.

Ik heb wél flippers, en voor de zekerheid ook de sleepring meegenomen. Geen idee of deze nodig is voor de flippers in te leren. Zo niet; komt deze ook weer beschikbaar.

Nu alleen nog op zoek naar een (juiste) airbagmodule.............
 

HarrieSkoda

Forumguru
Druk bezig met allerlei zaken uit te zoeken voor de ombouw van het stuur. Heb hier al via PM met iemand over gesproken, maar deel/vraag de informatie graag van meerdere mensen zodat ik er zeker van kan zijn.

Aantal vragen die bij me opkwamen:

- Is de stuurwielbediening makkelijk te verwisselen? Ik wil namelijk de stuurwielbediening van mijn huidige stuur overzetten naar het nieuwe stuur. Aangezien de stuurwielbediening van het nieuwe stuur andere knoppen voor functies heeft, waarvan mijn Octavia niet voorzien is. Hoe krijg je deze precies los, aangezien ik voorzichtig te werk wil gaan en niets wil (af)breken.

- Als de stuurwielbediening van het oude stuur, in het nieuwe stuur zit; werkt dit dan ook direct, zonder een of andere (VCDS) aanpassing?

- Op mijn nieuwe stuur zitten DSG flippers. Hoe communiceren deze flippers met de auto, zodat deze weet wat hij moet doen? De lijken namelijk met een klein kabeltje verbonden te zijn met de stuurwielbediening (zowel links als rechts, aan de zijkant van de stuurwielbediening). Zitten deze stekkertjes, waar de kabeltjes van de flippers in moeten, ook in de stuurwielbediening modules van de 'oudere' Octavia?

- Sleepring/klokveer heb ik voor de zekerheid met het stuur meegenomen. Deze is in principe niet nodig heb ik begrepen, of toch wel? Bij sommige schijnt het zo te zijn gegaan: stuur zonder flippers eruit, stuur met flippers erin, en programmeren met VCDS, that's it...!? Wanneer heeft men wél de klokveer nodig?

- Ik ben nu op zoek naar een airbag met hetzelfde typenummer als de geplofte airbag die ik bij het nieuwe stuur heb gekregen. Valt nog niet mee en deze airbagmodules zijn ontzettend duur! Iemand tips?
Kan ik, voor de tijd die ik nodig heb om eenzelfde airbag op te kop te kunnen tikken, mijn huidige airbag overzetten, ondanks dat er dan een stukje 'open' blijft? Maw. geen gevaar voor de veiligheid, want dat vind ik erg belangrijk!

1bb3ff6e-4314-41d0-bcea-8a33ab269820-jpeg.74213


Zie ik verder iets over het hoofd voor de ombouw? Is het écht zo makkelijk als het blijkt te zijn?
 

Arnold325

Nieuw lid
Stuurwiel bediening kan je zo over zetten
Deze zit gewoon in het stuur geklikt.
Je kan er vrij makkelijk bij als je airbag er uit is.
Wel voorzichtig want is erg kwetsbaar!
 

robzie

Senior Member
Vandaag het zelfde gedaan van 4 spaaks stuur naar 3 spaaks
Het paste bij mij 1 op 1
Was 15 min werk
Ik heb alleen geen flippers
Ik ben er blij mee
Heel mooi, dat wil ik ook wel, ik heb ook een handgeschakelde auto, welk stuur heb je gemonteerd en waar heb je het vandaan? Ook maar eens op zoek gaan.
 

Arnold325

Nieuw lid
Heel mooi, dat wil ik ook wel, ik heb ook een handgeschakelde auto, welk stuur heb je gemonteerd en waar heb je het vandaan? Ook maar eens op zoek gaan.

Ik heb het stuur van marktplaats af gehaald
Hij komt uit een 2016 octavia
Ik heb mijn eigen airbag en stuurbediening overgezet
 

robzie

Senior Member
Iemand die weet wat het artikelnummer van Skoda is voor een afgeplat stuur, incl. stuurbediening radio enz, ZONDER lane-assist, ik zoek me suf, maar kan niet het juiste stuur vinden. Als ik er al vind, dan met lane-assist en die heb ik niet.
 

Arnold325

Nieuw lid
Iemand die weet wat het artikelnummer van Skoda is voor een afgeplat stuur, incl. stuurbediening radio enz, ZONDER lane-assist, ik zoek me suf, maar kan niet het juiste stuur vinden. Als ik er al vind, dan met lane-assist en die heb ik niet.

Je kan je eigen knopen over zetten
 

robzie

Senior Member
@Arnold325, je hebt niet toevallig een fotootje gemaakt van de achterzijde van je nieuwe stuur, zou het zoeken naar een juist stuur volgens mij voor een groot deel vereenvoudigen, ik vind namelijk heel veel sturen, maar welk is het juist, dat net als bij jou 1:1 om te zetten is?
 
Laatst bewerkt:

robzie

Senior Member
Vanmiddag het stuur vervangen, mede door alle tips en trucs met name van Arnold325 en zeker van Tommie-boy, is het snel en perfect gelukt. Weer een mooie upgrade gelukt.
Ben benieuwd naar het eindresultaat bij HarrieSkoda!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@robzie leuk! Je hebt hierdoor toch niet de geweldige F1 race moeten missen hé :D?

Nee even zonder gekheid; is alles goed gelukt? Voor welk stuur heb je uiteindelijk gekozen?
Heb je wat fotootjes gemaakt voor mensen die ook een ombouw willen gaan realiseren?

Als je in het topic 'over mijn auto' kijkt, zie je dat ik steeds stapjes vooruit kom. Hopelijk op korte termijn dan ook de daadwerkelijke realisatie. Wachten op vakantie duurt altijd lang.....
 

robzie

Senior Member
@robzie leuk! Je hebt hierdoor toch niet de geweldige F1 race moeten missen hé :D?

Nee even zonder gekheid; is alles goed gelukt? Voor welk stuur heb je uiteindelijk gekozen?
Heb je wat fotootjes gemaakt voor mensen die ook een ombouw willen gaan realiseren?

Als je in het topic 'over mijn auto' kijkt, zie je dat ik steeds stapjes vooruit kom. Hopelijk op korte termijn dan ook de daadwerkelijke realisatie. Wachten op vakantie duurt altijd lang.....
Max, zo half en half gezien, mooie overwinning wederom voor deze mede-Limbo....
Ik heb gekozen voor het 3-spaakstuur, NIET het flatbotom, dat vond ik een beetje duur.
Ik heb net als Arnold325 mijn eigen airbag en stuurbediening overgezet, de knoppen en kabel zitten vast aan de zwarte lijst, die moet je een beetje met beleid loshalen, maar het is nou ook weer niet zo, dat e.e.a. bij het minst of geringste afbreekt. Plastic "lepeltje" erachter haken en rondom lopen, langs de lijst en de knoppen, dan komt ie los.
Inderdaad diverse foutmeldingen in het dashboard zodra je de accu weer aansluit, maar effe een rondje rijden en alles is weer oke.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Vanmiddag het stuur vervangen.........

Vraagje; als het goed is komt dit weekend het belangrijke pakketje voor me binnen, waarna ik aan de ombouw kan beginnen.

Heb jij bij de ombouw de accu los gehad? Ik lees dit namelijk in verschillende topics, dat dit aangeraden wordt.
 

robzie

Senior Member
Spannend voor je, ik kan nooit wachten in dat soort "situaties", hou je ons op de hoogte svp.
Inderdaad heb ik voor alle voorzichtigheid effe de min-pool los gemaakt, geen werk en volgens mij wel zo veilig!
Foutcodes in het dashboard na weer aansluiten, zijn er na een kort ritje van een paar honderd meter, zo weer uit.
Wat een gedoe heb jij overigens allemaal aan de hand, met niet passende airbags en gateway's die anders moeten, hoe kan dat eigenlijk, heb je een te nieuw stuur gekocht? Ik las ergens dat met sturen vanaf 2018 e.e.a. niet meer zomaar uit te wisselen zou zijn.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Zeker waar, dan gaat de accu los. Geen idee wat 'een half uur voor aanvang van de klus' ermee te maken heeft, maar houd dit voor de zekerheid maar aan.

Ja het is even uitzoeken geweest, en heb me tot verschillende fora gewend. Wat punten op een rij:
- Ik zou geen andere gateway nodig hebben; een mid zou dit ook aan moeten kunnen
- Knoppen uit mijn huidige 4 spaak stuurwiel hebben geen input voor de DSG paddle stekkertjes
- Knoppen met DSG input besteld, groene verlichting van de knoppen, DSG zou witte verlichting blijven houden

Wordt vervolgd.....
 

Jevalo

Lid
Ik ben benieuwd of het gaat lukken met die paddles, ik zit zelf ook te denken om zo'n stuur te installeren. Maar ik heb geen idee of ik wel geluk heb met die dsg paddle stekker waar je het over had. Even een vraagje m.b.t. de middelste bout in het stuur (nadat de airbagmodule is verwijderd). Hoe zet je die vast? Op gevoel of een bepaald aantal newtonmeter en een momentsleutel?
 

robzie

Senior Member
......... Even een vraagje m.b.t. de middelste bout in het stuur (nadat de airbagmodule is verwijderd). Hoe zet je die vast? Op gevoel of een bepaald aantal newtonmeter en een momentsleutel?
Volgens mij moet ie eigenlijk op moment, maar ik heb 'm "gewoon" vastgedraaid. Vast en dan nog een klein tikkie erbij......
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Jevalo ik had gehoopt je antwoord te kunnen geven op je vragen, echter laat de leverancier (van mijn missende onderdelen) te wensen over. Daarover in mijn eigen topic meer zodra alle spulletjes compleet zijn.

Over de bout waarmee je het stuur vastzet; uit betrouwbare bronnen vernomen dat je deze met 40 á 45 Nm moet vastzetten.

Laatste pakketje met onderdelen is onderweg volgens de T&T, dus daarna knutseltijd!
 
Bovenaan Onderaan